لایحه واردات خودروهای کارکرده به تایید شورای نگهبان رسید

لایحه واردات خودروهای کارکرده که در دوره وزارت فاطمی امین، وزیر سابق صمت، برای ساماندهی بازار خودرو تدوین شده بود، با تایید شورای نگهبان به قانون تبدیل شد.

به گزارش جهان صنعت نیوز، ۲۹ فروردین امسال، سیدرضا فاطمی امین، وزیر سابق صمت، پیش‌نویس لایحه دوفوریتی واردات خودروهای سواری کارکرده را به دولت ارائه کرد.

تا پیش از آن، واردات خودروهای کارکرده به کشور ممنوع بود؛ نمایندگان مجلس هم یک بار در چارچوب لایحه بودجه ۱۴۰۲ تلاش کرده بودند این ممنوعیت را بردارند اما با سد هیات نظارت مجمع تشخیص مصلحت نظام مواجه شده و به نتیجه نرسیدند.

هرچند برخی نمایندگان مجلس در ابتدا تصور می‌کردند که دولت و وزارت صمت، برای عدم تصویب واردات خودروهای کارکرده، لابی کرده‌اند اما با لایحه‌ای که توسط وزارت صمت در دوره فاطمی امین تدوین و به مجلس ارائه شد، این موضع نمایندگان مجلس نیز به حاشیه رفت.

در نامه سیدرضا فاطمی امین خطاب به محمد مخبر معاون اول رئیس‌جمهور که ۲۹ فروردین ۱۴۰۲ ارائه شد، در توجیه لایحه دوفوریتی واردات خودروی کارکرده و اصلاح مصوبه واردات خودرو آمده بود: با توجه به تقاضای بالای خودرو در کشور و ضرورت تنظیم بازار این کالا که مدتی است نقش کالای سرمایه‌ای را پیدا کرده، وزارت صمت نسبت به برنامه‌ریزی و بسترسازی برای افزایش تولید، تکمیل خودروهای ناقص قبلی و افزایش به بازار اقدام کرده و خوشبختانه طی سال ۱۴۰۱ بیش از یک میلیون و ۳۴۰ هزار دستگاه خودرو با رشد معادل ۳۹ درصد به صورت کامل تولید و روانه بازار شده است.

در ادامه نامه وزیر سابق صمت آمده بود: این میزان تولید و عرضه خودروی داخلی جوابگوی نیاز بازار در شرایط فعلی نبوده و ضرورت دارد ضمن تنوع‌بخشی به واردات خودرو، شرایط واردات (اعم از نو و یا کارکرده) نیز تسهیل شده و محدودیت‌های قانونی مرتفع شود. از همین رو پیش‌نویس لایحه دوفوریتی واردات خودروی کارکرده و پیش‌نویس لایحه اصلاح مصوبه واردات خودرو (موضوع مصوبه شماره ۹۵۲۴۰ مورخ ۳/۶/۱۴۰۱) به منظور تنوع‌بخشی و افزایش واردات خودروی نو جهت طی فرایند قانونی تقدیم می‌شود.

ششم اردیبهشت‌ماه هم رئیس‌جمهور این لایحه را جهت تصویب به مجلس ارائه کرد.

مجلس برخلاف مواضع رسانه‌ای برخی نمایندگان درباره ضرورت فوریت در واردات خودروهای کارکرده، با تاخیر زیان و نهایتا در اواخر خرداد این لایحه دوفوریتی را بررسی و تصویب کرد و هم‌اکنون با تایید شورای نگهبان، آخرین برنامه فاطمی امین، وزیر سابق صمت برای ساماندهی بازار خودرو به ثمر نشست.

البته نمایندگان مجلس با رای به استیضاح فاطمی امین در اواسط اردیبهشت، اجازه ندادند وی برنامه خود در این بخش را تکمیل کند. لازم به ذکر است در اواخر دولت گذشته میزان تولید خودرو در کشور به ۷۰۰ هزار دستگاه کاهش یافته بود و ۲۰۰ هزار دستگاه خودرو هم به علت نقص قطعه در کف پارکینگ خودروسازان یا دشت و جنگل، مانده بود. اما با اجرای برنامه‌های نجات صنعت خودرو در ۲ سال اخیر، میزان تولید خودرو ۲ برابر شد و به حدود ۱.۴ میلیون دستگاه رسید و تعداد خودورهای ناقص هم به حدود صفر رسید.

به گفته کارشناسان با آغاز واردات خودروهای کارکرده و به شرطی که نرخ تعرفه آنها بالا نباشد، قیمت خودرو در بازار خصوصا خودروهای خارجی، سقوط خواهد کرد./ تسنیم

اخبار برگزیدهخودرو
شناسه : 361802
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا