بر اساس گزارش پژوهشکده پولی و بانکی،

سایه سنگین دولت، اقتصاد را به رکود می‌کشاند؟

هر چند سال گذشته و بر اساس آمارهای رسمی اقتصاد ایران بالاترین رشد اقتصادی چند سال اخیر را تجربه کرد اما حالا به نظر می‌رسد که دوباره احتمال بازگشت به دوران رکودی افزایش یافته است.

به گزارش جهان صنعت نیوز،  اقتصاد ایران از رکود خارج شده و در مسیر رشد اقتصادی قرار گرفته است؛ این گزاره‌ای است که دولتمردان طی چند ماه گذشته بارها تکرار کرده اند. ادعایی که البته آمارهای رسمی نیز آن را تایید می‌کند. بر اساس داده‌های مرکز آمار،‌ رشد اقتصادی سال گذشته به بیش از ۴.۸ درصد رسیده که بالاترین میزان از سال ۱۳۹۵ محسوب می‌شود.

با این وجود گزارش شاخص تولید صنعتی شرکت‌های بورسی در خرداد ماه حاکی از آن است که احتمال بازگشت به شرایط رکودی افزایش پیدا کرده است. رکودی که به نظر ریشه در دخالت های دولت دارد.

آنگونه که پژوهشکده پولی و بانکی در گزارش اخیر خود آورده است، هر چند شاخص تولید شرکت‌های صنعتی بورسی در خرداد ماه امسال نسبت به ماه مشابه سال گذشته رشد ۲.۱ درصدی را نشان می‌دهد، اما دو نکته نگران کننده در این آمارها به چشم می‌خورد.

اولا رشد شاخص تولید صنعتی شرکت‌های بورسی از ابتدای امسال روند نزولی به خود گرفته و در خرداد ماه به پایین رقم طی یک سال گذشته رسیده است.

افت تولید صنایع بزرگ

نکته مهم دیگر به کاهش شدید رشد شاخص تولید صنایع بزرگ و حتی منفی شدن آن باز می‌گردد؛ به عنوان مثال شاخص تولید صنعت خودروسازی رشد ماهانه منفی ۲۳ درصد را تجربه کرده است. همچنین هر چند شاخص تولید این صنعت نسبت به خرداد سال گذشته افزایش حدود ۱۸ درصدی را ثبت کرده اما این نرخ رشد نسبت به اردیبهشت کاهش بیش از ۶ درصدی را نشان می‌دهد.

هنچنین شاخص تولید صنایع شیمیایی هر چند نسبت به اردیبهشت افزایش حدود ۱۰ درصدی را تجربه کرده اما نسبت به خرداد سال گذشته با کاهش بیش از ۱۰ درصدی همراه بوده. اردیبهشت ماه نیز شاخص تولید صنایع شیمیایی بورسی نیز رشد منفی ۲.۸ درصدی را نسبت به ماه مشابه سال گذشته ثبت کرده بود.

سرعت گیر رشد اقتصادی

نکته مهم این است که این دو صنعت طی دو ماه گذشته شاهد بیش ترین دخالت های دولت از افزایش ناگهانی نرخ خوراک گاز تا قیمت گذاری دستوری بوده که نتیجه آن را می‌توان در افت قابل توجه تولید آن ها دید. نکته مهم این است که هرچند صنایع کوچک در خرداد ماه عملکرد بهتری نسبت به صنایع بزرگ از خود به جا گذشته‌اند، اما این صنایع به شدت از صنایع بزرگ تاثیر می‌پذیرند.

به بیان دیگر در صورت ادامه شرایط کنونی احتمالا تابستان امسال شرایط برای بنگاه های کشور بدتر خواهد بود و رشد اقتصادی با کاهش محسوسی روبرو خواهند شد. به ویژه آنکه در این فصل قطعی برق خود تهدیدی برای تولید صنایع خواهد بود.

اقتصاد کلانپیشنهاد ویژهویژه اقتصاد کلان
شناسه : 362000
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا