بالسا خالق آثار هنری سرویس خواب

جهان هنری «بالسا» تنها در نقوش و خطوط متفاوت یا طرح و رنگ های متمایز خلاصه نمی شود، بلکه «بالسا چوب» ریشه در اصالت و احترام به مشتری دارد.

به گزارش جهان صنعت نیوز، جهان هنری «بالسا» تنها در نقوش و خطوط متفاوت یا طرح و رنگ های متمایز خلاصه نمی شود، بلکه «بالسا چوب» ریشه در اصالت و احترام به مشتری دارد؛ از آسایش و راحتی گرفته تا رقابت پذیری در بازار هدف و مشتری مداری همگی وجه تمایز این صنعت را به خوبی نمایان می سازد. «بالسا» یک جهان هنری است، و به جهان پیرامون خود نیز از دریچه هنر و احترام می نگرد و به آن ها رنگ زندگی می بخشد.  فلسفه شکل گیری «بالسا» نیز بر اساس دانش مدیریتی منحصر به فردی است که این شرکت کارآفرین را در عرصه صنعت مبلمان بیش از پیش موفق و بالنده کرده است. «بالسا» با پذیرش مسئولیت اجتماعی و رعایت چارچوب های اخلاقی نیز اقدامات فرهنگی و اجتماعی مفیدی را به سرانجام رسانده است.

هرچند فضای کنونی کسب و کارها در کشور و نحوه سیاستگذاری مسوولان در ارتباط با صنعت و تولید، تعریف چندانی ندارد و اغلب فعالان اقتصادی نسبت به شرایط فعلی انتقاد دارند اما همچنان مجموعه هایی موفق در بخش صنعت وجود دارند که از هیچ تلاشی برای رشد تولید و اشتغالزایی دریغ نمی کنند و به جای اینکه مدام دولت را مقصر اصلی چالش های فعلی در اقتصاد معرفی کنند، در پی افزایش توانمندی ها و کسب علم روز دنیا در حوزه کسب و کار و مدیریت هستند تا بتوانند در شرایط خاص و بحرانی نیز در مسیر درست گام بردارند.

از جمله این مجموعه ها می توان به گروه صنعتی بالسا به عنوان تولیدکننده به روزترین و مدرن ترین سرویس خواب ها در کشور اشاره کرد که اگرچه همانند سایر مجموعه های صنعتی و تولیدی در کشور با تصمیمات نسنجیده دولتی، بی ثباتی نرخ ارز، محدودیت های صادراتی و وارداتی و … روبرو است اما به این اصل باور دارد که حتی در شرایط بحرانی نیز می توان در جهت رشد و توسعه گام برداشت. آنچه در این بین اهمیت دارد، نوع نگاه و نگرش و آگاهی از علم روز مدیریت کسب و کارها است. این موضوع مصداق بارز جمله معروف «نیمه پر لیوان را ببینید» است که می گوید آنچه فارغ از قرار گرفتن افراد در یک موقعیت خاص اهمیت دارد، نحوه رویارویی آنها و  نگاه خوشبینانه یا بدبینانه آنان به شرایط است که باعث می شود رویکردهای بعدی تعیین شود.

بالسا چوب

در این باره دکتر نوید ابولیان، مدیرعامل گروه صنعتی بالسا در گفتگویی با «جهان صنعت نیوز» اعلام کرد: فارغ از اینکه در چه کشوری زندگی می کنیم، در زندگی روزمره همه ما برخی موانع و چالش ها و در مقابل یک سری فرصت ها وجود دارد؛ به عنوان مثال ما می توانیم از حالا تا ماه های آینده در مورد معضلات و گرفتاری های بخش صنعت صحبت کنیم. اما از طرفی هم می توانیم با تمرکز بر فرصت های طلایی و تغییر نوع نگرش خودمان، این سوال را از خود بپرسیم در چنین شرایطی چطور می توانیم در جهت پیشرفت و توسعه گام برداریم؟

وی با بیان اینکه این فرهنگ در شرکت ما وجود دارد که بر روی نقاط قوت تمرکز کنیم، گفت: همین رویکرد و  نوع نگاه باعث شده که گروه صنعتی بالسا در مقایسه با صنایع فعال در حوزه فعالیت خود، وضعیت بهتری داشته باشد. به عنوان مثال  ما می گوییم حتی در زمانی که ممکن است بازارها نزولی باشند، باید به اهداف فروش خودمان دست پیدا کنیم. در طی دو ماه گذشته بسیاری از بازارها در دنیا و در ایران نزولی بود اما نگاه ما به این شکل نیست که بگوییم به دلیل وضعیت بد بازار، شرایط ما هم بد است بلکه عقیده ما این است که با وجود وخیم بودن شرایط بازار نیز ما تمام تلاش خودمان را انجام می دهیم.

ابولیان افزود: این نوع نگاه جزو ارزش های نهادینه در سازمان ما است و سعی میکنیم که این نگاه را به سطوح پایین تر هم انتقال دهیم تا همکاران ما در بخش های دیگر نیز مثل راس هرم فکر کنند و عمل کنند.

افزایش ۱۳۰ نفری نیرو در مجموعه بالسا

مدیرعامل گروه صنعتی بالسا با بیان اینکه در طی ۳ ماه گذشته حدود ۱۳۰ نفر افزایش نیرو داشتیم، گفت: در شرایط بحرانی اقتصاد که بسیاری از شرکت های تولیدی از جمله برندهای مطرح در حال تعدیل نیرو هستند، ما توانستیم اشتغالزایی داشته باشیم. همچنین در حالی که این روزها بسیاری از مجموعه های تولیدی ناچارند فضای کسب و کار خود را کوچک کنند، ما کارخانه پنجم خود را در اردیبهشت ماه امسال راه اندازی کردیم.

وی با اشاره به اینکه اکنون اغلب کارفرمایان به دنبال این هستند که حداقل پرداختی ها را به پرسنل خود داشته باشند، ادامه داد: مجموعه ما در سال جاری تقریبا افزایش ۵۰ درصدی دستمزد را در دستور کار قرار داده در حالی که دولت تنها افزایش ۲۷ درصدی حقوق کارگران را تصویب کرد. در واقع ما با توجه شرایط سخت اقتصادی، سعی کردیم حقوق همکاران خودمان را تا سطحی بالا ببریم که پاسخگوی بخشی از نیاز آنها باشد.

ابولیان اظهار کرد: ما در هر شرایطی سعی می کنیم نیمه پر لیوان را ببینیم. البته نیمه خالی لیوان هم از نگاه ما دور نمی ماند و سعی می کنیم تمهیدات لازم برای مقابله با شرایط سخت را آماده کنیم اما بخش پر لیوان چنان ارزش آفرینی و جذابیت دارد که در مقابل آنها، موانع و مشکلات رنگ می بازند.

بالسا چوب

 

نمی توان واقعیت ها را نادیده گرفت

وی ادامه داد: با این حال باید به این موضوع اشاره کرد که اکنون نمی توان واقعیت ها را نادیده گرفت. شرایط اقتصادی واقعا وخیم است و علی رغم اینکه مسوولان کشور مدام شعار حمایت از تولید را سر می دهند، صنایع ایران در مقایسه با کشورهای حاشیه خود، کمتر مورد حمایت قرار می گیرند.

مدیرعامل گروه صنعتی بالسا افزود: در شرایط فعلی تمامی تولیدکنندگان به سختی مواد اولیه مورد نیاز خود را تامین می کنند و نبود سیستم تراکنش مالی با دنیا باعث شده ناچار شویم هزینه خرید مواد اولیه را به صورت نقدی پرداخت کنیم. این در حالی است که سال هاست در دنیا تولیدکنندگان از این منظر مشکلی ندارند چرا که بانک ها به کمک آنها می آیند و اعتبار ایجاد می کنند. به طوری که فرد مواد اولیه را خریداری می کند و به فروش می رساند و چندین ماه فرصت دارد تا هزینه آن را پرداخت کند.

ابولیان اظهار کرد: اما به هر حال باید این واقعیت را پذیرفت که  سیستم زندگی و فعالیت کاری در ایران به همین منوال است. بنابراین ما در چنین شرایطی یا باید با واقع بینی و پذیرش شرایط به فکر راه حلی برای ماندگاری و توسعه باشیم و یا اینکه قید فعالیت در واحدهای تولیدی را بزنیم.

وی افزود: انتخاب مجموعه  ما این بوده که در همین شرایط و با وجود تمامی مشکلاتی که به آن واقف هستیم، بمانیم و اشتغالزایی کنیم. چرا که به عقیده بنده، این کار بسیار شیرین و لذت بخش است که شما بتوانید شرایطی را ایجاد کنید که نیروهای انسانی بتوانند پتانسیل ها و توانمندی های خدادای خودشان را نشان دهند و در مقابل خدمات و تلاششان، دستمزد مناسب نیز دریافت کنند.

مدیریت صحیح و نگرش مثبت، راه دستیابی به توسعه

این فعال بخش خصوصی بیان کرد: وقتی ما در مورد نگرش مثبت یا تمرکز بر داشته ها و توانمندی ها صحبت میکنیم، منظورمان این نیست که سازمان ما هیچ مشکلی ندارد بلکه امروزه تمامی واحدهای تولیدی و اقتصادی در کشور با چالش های متعددی روبرو هستند اما هدف ما این است که این فرهنگ را به جامعه منتقل کنیم که با وجود تمامی مشکلات و موانع نیز می توان با مدیریت صحیح و نگرش مثبت، اقداماتی را در دستور کار قرار داد که در جهت توسعه و یا رفع بخشی از مشکلات باشد.

مدیرعامل گروه صنعتی بالسا افزود: هرچند دولت ها باید در جهت تسهیل فضای کسب و کار به وظایف خودشان عمل کنند اما واقعیت این است که ورود به محیط کسب و کار در هر کشوری دارای اقتضائاتی است که وقتی شخصی تصمیم میگیرد وارد محیط کسب و کار و یا فعالیت های مولد شود، باید این الزامات و ریسک ها را نیز بپذیرد و با شور و اشتیاق و جدیت فعالیت کند.

ابولیان با تاکید بر اینکه توجه به اصول علمی مدیریت کسب و کار از اهمیت ویژه ای برخوردار است، گفت: دانش مدیریت دانش جوانی است که قدمت آن در دنیا حدود ۱۳۰ است و تقریبا ۳۰ سال است که در کشور ما نیز مورد توجه قرار گرفته است. این در حالی است که در مقابل می توان گفت مدیریت کسب و کار در ایران نوباوه است و آنطور که باید و شاید در میان مدیران کسب و کارها جا نیفتاده است.

وی با بیان اینکه تمامی صنعتگران کشور در حوزه سرویس خواب، مبلمان و دیگر صنایع افراد شایسته احترام هستند چراکه در شرایط سخت اقتصادی با وجود تمامی ناملایمات در راستای ایجاد ارزش افزوده و اشتغالزایی فعالیت می کنند، گفت: اما متاسفانه وقتی به کسب و کار شرکت های همکار ما در این صنعت ورود میکنید، مشاهده می کنید که نه تنها به اصول علمی مدیریت کسب و کار واقف نیستند بلکه به درستی نمی توانند آن را اجرا کنند.

مدیرعامل گروه صنعتی بالسا اظهار کرد: در فضای مبلمان در کشور ما ادبیاتی وجود دارد به عنوان اقیانوس قرمز که رقابت قابل توجه در این حوزه را نشان می دهد. بنابراین ورود به بازار در چنین شرایطی، استراتژی های خاصی دارد . ماندگاری و ثبات در این فضای رقابتی، الزامات مشخصی دارد و برون رفت از این فضا نیازمند ایده های خلاقانه است. در واقع در فضای کسب و کاری که رقابت قابل توجه است، مدیران صنایع باید علم مدیریت کسب و کارها را فرا گرفته باشند و اصول و الزامات مربوط به آن را در حوزه فعالیت خود پیاده سازی کنند.

 

بالسا ۲۰ ساله شد

مدیرعامل گروه صنعتی بالسا در ادامه با اشاره به اینکه این سازمان که در ابتدا با ۵ نفر پرسنل کار خود را آغاز کرد، اکنون با ۸۰۰ نفر پرسنل فعالیت می کند، گفت: این سازمان در حال حاضر ۲۰ ساله شده و با اینکه با یک کارگاه کوچک آغاز به کار کرد اما در حال حاضر دارای ۵ کارخانه در نقاط مختلف کشور است.

وی ادامه داد: این در حالی است که بالسا چوب در آغاز فعالیت خود یک شعبه کوچک داشت اما در حال حاضر ۲۶ شعبه در سرتاسر کشور دارد به طوری که تا آخر تابستان، شعبه بیست و هفتم ما نیز آغاز به کار خواهد کرد. همچنین هدف ما این است که تا آخر سال، ۵۰ شبکه عاملیت فروش در سراسر کشور اضافه کنیم.  نکته دیگر اینکه این مجموعه در آغاز فعالیت خود توانایی تولید چند محصول را داشت اما در حال حاضر حدود ۳۰ محصول متنوع در رده های سنی مختلف دارد.

ابولیان اظهار کرد: همچنین کار این مجموعه با تولید محصولات ساده و عمدتا با دستگاه های نجاری شروع شد اما اکنون عمده محصولات ما، هنر دست است. ما تعداد زیادی نجار، نقاش دستی و پتینه کار ماهر داریم که هدف آنها از کارهایی که ارائه می دهند این است که به مشتریان و بینندگان اعلام کنند ما تنها سرویس خواب به فروش نمی رسانیم بلکه یک اثر هنری خلق می کنیم . بنابراین آنچه به محیط گرم خانواده شما و اتاق خواب شما وارد می شود، اثری هنری است که نه تنها نیاز شما به یک کالا را تامین می کند بلکه حس فوق العاده ای را نیز در شما به وجود می آورد.  در پایان باید گفت آنچه باعث وجه تمایز بالسا با دیگر صنایع فعال در حوزه چوب و سرویس خواب شده این است که ما در طی زمان همواره سعی کردیم به لحاظ کمی و کیفی خودمان را ارتقا دهیم.

صنعت و معدن
شناسه : 362472
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا