میزان مطالبات صنعت پتروشیمی از دولت بابت فروش اوره حمایتی چقدر است؟

دبیر کل انجمن صنفی کارفرمایی صنایع پتروشیمی میزان مطالبات صنعت پتروشیمی از دولت بابت فروش اوره حمایتی را ۴۰ هزار میلیارد تومان عنوان کرد.

به گزارش جهان صنعت نیوز، احمد مهدوی‌ابهری دبیر کل انجمن صنفی کارفرمایی صنایع پتروشیمی تاکید کرد که دولت بدهی پتروشیمی‌ها بابت اوره حمایتی را نمی‌دهد. زمستان گاز را بر روی ما قطع می‌کند. تابستان برق را قطع می‌کند. خوشبختانه اکثر پتروشیمی‌ها برق مورد نیازشان را خودشان تولید می‌کنند، اما برخی واحدها هنوز به برق سراسری نیاز دارند و با قطع برق دچار مشکل می‌شوند.
دولت حتی خسارتی را هم که طبق قانون مکلف به پرداخت به صنایع بابت قطع برق است، پرداخت نمی‌کند. از آن سو، پیشنهاد دریافت عوارض برای صادرات را هم ارایه کرده است. صنعت پتروشیمی امروز از چند ناحیه باید فشار را تحمل کند؟ تکلیف ما چیست؟ آیا خدای نکرده دست‌هایی در کار است که صنعتی که سال‌ها برای آسان شدن شرایط تحریمی کمک کرده، فلج کنند؟ چه خبر است؟ چرا ما با واقعیت‌های اقتصادی تصمیم نمی‌گیریم و حرکت نمی‌کنیم؟ در حالی که قیمت خوراک در قطر، عربستان و آمریکا از ما ارزان‌تر است، آیا شرایط اقتصادی ما با این کشورها قابل مقایسه است که خوراک گران‌تر دریافت کنیم؟
صنعت پتروشیمی ما امروز، به سختی می‌تواند وام ارزی یا ریالی برای طرح‌های توسعه‌ای خود دریافت کند، در حالی که در همان کشورهای رقیب التماس می‌کنند که تولیدکننده با نرخ‌های پایین وام بگیرد. بعد ما می‌خواهیم با این شرایط با این کشورها رقابت کنیم.امروز، یک قطعه پتروشیمی را با هزاران مصیبت وارد می‌کنیم، در حالی که رقبای ما چنین مشکلی را ندارند. به راحتی می‌توانند لایسنس بگیرند در حالی که به ما راحت لایسنس نمی‌دهند. با این وجود پتروشیمی‌هایی که قدیمی‌تر هستند به دنبال تکمیل زنجیره تولید هستند. هرچند این کار نیاز به زمان دارد و نمی‌شود یک شبه معجزه کرد، با این حال آنها در این شرایط هم در تلاش برای توسعه این صنعت هستند. وظیفه دولت این است که برای اینکه زنجیره متانول تکمیل شود، مشوق لازم را ایجاد کند، چون ایجاد زنجیره تولید باید برای سرمایه‌گذار صرفه اقتصادی داشته باشد.

نفت و پتروشیمیویدئو
شناسه : 362501
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا