با افزایش قیمت جهانی؛

قیمت خرید تضمینی گندم ۱۵ هزار تومانی، کار دست دولت می‌دهد؟

با تحرکات تازه روسیه،‌ قیمت جهانی گندم صعودی شد و این نگرانی را ایجاد کرد که عدم اصلاح قیمت خرید تضمینی گندم مشکلاتی را ایجاد کند.

به گزارش جهان صنعت نیوز، مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی تاکید کرد که گندم خریداری شده از کشاورزان با قیمت خرید تضمینی گندم هر کیلوگرم ۱۵ هزار تومان بوده است. همچنین تاکنون نزدیک به ۶۰ درصد از مطالبات گندمکاران پرداخت شده است.

سعید راد ادامه داد: پیگیری‌های لازم انجام شده تا از طریق سازمان برنامه و بودجه و تسهیلات بانک‌ها در یک هفته آینده باقی مانده طلب کشاورزان هم پرداخت شود.

افزایش ۲۷ درصدی خرید گندم

تاکنون حدود ۶ میلیون و ۵۵۰ هزار تن گندم از استان‌های مختلف به صورت تضمینی خریداری شده که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل ۲۷ درصد افزایش پیدا کرده است.

وی درباره پیش‌بینی میزان نهایی خرید تضمینی گندم بیان کرد: نمی‌توان به صورت دقیق میزان خرید تضمینی گندم را پیش بینی کرد، اما از سال گذشته بیشتر است.

قیمت جهانی افزایش پیدا کرد ولی قیمت خرید تضمینی گندم نه

در حالی که گفته می‌شود که خرید تضمینی گندم افزایش یافته که همچنان نسبت به قیمت خرید تضمینی گندم ۱۵ هزار تومانی معترض هستند. دولتی‌ها در پاسخ به این اعتراض‌ها معتقدند که با توجه به کاهش قیمت جهانی گندم، قیمت پیشنهادی منصفانه است.

با این وجود امروز با انتشار خبری مبنی بر توقف مشارکت روسیه در اقدامات سازمان ملل برای تسهیل صادرات غلات اوکراین معروف به طرح دریای سیاه، قیمت جهانی گندم حدود ۳ درصد افزایش یافت.

معاملات آتی ماه اوت در بورس کالای شیکاگو در عرض چند دقیقه پس از انتشار این خبر با ۴.۲۴ درصد افزایش به ۶.۸۹ دلار در هر بوشل رسید.

این افزایش تا حدودی بعداً فروکش کرد و معاملات آتی در حدود ساعت ۱۱:۳۰ به وقت گرینویچ ۲.۹ درصد افزایش یافت. معاملات آتی ذرت و سویا نیز شاهد افزایش بودند.

روسیه بارها هشدار داده بود که اگر خواسته‌هایش برآورده نشود، دلیلی برای متعهد ماندن به توافق غلات ندارد.

حالا باید دید که با این اقدامات روسیه قیمت جهانی گندم به کدام سو می‌رود و آیا اصرار به قیمت خرید تضمینی گندم ۱۵ هزار تومان کار دست دولت خواهد داد. چرا که به نظر می‌رسید دولت حساب ویژه‌ای بر روی کاهش قیمت گندم جهانی باز کرده بود.

حالا در شرایطی که کشاورزان برای سال آبی جدید برنامه ریزی می‌کنند بیم این وجود دارد که سال آینده بسیاری از کشاورزان از کشت گندم خودداری کنند.

اخبار برگزیدهکشاورزی

شناسه : 362528
لینک کوتاه :

۱۰ دیدگاه

  1. باسلام بنده به عنوان کشاورز که شایدشما ما رو ساده وبی سواد حساب میکنید یک ماه پیش در همین اخبارها براتون نوشته بودم از این قول ودروغ هاتون دست بکشیدواتفاقات رو هم در نظر بگیریدچون تواین دنیا هیچ حسابی نیست سعی کنید همیشه گندم اضافه داشته باشید وقهطی رو هم درنظر بگیریدواز گندم کار ها حمایت کنید وقیمت رو اصلاح کنید و پایین تر از۱۷هزار براساس تورمی که از کاشت تا داشت وبرداشت که برامون به وجود اومد سودی برامون نداره کاری کنید که کشاورز نابود نشه و مجبور به فروختن به دلالان نشه فعلا اول کار هست یه روزی میفهمید که بی سواد چی گفته

  2. ^بی کفایتی مسئولین مربوطه ضربه بزرگی ب کشاورز وارد کرده این انصاف نیس ک یه کشاورز یک سال زحمت میکشه گندم رو تحویل دولت میده بعد هر موقع ک دلشون خواست پولش رو بدهند هیچ کس نیس,از کشاورز حمایت کند

    1. سلام.بنده گندم کار هستم در سال از ۵۰ هکتار تا ۷۰ هکتار..سال جاری ۵۰ هکتار کشت داشتم بجز بذر و مقداری هم برای انبار ۲۰۰ تن تحویل دولت دادم .الان پشیمانم چون نرخ ۱۵ هزار تومان جواب کاشت و داشت و برداشتم را نمی‌دهد.میتوانستم کشت گوجه فرنگی و شلتوک کنم که سود خوبی دارد.سال آینده کشت گندم نمیکنم.چون دولت از کشاورزی وارد نیست که چقدر هزینه دارد

  3. سلام گندم کار هستم با نخوردن گوشت ومرغ ودیگر چیزها میشد کنار آمد ولی با نان نخیر با سفره مردم بازی نکنید وای بر اون روزی که کشاورز گندم نکاره

  4. واقعا این دولت ومسئولانش ناامیدمون کردن متاسفم براتون من دیگه فاتحه دولتتون رو خوندم وبه این باور رسیدم که همتون عین هم هستید ان شاء الله دیگه من به هیچ وجه ن به کسی رای میدم ون ازکسی حمایت میکنم حیف حمایت های که از شما کردم سید نا امیدمون کردید با این مسئولاتون با اون تصمیم گیری هاتون

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا