آخرین وضعیت دریافت حقابه ایران از هیرمند

علیرضا نظری گفت:حق جمهوری اسلامی ایران از رودخانه هیرمند با استفاده از اهرم‌های در اختیار در حوزه‌های امنیتی، اقتصادی، سیاسی پیگیری می‌شود.

به گزارش جهان صنعت نیوز، علیرضا نظری ضمن تشریح جلسه کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس، بیان کرد: در جلسه امروز کمیسیون معاونین و کارشناسان وزارتحانه‌های نیرو، امور خارجه و مسئولین قرارگاه خاتم الانبیا حضور یافتند. در این نشست آخرین وضعیت دریافت حقابه  ایران از رودخانه هیرمند مورد بررسی قرار گرفت. مسئولان مربوطه گزارش‌هایی در این خصوص ارائه کردند. نمایندگان نیز سوالات خود را طرح کردند.

بر اساس گزارش‌های ارائه شده حقابه ایران از رودخانه هیرمند بر اساس توافقنامه سال ۱۳۵۲ بین ایران و افغانستان سالانه معادل ۸۵۰ میلیون متر مکعب است. در سنواتی که کشور افغانستان تحت نفوذ کشور‌های معاند ایران بوده موفق شده‌اند. با ایجاد بند کمال‌خان مسیر آب را منحرف کنند. به گونه‌ای که ایران از حق خود محروم شود.

این نماینده گفت: در ماه‌های اخیر رایزنی‌هایی بین وزارت امور خارجه ایران و هیات حاکمه افغانستان با ارسال یادداشت‌ها و برگزاری نشست‌هایی انجام شده است. طرف مقابل به صورت شفاهی قول همکاری می‌دهد. اما با وجود این‌که در آغاز مردادماه هستیم. مقدار آب رهاسازی شده به یک هزار سهم ایران از هیرمند نمی‌رسد. به همین دلیل مقرر شد. موضوع با استفاده از اهرم‌های در اختیار در حوزه‌های امنیتی، اقتصادی، سیاسی پیگیری شود.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

سیاسی
شناسه : 363347
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا