پوستر بدون حجاب، این جشنواره را تعطیل کرد

برگزاری سیزدهمین دوره جوایز آکادمی فیلم کوتاه ایران (ایسفا) به دستور مستقیم وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی متوقف شد.

به گزارش جهان صنعت نیوز، چنان که در بیانیه روابط عمومی وزارت فرهنگ آمده است، علت این اتفاق مغایرت پوستر سیزدهمین دوره این رویداد با قانون حجاب بوده است.

 

ماجرا به هفته گذشته باز می‌گردد که در مراسمی از پوستر این دوره جوایز فیلم کوتاه ایسفا رونمایی شد.

محتوای پوستر هم عکسی از سوسن تسلیمی در فیلم «مرگ یزدگرد» است. پوستری که از ابتدای رونمایی و از زمان مراسم آن وارد حواشی متفاوتی شد.

در این میان دو موضوع باعث ایجاد حاشیه شد، یک، خانمی که بدون حجاب از پوستر رونمایی کرد و دو، تصویر سوسن تسلیمی که بدون حجاب روی پوستر بود.

نشان ایسفا به سوسن تسلیمی تقدیم شد

امیر توده‌روستا، رئیس هیات‌مدیره صنف فیلم کوتاه ایران، گفته بود: «انجمن فیلم کوتاه ایران با افتخار نشان ایسفا را در سیزدهمین دوره جوایز آکادمی فیلم کوتاه ایران به خانم سوسن تسلیمی اهدا می‌کند. هنرمندی که سالیان دور، نقاب از چهره گشود و در زندگی خود بازیگری قدرتمند باقی ماند. او با نقش پیشروی خود به ما آموخت، آزادی هنر و هنرمند از خلق هر اثر هنری فراتر است.»

سوسن تسلیمی بعد از رونمایی از پوستر در پیامی نوشت: «آرزوی همه‌ ما آینده‌ای آزاد و روشن برای سرزمینمان ایران است که هنر بتواند در آن به دور از دروغ، تقلب و بی‌شرمی بازتاب راستین زندگی انسان‌ها باشد و هنرمند جایگاهی را که به‌درستی سزاوار آن است بازیابد.»

پس از رونمایی از پوستر این دوره از جوایز ایسفا، حاشیه‌های بسیاری درباره پوستر و مراسم رونمایی از آن ایجاد شد. سرانجام خبر رسید که این رویداد سینمایی توقیف شده است.

محمدمهدی سموعی، رئیس مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت ارشاد، به ایرنا گفت: «سیزدهمین دوره جوایز فیلم کوتاه ایسفا پوستری را به‌تازگی ارائه کرده که برخلاف قانون، از تصویر زن بی‌حجاب در آن بهره برده شده است. بنابراین شخص وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نسبت به این تخلف واکنش نشان داد و دستور توقف آن را صادر کرد.»

به گفته او، گرچه این تصویر مربوط به صحنه‌ای از یک فیلم است، اما آن فیلم مربوط به پیش از قانونی شدن حجاب است. با توجه به حساسیت‌هایی که در جامعه نسبت به کشف حجاب در این روزها به وجود آمده، انتشار این پوستر با مصالح اجتماعی در تضاد به حساب می‌آید.

البته دبیرخانه ایسفا، روز گذشته در خبر تمدید مهلت شرکت در سیزدهمین دوره این رویداد، عکس مورد اشاره را از پوستر خود حذف کرده است.

منبع: خبرفوری

اجتماعی و فرهنگی
شناسه : 364040
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا