سیگنال کاهش قیمت؛

سقوط قیمت مسکن کلید خورد؟

به نظر می‎‌رسد که با توجه به برآوردهای موجود و همچنین اظهارات رئیس کل بانک مرکزی، قیمت مسکن پس از چند سال در مسیر کاهشی قرار گرفته است.

به گزارش جهان صنعت نیوز،قیمت مسکن طی چند سال گذشته و به طور مشخص از میانه‌های سال ۱۳۹۶ با جهش عجیب و غریبی همراه شده‌است. آنگونه که داده‌های رسمی مرکز آمار نشان می‌دهد میانگین قیمت هر مترمربع مسکن شهر تهران از حدود ۴میلیون و ۵۰۰ هزار تومان در ابتدای سال ۱۳۹۶ به حدود ۵۵ میلیون تومان در دی ماه سال گذشته رسید.

هر چند از آن زمان آمارهای رسمی از قیمت مسکن منتشر نشد اما بررسی‌های میدانی و برخی برآوردها حاکی از این است که این رقم در تابستان امسال به محدوده ۷۰ میلیون تومان رسیده است. حتی برخی این عدد را فراتر از این عنوان می‌کنند.
هر چند طی سال‌های گذشته به واسطه شرایط اقتصادی و سیاسی، تمام بازارها با شرایط ملتهبی روبرو بوده‌اند اما به نظر می‌رسد که مسکن یکی از بازارهایی است که با جهش بیش‌تری همراه بوده و وارد مرحله حباب قیمتی شده است.
یکی از معیارهایی که می‌تواند در بررسی شرایط بازار مسکن کمک کند، قیمت دلاری است؛ بر اساس داده‌های تاریخی،‌ میانگین قیمت دلاری مسکن شهر تهران در محدوده ۱۱۰۰ تا ۱۲۰۰ دلار قرار دارد. به بیان دیگر،‌ قیمت تعادلی در بازار مسکن با در نظر گرفتن دلار ۵۰ هزار تومان در محدوده ۵۵ تا ۶۰ میلیون تومان قرار دارد. ارقامی که نشان از حباب قیمتی قابل توجه در بازار مسکن دارد.
حالا در این شرایط به نظر می‌رسد که در صورت ادامه شرایط باثبات تورمی و تعدیل در بازار ارز کاهش قیمت مسکن دور از انتظار نباشد. موضوعی که با توجه به صحبت‌های رئیس کل بانک مرکزی و همچنین رییس مرکز توسعه راهبردی وزارت راه و شهرسازی محتمل تر از گذشته است
محمدرضا فرزین روز سه شنبه گفته بود گزارش‌های موجود حاکی از این است که متوسط قیمت یک متر مربع زیربنای واحدهای مسکونی معامله شده شهر تهران در تیر نسبت به ماه های گذشته کاهش قابل توجهی داشته و بررسی اطلاعات مناطق ۲۲ گانه تهران هم نشان می‌دهد قیمت مسکن در ۱۵ منطقه کاهشی بوده است
رییس مرکز توسعه راهبردی وزارت راه و شهرسازی نیز گفته متوسط قیمت یک متر مربع زیربنای واحدهای مسکونی معامله شده در شهر تهران، در روزهای پایانی تیرماه نسبت به ماه‌های گذشته کاهش ۳.۸ درصدی را تجربه کرده است. در این شرایط به نظر می‌رسد که کاهش قیمت محتمل‌ترین سناریو پیش‌روی بازار مسکن باشد.

اخبار برگزیدهمسکنویدئو

شناسه : 364211
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا