xtrim

سود شرکت های بورسی آب رفت؟

بررسی سودآوری شرکت‌های بورسی نشان می‌دهد که سود شرکت‌ها در سال ۱۴۰۱ نسبت به سال قبل کمتر از ۱۰ درصد رشد کرده است. در این میان سود اسمی خودروسازی 143 درصد ریزش داشته که بیشترین در چهار سال اخیر بوده است.

پژوهشکده پولی و بانکی بانک مرکزی ایران، گزارش ماهانه تولید صنعتی شرکت‌های بورسی در خرداد ۱۴۰۲ را منتشر کرد.

طبق این گزارش روند نزولی نرخ رشد تولید صنعتی برای سومین ماه متوالی ادامه یافت و به ۲.۱ درصد رسید که کمترین نرخ رشد این بخش در یک سال اخیر بوده است. در دو ماه ابتدایی سال ۱۴۰۲، رشد شاخص تولید صنعتی به ترتیب به ۸/ ۶ و ۳/ ۶ درصد (شش و هشت‌دهم – شش و سه‌دهم) به ثبت رسیده بود.

بررسی روند شاخص شرکت‌های صنعتی در خردادماه نشان می‌دهد که بخشی از این روند کاهشی، به‌دلیل افت رشد تولید «شرکت‌های خودروسازی» و «محصولات شیمیایی» بوده است. آمارها حاکی از ان است که رشد بخش خودروسازی از بالای ۳۴ درصد به زیر ۱۸ درصد رسیده است و رشد بخش محصولات شیمیایی نیز به همین ترتیب نزولی بوده است.

opal

رشد سودآوری شرکت‌ها؛ کمتر از ۱۰ درصد

سودآوری در شرکت‌ها و صنایع مسأله مالی به حساب می آید. باید به این نکته توجه کرد که برای تداوم تولید و پایداری رشد در صنایع، داشتن حاشیه سود مطمئن از الزامات به شمار می‌آید. مقایسه رشد اسمی سود شرکت‌ها با رشد قیمت‌ها در اقتصاد نشان می‌دهد که رشد سود شرکت‌ها کمتر از رشد قیمت‌ها رشد کرده است.

به عبارت دیگر رشد سود واقعی در سال ۱۴۰۱ منفی بوده است. بررسی سودآوری شرکت‌های بورسی نشان می‌دهد که سود اسمی ۴۸۱ شرکت بورسی در ۱۲ماهه سال ۱۴۰۱، نسبت به سال قبل تنها ۸.۲ درصد رشد داشته است.

 

گزارش بازوی پژوهشی بانک مرکزی نشان می‌دهد که در بین صنایع مهم، شرکت‌های خودروسازی و ساخت قطعات بدترین وضعیت را از نظر سودآوری داشته‌اند. در صنعت خودروسازی و ساخت قطعات مجموع زیان ایجاد شده در سال مالی ۱۴۰۰ حدود ۳۰ درصد بیشتر از سال قبل بوده است. همچنین در کل سال ۱۴۰۱، زیان این صنعت نسبت به سال قبل بیش از ۱۴۳ درصد افزایش داشته است، یعنی بیشترین میزان زیان‌دهی در چهار سال اخیر.

کاهش نرخ تولید و افزایش دپوی خودروها

این گزارش در بخشی دیگر نشان می‌دهد که نرخ تولید کاهش و سرعت دپوی خودروها نیز افزایش یافته است. برخی از کارشناسان بر این باورند که این موضوع عمدتا ریشه در قیمت گذاری دستوری خودرو دارد. در واقع آخرین قیمت‌گذاری برای خودرو به آذرماه سال ۱۴۰۰ بازمی‌گشت و در حالی که خودروسازان انتظار داشتند بعد از گذشت یک سال و نیم از آخرین قیمت‌گذاری، با توجه به رشد تورم‌، افزایش قیمت متناسب با شرایط اقتصاد کشور باشد، در نهایت در اوایل اردیبهشت‌ماه، افزایش قیمت ۱۰ تا ۴۹ درصدی خودرو ابلاغ شد. برخی دیگر معتقدند که ممکن است کاهش رشد تولید خودرو و افزایش دپوی آن به علت کمبود قطعه باشد و در‌واقع خودروهای دپو‌شده احتمالا خودروهای ناقص بوده‌اند.

صنایع سودآور

مطابق گزارش منتشرشده از سوی پژوهشکده پولی و مالی، فلزات اساسی، پس از صنعت خودروسازی و قطعات، بدترین وضعیت را از نظر سودآوری تجربه کرده است. سود اسمی در صنعت فلزات اساسی، حدود ۲۰ درصد کمتر از سال قبل بوده است. همچنین در میان صنایع سودآور، صنایع محصولات غذایی و فرآورده های نفتی به ترتیب با ۸۷٫۹ درصد و ۷۶ درصد بیشترین نرخ رشد سود را داشته‌اند.

منبع: اکوایران

بورس
شناسه : 364485
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *