نمرات پایین امتحانات نهایی؛افت تحصیلی یا سوالات سخت؟
در حالی تنها یک دانشآموز در رشته علوم تجربی در امتحانات خرداد ۱۴۰۲ موفق به کسب معدل ۲۰ شد و برخی معلمان از دشواری بالای سؤالات امتحانات نهایی گفته بودند اما مسئولان آموزش و پرورش میگویند سؤالات از کتاب درسی طراحی شده است.
به گزارش جهان صنعت نیوز، امتحانات نهایی خرداد ۱۴۰۲ نه تنها از حیث تأثیر ۴۰ درصدی و قطعی نمرات در پذیرش دانشگاهها بلکه حتی در نوع طراحی سؤالات و نمرات دانشآموزان نسبت به سالهای گذشته بسیار متفاوت بود.
چند هفتهای از اعلام نتایج امتحانات نهایی دانشآموزان میگذرد. در این مدت، نظرات متفاوت مسئولان وزارت آموزش و پرورش نشان میدهد که اوضاع نمرات دانشآموزان چندان رضایتبخش نیست.
در ابتدا، قاسم احمدی لاشکی؛ معاون حقوقی و امور مجلس وزارت آموزش و پرورش از اُفت محسوس نمرات دانشآموزان خبر داد. پس از آن معاون دیگر وزارت آموزش و پرورش تأیید کرد که در مجموع سه رشته ریاضی، انسانی و تجربی تنها یک دانشآموز در کشور توانسته است معدل ۲۰ کسب کند!
عبدالرسول عمادی؛ رئیس اسبق مرکز سنجش و پایش کیفیت وزارت آموزش و پرورش : هر سال با تغییر سؤالات امتحانات نهایی، میانگین نمرات در حدود ۰.۵ نمره متفاوت بود. اما اگر در امتحانات نهایی خرداد امسال تفاوت نمرات با سالهای گذشته بیشتر باشد این میتواند ناشی از نوع تصحیح و کلید سؤالات باشد.
وی افزود: در سالهای گذشته، مصححان برای تصحیح سؤالات آزادی عمل بیشتری داشتند. امسال به دلیل تصحیح الکترونیک آنها باید مطابق کلید ارائه شده برای تصحیح اقدام میکردند. همین موضوع میتواند به اُفت نمرات دانشآموزان منجر شود.
همچنین طیبه موسوی دبیر زیستشناسی گفت: سالگذشته از کلاس ۲۰ نفری دانشآموزان رشته انسانی، ۵ نمره ۲۰ در امتحان نهایی درس سلامت و بهداشت داشتیم . امسال بالاترین نمره درس سلامت و بهداشت ۱۵ بود آن هم مربوط به یکی از دانشآموزانم که در رشته تجربی تحصیل میکند.
وی افزود: سؤالات امتحانات نهایی خرداد ۱۴۰۲ بسیار دشوار طراحی شده بود. مثلا در برخی سؤالات، انتظار تفسیر تصویر را از دانشآموزان داشتند. در این موارد هر فردی تفسیر خود را دارد اما مصححان باید طبق کلید سؤالی که در اختیار داشتند، برای تصحیح برگه امتحان اقدام میکردند. بنابراین نتوانستند به بسیاری از پاسخها نمره بدهند.
این معلم گفت: برخی سؤالات نیز از بخشهایی طراحی شد که در کتاب درسی اعلام شده بود از این بخش در امتحانات سؤال طرح نمیشود. این روند باعث شد دانشآموزان در امتحانات نهایی امسال دشوارتر بتوانند معدل بالا کسب کنند.
وی متذکر شد: کلید سؤالات نیز در تمام دروس حاوی اشتباهاتی بود. معلم باید الزاماً براساس کلید سؤالات برای تصحیح اقدام میکرد. همین موضوع نیز باعث کاهش نمرات شد.
منبع: تسنیم
اجتماعی و فرهنگیلینک کوتاه :
سوالات رشته ریاضی انصافا مفهومی و قشنگ بود. اگر کسی روی کتب درسی تسلط داشت میتوانست نمره بالا۱۸ ۱۹ بگیره. برای تجربی و انسانی نمیدونم
من هم مادری هستم که امسال پسرم امتحان نهایی داشت ولی اینقدر سوالات ریز و نکته ای بود که گویا کنکور امتحان میدادن خوب چرا اینکار رو کردید بچه من اصلا نمیخواست کنکور بده چرا باید به پای بقیه بسوزه الان اکثر اطرافیان که مشکل ما رو دارن بچه هاشون زیر دیپلم ترک تحصیل کردند بچه ها درس رو تا به الان کلی خواندن و کلی هم امتحان دادن و تا حالا تجدید نداشتن برای نهایی همه تجدیدی شدن و روحیشون رو از دست دادن واقعا متاسفم از این کاری که امسال در حق بچه ها کردید
سوالاتی سخت وغیر استاندارد و بسیار پیچیده در همه رشته ها امیدواریم دیگر به این شکل سوال طرح نشود.
شما مسئولین آموزش وپرورش بچه های ما راکردید موش آزمایشگاهی هر سال یک واکسن روی آنها تست می کنید.این چه بازیست که با ما میکنید.امسال باید هم امتحانات راحت می بود هم کنکور که هر دو وحشتناک سخت بودند .چون دوسال کرونا بود
خاک تو سرتون
بچه های دوازدهم این سال شدن موش آزمایشگاهی آخه این چه نحوه امتحان گرفته مگر برای بچهها امسال دوباره تکرار میشود مگر آزمون و خطاست با زندگی این همه محصل بازی کردن به خدا درست نیست باید جوابگو باشند
این حرفا فایده ای ندارد آموزش و پرورش باید برگه های امتحانات نهایی و دوباره مانند سال قبل تصیح کند و از معلم مربوط هر درس استفاده کند @بچه من دروس اختصاصی و سوای مدرسه هم خودم و هم معلم خصوصی داشته و انصافا خوانده تجدید لایق بچه من نبوده و نیست @دوم اینکه اعلام کردید یه نفر معدلش ۲۰ شده تجربی پس چطور یه نفر نمره سلامتش ۱۵ شده