با کاهش شدت عرضه‌ها؛

بورس به مدار مثبت باز می‌گردد؟

هر چند شاخص کل بورس هفته اول مرداد را نزولی به پایان برد اما با کاهش تب عرضه‌ها،‌ به نظر می‌رسد که پیش بینی بورس مبنی بر پایان روند نزولی شدید از احتمال بیش‌تری در این هفته برخوردار باشد.

به گزارش جهان صنعت نیوز، در نخستین ماه تابستان ۱۴۰۲ حجم اخبار منفی برای بورس بسیار زیاد بود، به‌طوری که حالا بسیاری از اشباع شدن بازار نسبت به تاثیرپذیری از تصمیمات و برنامه‌های خلق‌الساعه دولت خبر می دهند. از این رو در انتظار بازاری متفاوت در ادامه مرداد ماه هستند و شاید بتوان پیش بینی بورس خود را بر بازگشت نسبی تقاضا قرار داد.

براساس بررسی‌های انجام‌شده ارزش معاملات در طول تیرماه نتوانست از سقف ۵ هزار میلیارد تومانی بالاتر برود. طبق اطلاعات منتشر‌شده در وب‌‌سایت بورس اوراق بهادار تهران بیشترین ارزش معاملات بازار بورس تهران در روز ۲۷ تیرماه و به مقدار ۴ هزار و ۸۸۴ میلیارد تومان (صرفا برای بازار بورس و معاملات نقدی) بوده است که این میزان با ارزش معاملاتی ابتدای سال ۱۴۰۲ فاصله زیادی دارد.

رقم خروج پول‌های حقیقی از بازار در تیرماه نیز حوالی ۶ هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان ثبت شده است. خردادماه نیز حقیقی‌های بازار سرمایه حدود ۶ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان از بازار، پول خارج کردند. این رقم برای اردیبهشت ‌ماه ۴ هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان خروج پول ثبت شده است و تنها فروردین‌ ماه به‌عنوان ماه ورود پول‌های حقیقی به بازار سرمایه شناخته می‌شود. به ‌هر حال شاخص کل همچنان در محدوده ۲ میلیون واحدی قرار دارد.

تب عرضه بازار سهام کاهش پیدا کرد؟

نگاهی به معاملات اولین هفته مرداد ۱۴۰۲ نشان می‌دهد که تا حدودی تب تند عرضه هفته گذشته کاهش داشته و سهم‌ها با تعادل بیشتری نوسان داشتند.

برای مثال سهام شرکت سرمایه‌گذاری مسکن شمال‌شرق در هفته گذشته بهترین عملکرد را میان رقبای بورسی خود به ثبت رساند. به‌طوری‌که با جهش ۲۶ درصدی طی هفته گذشته، توانست قیمت هزار و ۱۶۶ تومان را تاچ کند و به نوعی مقاومت مهم خود را شکست دهد. در نقطه مقابل دتوزیع با کاهش ۲۰ درصدی بیشترین تغییر قیمتی را آن ثبت کردند.

هرچند برآیند معاملات اولین هفته از مرداد ۱۴۰۲ سبب افت ۰.۷۹ درصدی شاخص کل شد و نماگر اصلی بازار از دو میلیون و ۱۶ هزار واحد به دو میلیون واحد رسید اما کاهش نامحسوس شاخص کل خبر از آن دارد که کمی بستر رشد برای سهم‌های بورسی مهیا شده است.

به طور کلی نگاهی به فیلترهای بورسی نشان می‌دهد، عملکرد سهام شرکت‌ها نسبت به هفته قبل بهتر بوده و تا حدودی می‌توان گفت تب عرضه در بورس ایران پایین آمده است.

پیش بینی بورس هفته دوم مرداد؛ بررسی تکنیکالی شاخص

شاخص کل که در جریان معاملات روز چهارشنبه حوالی یک هزار و ۳۰۰ واحدی افت کرد و در حال حاضر در محدوده‌های ۲ میلیون واحدی قرار دارد. اهالی بازار سرمایه معتقدند هر خبر بد که می‌توانست روی بازار سرمایه تاثیرگذار باشد و بازار را به سمت منفی سوق دهد در این چند وقت گذشته یا پیش‌خور شده یا تاثیر خود را روی بازار داشته است.

شاید مهم‌ترین نکته درخصوص شاخص کل بورس تهران وضعیت اندیکاتور RSI باشد. خط روند نزولی فرضی این اندیکاتور در جریان معاملات هفته گذشته در حال تهدید شدن است و این احتمال وجود دارد که اندیکاتور RSI خط روند نزولی خود را رو به ‌بالا بشکند و از طرفی چون این اندیکاتور به‌عنوان آینه نمودار شاخص کل شناخته می‌شود، می‌توان گفت که با احتمال شکست خط روند اندیکاتور خط روند نزولی شاخص هم برای روزهای آینده شکسته شود و شاخص مسیر اصلاحی را به پایان ببرد. البته خیلی از اهالی تکنیکالیست همین محدوده‌ها را برای برگشت و حمایت شاخص کل در نظر گرفته‌اند، اما همچنان این شاخص دچار اصلاح زمانی است و این زمان باید طی شود.

اخبار برگزیدهبورس
شناسه : 364610
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا