رشد تولید نگران کننده است؛

چرخ پنچر خودروسازان

قیمت خودرو با افزایش تیراژ تولید کاهش پیدا می‌کند؛ این ایده سیاستگذاران برای کنترل بازار خودرو است. تفکری که به نظر می‌رسد در شرایط کنونی بحرانی با ابعاد بزرگ‌تر را ایجاد کند.

به گزارش جهان صنعت نیوز، روز یکشنبه مدیرکل صنایع خودروی وزارت صمت از تولید حدود ۴۴۳ هزار دستگاه خودرو از ابتدای سال تا پایان تیر خبر داد که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته رشد ۳۰ درصدی نشان می‌دهد.
شاید در نگاه اول این اعداد و ارقام نشان از موفقیت این وزارتخانه در دستیابی به یکی از اهداف خود یعنی افزایش تیراژ تولید باشد؛ هدفی که از ابتدای دولت سیزدهم به عنوان راهکار اساسی کنترل بازار خودرو پیگیری می‌شود.
در حقیقت به زعم سیاستگذاران آنچه که منجر به افزایش شدید قیمت خودرو در بازار آزاد شده، کاهش شدید تولید در سال‌های گذشته و در نتیجه عدم تعادل میان عرضه و تقاضا است.
هر چند این تفکر تا حدودی منطقی به نظر می‌رسد اما تنها یک بعد ماجرا است و تاکید بیش از اندازه بر افزایش تولید بدون در نظر گرفتن سایر جوانب گمراه کننده خواهد بود.
در حقیقت یکی از عوامل اصلی شرایط نابسامان بازار خودرو به قیمت گذاری دستوری باز می‌گردد؛ سیاستی که از یکسو منجر به تشدید تقاضا سوداگرانه شده و از سوی دیگر، تولید خودرو را محدود کرده است.

 

اخبار برگزیدهخودروویدئو
شناسه : 365269
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا