قیمت خرید حمایتی لیموترش اعلام شد

رئیس سازمان تعاون روستایی گفت: خرید حمایتی لیموترش مرغوب با قیمت ۱۰ هزار تومان انجام می شود.

به گزارش جهان صنعت نیوز، در میز اقتصاد امروز موضوع انباشت محصولات کشاورزی و راهکار‌های برون رفت از این مسئله مورد بررسی قرار گرفت و محمد بازرگان کارشناس اقتصاد کشاورزی، ایوب فصاحت مدیرعامل سازمان میادین میوه و تره بار تهران، هادرآبادی رئیس سازمان تعاون روستایی کشور به سوالاتی پاسخ دادند.

سوال: در خصوص معضل انباشت محصولات کشاورزی توضیح بفرمایید

بازرگان: این موضوع، معضل جدیدی نیست و سال هاست با این مسائل روبرو هستیم و هر سال این اتفاق برای یک محصول رخ می‌دهد. دلیل آن هم بی برنامگی و عدم الگوی کشت صحیح است. در موضوع الگوی کشت مهمترین اصل آمایش سرزمین است که اگر مبتنی بر همبستگی‌های اجتماعی و فرهنگی نباشد با شکست مواجه خواهد شد.

سوال: گفته می‌شود الگوی کشت ۲۵ درصد اجرایی شده است

بازرگان: به نظر من پایین‌تر از این ارقام است. زیرا در این بخش کار مبتنی بر برنامه انجام نشده است، چون تفکر ما کشاورزی است  نه یک تفکر اقتصادی.

سوال: راهکار برای برون رفت از این مشکل چیست؟

بازرگان: ۴۲ درصد از لیموی کشور  که معادل ۱۳۰ هزار تن است تنها در شهر رودان تولید می‌شود. در این شهر که پایتخت لیموی جهان است، صنایع تبدیلی نداریم کشاورزی ما در صورتی که به آن از جنبه اقتصادی نگاه کنیم از این مشکلات برون رفت خواهد داشت و مردم باید در این زنجیره وارد شوند.

سوال: قرار است سازمان میادین اقدامی را برای عرضه محصولات انباشت شده انجام دهد، در این باره توضیح دهید.

فصاحت: ما بر اساس وظایف قانونی و اجتماعی خود و همچنین با هماهنگی‌هایی که با وزارت جهاد انجام شد، از روز یکشنبه عرضه مستقیم لیمو ترش را در میادین خواهیم داشت. ۱۶۸ مرکز را برای عرضه تک محصولی لیمو ترش تدارک دیدیم و حدود ۷۰ مرکز هم به صورت آبگیری آماده هستند لیمو را با قیمت ۱۷ هزار تومان عرضه کنند. در حال حاضر قیمت ۲۳ هزار تومان است که با حذف واسطه‌هایی که صورت گرفت با قیمت ۱۳ هزار تومان دست ما خواهد رسید و با قیمت ۱۷ هزار تومان عرضه خواهیم کرد.

سوال: کشاورزان خودشان عرضه مستقیم می‌کنند؟

فصاحت: کشاورزان عزیزی که معرفی نامه از طرف سازمان‌ها داشته باشند، مکان به صورت رایگان در اختیار آن‌ها قرار خواهد گرفت که بتوانند عرضه مستقیم داشته باشند.

سوال: در خصوص گوجه فرنگی چطور؟

فصاحت: در خصوص این محصول رئیس سازمان تعاون روستایی در کانون‌های تولید هستند که برنامه لازم اعلام شود. ما هم برای صنایع تبدیلی و تبدیل این محصول به رب آمادگی داریم و هم برای عرضه مستقیم.

سوال: قیمت تمام شده برای گوجه فرنگی چقدر است؟

بازرگان: ۵۸۰۰ تا ۶ هزار تومان قیمت تمام شده گوجه خواهد بود.

سوال: گفته شده سازمان تعاون روستایی به موضوع انباشت ورود می‌کند. اینطور بوده است؟

هادرآبادی: بر اساس سیاست‌های وزارت جهاد کشاورزی و همینطور تاکیدات وزیر جهاد، سازمان تعاون روستایی از حدود دو هفته پیش، با اعزام کارشناسان و بازدید میدانی، بازار را رصد کرده اند و به دنبال آن بعد از تصمیمات بنا شد خرید‌های توافقی با نگاه حمایت از باغداران انجام شود.

سوال: از باغدار چقدر خرید خواهد شد؟

هادرآبادی: ما ۱۰ هزار تومان برای خرید لیموی مرغوب قیمت گذاری کرده ایم.

سوال:، اما کشاورزان قیمت تمام شده را ۱۲ هزار تومان اعلام کرده اند.

هادرآبادی: همینطور است و ما باید نگاه حمایتی خود را بهبود ببخشیم. این ۱۰ هزار تومان به نسبت میزان بار ورودی پیش بینی شده و طبیعتا اگر شرایط تغییر کند می‌تواند از سوی وزارت کشاورزی حمایت‌ها بیشتر شود.

سوال: در خصوص گوجه فرنگی چطور؟

هادرآبادی: در خصوص این محصول قیمت کاهش داشته و به دلیل کاهش بارندگی، کاهش تولید را داشتیم. این محصول هم ۳۸۰۰ تومان قیمت حداقلی است که در نظر گرفته شده است.

سوال: چقدر برای خرید حمایتی تامین اعتبار شده است؟

هادرآبادی: با پیش بینی که در وزارت جهاد انجام شده، ردیف اعتباری بابت خرید توافقی محصولات کشاورزی از طریق سازمان برنامه اختصاص پیدا کرده که حدود ۶۹۰ میلیارد تومان است که اگر با منابع بانکی تلفیق شود چند برابر خواهد شد.

باشگاه خبرنگاران جوان 

کشاورزی
شناسه : 365783
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا