درباره ساختار ماه اشتباه فکر می کردیم؟

دانشمندان با مدل‌سازی ساختار درونی ماه دریافتند احتمالا برخلاف باورهای پیشین، ماه دارای گوشته جامد است، نه گوشته مذاب.

به گزارش جهان صنعت نیوز، دانشمندان آلمان، جمهوری چک و ایالات متحده یک مدل‌سازی جدید از ساختار درونی ماه ارائه داده‌اند که نشان می‌دهد برخلاف باور قبلی، احتمالا ماه دارای گوشته جامد است.

دانشمندان اخیرا اطلاعات ارزشمندی راجع به لایه‌های داخلی زمین بدست آورده‌اند که آن‌ها را متحیر کرده است. به عنوان مثال، آن‌ها دریافته‌اند هسته درونی سیاره ما هرچند وقت یکبار از چرخش می‌ایستد و پس از مدتی در خلاف جهت قبلی شروع به چرخیدن می‌کند.

اما درون ماه همچنان برای ما به عنوان یک راز باقی مانده است. در زیر پوسته، گوشته قرار دارد که دانشمندان فکر می‌کنند یک لایه نیمه مذاب است و می‌تواند سرنخ‌هایی از نحوه شکل‌گیری ماه در اختیار ما قرار دهد. اما طبق یک مدل‌سازی جدید، دانشمندان دریافتند احتمالا ویژگی‌های این لایه کاملا متفاوت است.

اگر داده‌هایی که در آینده از ساختار درونی ماه جمع‌آوری می‌شوند، این مدل‌سازی را تائید کنند، اطلاعات دانشمندان از این ناحیه زیر سوال خواهد رفت. در این مدل‌سازی، دانشمندان دریافتند احتمالا گوشته کاملا جامد است و هیچ ردی از مواد مذاب در آن وجود ندارد. با در نظر گرفتن این نکته، تمام دانش و تئوری‌های مطرح شده در مورد نحوه شکل‌گیری ماه زیر سوال می‌رود و دانشمندان باید به روشی جدید شکل‌گیری آن را توضیح دهند.

درک ما از ماه متحول می شود

البته باید این نکته را در نظر داشت که هم‌اکنون اطلاعات دانشمندان از ساختار درونی کامل نیست. «مایکلا والترووا» دانشمند سیاره‌شناسی در مرکز هوافضای آلمان در برلین و همکارانش تلاش کرده‌اند تا براساس داده‌های موجود، تئوری‌های رایج و مدل‌های جدید درک ما از ماه را دچار تحول کنند.

آن‌ها دو مدل مختلف را باهم مقایسه کردند تا ببینند کدام یک می‌تواند به‌طور بالقوه و واقع‌بینانه اندازه‌گیری‌های انجام شده از شکل و حرکت ماه را توضیح دهد. جالب است بدانید اثرات جزر و مدی که ماه بر روی زمین می‌گذارد، به شدت تحت تاثیر چگالی داخلی، میزان گرانروی آن و میزان صلب بودن آن است. آن‌ها با ترکیب داده‌هایی که از ماه ثبت شده است و بررسی اثرات جزر و مدی ماه دریافتند احتمالا لایه‌ای چسبناک و نیمه مذاب در حد فاصل میان هسته و گوشته وجود دارد که اجازه می‌دهد انرژی جز و مد و امواج لرزه‌ای با الگوهای دوره‌ای بر زمین اثر بگذارند.

اما حالا در این مدل‌سازی جدید، با رد فرض وجود گوشته مذاب، دانشمندان باید مجددا تلاش کنند تا ساختار داخلی، ویژگی‌هایش و اثرات آن بر روی کره زمین را شرح دهند.

منبع: دیجیاتو

دانش و فناوری
شناسه : 365966
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا