در یادداشت یک تحلیلگر ارشد مسائل بین‌الملل مطرح شد؛

تغییر ۱۸۰ درجه‌ای جنگ روسیه و اوکراین

آرایش جنگ در اوکراین تغییر کرده است. این تغییر به جهت تحقق وعده‌های غرب در مجهز کردن ارتش اوکراین به تسلیحات جنگی مدرن است.

به گزارش جهان صنعت نیوز، گویی درخواست‌ها و تلاش‌های ولودیمیر زلنسکی با حضور در پارلمان‌های بزرگ دنیا به روش ویدئوکنفرانس و تحریک‌شان بابت روسیه‌ستیزی جواب داده است.

در واقع روزگاری که ارتش اوکراین تنها سلاح مدرنش موشک‌های سردوشی «جاولین» ساخت آمریکا برای شکار تانک‌های در حال جولان روسیه بود، در حال حاضر در جبهه زمینی تانک‌های «لئوپارد۲» و «آبرامز» و «چلنجر» و «پل‌گذار» را در اختیار دارد و قرار است آخرین نسل از جنگنده هوایی در اختیارش از طرف متحدان به ویژه ناتو قرار گیرد.

 البته با مقاومتی که ارتش اوکراین در برابر روسیه از خود نشان داده، قرار است به زودی شرایط برای عضویتش در ناتو نیز فراهم شود.

الگوی جنگ اوکراین و روسیه تغییر کرد

 تحت این شرایط بمب‌ها و موشک‌های ارتش اوکراین به واسطه داشتن تجهیزات مدرن به پایتخت روسیه نیز رسیده است، به گونه‌ای که به واسطه حملات پهپادی اوکراین به مسکو، ساختمان‌ها و برج‌هایی در چند مرحله مورد هدف قرار گرفته و یکی از فرودگاه‌های روسیه یعنی فرودگاه بین‌المللی «ونوکووا» مسکو به جهت در امان ماندن از حملات پهپادی اوکراین به مدت کوتاهی بسته شد.

اینکه به تدریج الگوی جنگ ابتدا به واسطه قدرت پدافندی و سپس قدرت تهاجمی یا آفندی ارتش اوکراین تغییر کرد و جنگ به قلمرو روسیه و به مراکز نمادین و پایگاه‌های نظامی آن کشور رسیده، چیزی است که «ولودیمیر زلنسکی» رییس‌جمهوری اوکراین آن را روند اجتناب‌ناپذیر و طبیعی جنگ می‌داند و جنگی عادلانه می‌خواند.

پوتین ترسیده است

این سوی ماجرا که ارتش روسیه و رهبرش سرمست از شائبه قدرت و پیروزی قرار دارند، به تدریج قدرت پدافندی‌شان کاهش یافته و جلوه‌ها و نشانه‌های ترس، هراس و استرس را می‌توان در چهره پُف‌کرده ولادیمیر پوتین مشاهده کرد که دلش را فقط به رژه‌های ارتش روسیه در میدان سرخ به مثابه بزرگ‌ترین میدان مسکو خوش کرده است.

البته چنین رژه‌هایی همه ابزار برای نمایش نباختن در قبال اوکراین و افکار عمومی جهانیان نیست. افزون بر این، ولادیمیر پوتین به جهت آنکه وانمود کند بازنده جنگ نیست از زبان مدودیف که روزگاری رییس‌جمهوری و سپس نخست‌وزیر روسیه بود اعلام کرده است: «دعا کنید که وارد جنگ هسته‌ای با ناتو نشویم.!!»

این سخن و ادعای پوتین و سایر مقامات کرملین بیش از آنکه نشانه برای شعله‌ور شدن آتش جنگ در حد و اندازه‌های جنگ جهانی سوم یا جنگ هسته‌ای و اتمی باشد، بیشتر یک بلوف و نشانه استیصال، ترس و درماندگی و همچون سنگ بزرگی است که علامت نزدن است.

ولادیمیر پوتین به مصالحه فکر می‌کند

در شرایط حاضر و به جهت همین تغییر در آرایش و الگوی جنگی از طرف اوکراین شرایط به گونه‌ای تغییر کرده که مقامات کرملین به ویژه ولادیمیر پوتین به مصالحه فکر کند و به همین دلیل است که مقامات کرملین برای پایان دادن به غائله اوکراین دل در گرو «دیپلماسی آفریقایی» و شاید دل به واسطه‌گری «ترکیه» دوخته‌اند. البته این وضعیت فقط روبنای ماجراست.

 زیربنای ماجرا بسیار بغرنج و تراژیک‌تر از روبناهاست، چراکه این اوکراین است که باید تعیین کند جنگ ادامه یابد یا آنکه پای دیپلماسی آفریقایی و ترکیه برای مذاکره و در نتیجه صلح به میان آید. در واقع اگر بنا بر سر صلح باشد، این ولادیمیر پوتین است که موانع و مشکلات جدی با اوکراین در پیش دارد نه ولودیمیر زلنسکی، چراکه اولا رییس‌جمهوری اوکراین دلیرتر شده و مقاومت و شجاعتش درخور ستایش است و از آغاز جنگ در اوکراین به جای کت و شلوار اتوزده و کراوات آبی، لباس رزم بر تن دارد و وظایف خود را در کنار همسرش بین کاخ ریاست‌جمهوری و خیابان‌های جنگ‌زده اوکراین تقسیم کرده است.

کریمه به اوکراین می‌رسد؟

 در ضمن او آنگونه که تاکنون نشان داده، هیچ‌گاه مایل نیست به وارد کردن زخم بزرگ بر عقده خودشیفتگی و و خودبرترپنداری و تزار کاغذی ولادیمیر پوتین پایان دهد. در ضمن اگر پای صلح در میان باشد، در شرایطی ولودیمیر زلنسکی حاضر به مصالحه می‌شود که روسیه بخواهد به مرزهای ۱۹۹۱ بازگردد. محققا در شرایط بازگشت روسیه به مرز‌های ۱۹۹۱ که همزمان با فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی است و به وجود آمدن ققنوسی ۱۵ جمهوری از دل آن که یکی از آنها اوکراین است باید به استقلال و تمامیت ارضی آن بر اساس معاهدات وستفالیایی احترام بگذارد و چه‌بسا باید کریمه را نیز همچون ۱۹۹۱ منضم به خاک اوکراین کند و آن را به اوکراین پس دهد.

  • بر اساس یادداشت دکتر صلاح‌الدین هرسنی، کارشناس و تحلیلگر ارشد مسائل بین‌الملل در روزنامه جهان صنعت با عنوان «تغییر آرایش جنگ در اوکراین»

اخبار برگزیدهسیاسییادداشت

شناسه : 366064
لینک کوتاه :

۹۱ دیدگاه

  1. سلام
    مثل فارسی هست که میگه :
    شتر در خواب بیند پنبه دانه گهی لوپ لوپ خورد گه دانه دانه .
    این ضرب المثل دقیقا در جهت خیالبافی های شما در مورد جنگ اوکراین میباشد .
    جهان در حال تغییر و پوست اندازیست یعنی دیگر دولتهای غارتگر غربی حاشیه امنی برای چپاول نخواهند داشت اکنون نه امریکای لاتین نه افریقا و نه آسیا حاضر به تمکین به حیله گری و زور گویی غرب نیستند .

      1. متاسفانه ما خیلی بدبختیم ! افراد تاثیرگذار به جریان خارجی وابسته یا دل داده و سنگ آنها را به سینه میزنند ! امثال من هم کاری از ما برنمیاد و شدیم سنگ زیرین آسیا
        هر اتفاقی بیافتد ، چوب در آستین ماست ! تا خدا صاحب مملکت را برساند انشالله

        1. بدبخت انهایی هستند که با لباس زن زندگی آزادی ،چش ندارند ایران ابرقدرت را ببیند،اوکراین متحد اسراعیل است و با نابودی فاصله چندانی ندارد،زیرا آویزان غرب است.

      2. درود بر ملا پوتین رهبر محبوب آسیاه مرگ بر زلنسکی خائن نوکر آمریکا همون آمریکایی که با اون همه دغدغه و کب کبه اش ازیک گروه پا برهنه ی کوچک بنام طالبان چنان شکست ننگین خورد که راه فرار ش را گم کرده بود و این یک واقعیت است تمام نوکران آمریکا که اکنون دلخوش کرده به غرب یه لحظه فک کنن که اربابانیشان هیچ و پو چند درمقابل چهار تا طالبان عا جز و ناتوان ذلیل زمین گیر الفرار ههههههههه%هخخخخخخ

        1. بعضیا (مغزهای زنگ زده ایرانی) آرزوهای خود را به صورت خبر و تحلیل تو سایتها می زنند، بابا تموم شد دیگه اوکراین با رهبری یک سلبریتی غرب پرست و متوهم و معتاد (مانند سلبریتی‌های غرب زده ایران) داره به طور کامل استقلالش رو از دست میده. و بعداز جنگ جز یک تکه زمینی که از سر تا پا بدهکار و افسرده و سرخور چیزی نخواهد بود، بیدار شید بخدا، کدخدایی آمریکا در جهان تموم شد همانطور که پادشاهی در ایران

    1. حالا روسیه وچین چه گلی به سرشما ریختن که غرب نریخته ….‌انشالله که پوتین وکمونیست که هیچ اعتقادی به خدا ندارند شکست خواهند خورد و پاسخگوی تجاوز خود وکشتار بی‌رحمانه خود خواهند بود

      1. مذهب رسمی روسیه مسیحیت است،مسلمانان در روسیه آزادی کامل دارند،روسیه با شوروی سابق خیلی فرق دارد،در غرب تنها چیزی که قابل قبول است،همجنسگرایی است،غربزدها باید خودشان را اصلاح کنند یا برند گم شند

      1. چه چیزی به شما نوکران غرب میرسه که چشم بر جنایات غربی های استعمارگر بسته اید کمی تاریخ مطالعه کنید شاید چشمتان به وقایعی مثل قحطی های تاریخی ایران و یا کودتای ۲۸ مرداد و یا هدف قرار دادن هواپیمای مسافربری بر فراز خلیج فارس بیافتد و یا قتل امیرکبیر !!!!!
        جنایات آمریکا در ویتنام ،لائوس، عراق، افغانستان و … جنایات اروپایی های وحشی در کشورهای آفریقایی …… شاید به شما کاسه لیسان غرب کمک کند تا وجدانتان بیدار شود و واقعیت ها چنانچه هست ببینید.
        درود بر تزار پوتین کبیر که توانسته است شاخ ناتو را بشکند.

        1. فعلا که شاخ غرب بد رفته تو جاش که پف کرده جنایتکار و دیکتاتور پوتین های ت
          خجالت آورده حمایت از دیکتاتور کودک کش و سرقت کننده بچه های بیگناه اکراینی و آموزش دهنده برای جنگ های آینده

          1. غرب‌در‌راس‌آن‌انگلیس‌خبیث‌وآمریکا‌که‌باعث‌اصلی‌جنگ‌اکراین‌هستن‌آنها‌درحال‌حاضر‌بایک‌تیر‌دونشان‌را‌می‌زنند‌اول‌اینکه‌می‌خواهند‌سلاح‌های‌نیمه‌راهبردی‌خود‌را‌بسنجند‌ودوم‌اینکه‌قدرت‌روسیه‌را‌محک‌بزنند‌وروسیه‌هم‌هنوز‌خود‌را‌درگیر‌یک‌جنگ‌واقعی‌نکرده‌هست‌وتا‌به‌امروز‌فقط‌از‌نیروهای‌مزدور‌استفاده‌کرده‌وسلاح‌هایی‌هم‌که‌استفاده‌کرده‌جز‌سلاح‌های‌سبک‌هست‌ونمی‌خواهد‌قدرت‌واقعی‌خود‌را‌بروز‌دهد‌وتا‌زمانی‌که‌غرب‌وآمریکا‌به‌اهداف‌بلندت‌مدت‌خود‌نرسند‌خواهان‌ادامه‌جنگ‌هستند‌ومناسفانه‌در‌این‌وسط‌این‌مردم‌اکراین‌هستند‌که‌قربانی‌این‌جنگ‌ناخواسته‌شده‌اند‌وشخص‌زلنسگی‌هم‌گرگی.درلباس‌میش‌که‌خود‌را‌دلسوز‌اکراین‌می‌داند‌ودراصل‌یک‌یهودی‌خائن‌ودرجهت‌اهداف.غرب‌وآمریکا‌هست‌واگر‌شخص‌زلنسکی‌ازقدرت‌برکنار‌شود‌ویک‌قدرت‌مستقل‌در‌اکراین‌بوجود‌آید‌جنگ‌تمام‌می‌شود

      2. روسیه و پوتین به خوبی ایران و رهبر حکیم ایران را می‌شناسند و به آن اعتقاد دارند، روسیه هیچ وقت د مورد جزایر صحبت نکرد. بیانیه رو خوب بخوانید متوجه می‌شوید. ثانیا، اگر روسیه بخواهد با کشورهای عربی ارتباط برقرار کند باید از پل ایران بگذرد. ایران همیشه پل پیروزی روسیه است. و روسیه هیچوقت بی‌نیاز از ایران نمی‌شود. یکم تفکر و عقل کنید.

      1. بارها وبارها روسیه به ایران خنجر زده‌ وملت ما زخم خورده‌ باز دولت‌ چسبیده به شرق، کشورهای عربی منطقه درحال توسعه وپیشرفت درهمه ی زمینه ها هستند یکصدم ایران ثروت خدادادی و منابع طبیعی ندارند ازاتاق فکر اونا استفاده کنید وراهکار بگیرید، دقیقا برعکس اونا حرکت می کنیم ودرحال پسرفتیم بدون شک اعراب منطقه چون باهم متحدند درآینده نزدیک جزو ابرقدرت‌های جهانند وکل دنیا را تحت سلطه خود قرار خواهند داد لطفا ازاونا یاد بگیرید تعامل با دول مختلف رو، مردمشان غرق در رفاه اجتماعی و آسایش. مردم‌ ما بخاطر بی کفایتی عده‌ای غرق در فقر و فلاکت و گرسنگی، مثلا مسلمان‌ هم هستیم .مردم‌ موادخوراکی سرقت می‌کنند، خودکشی خود خواسته وخانوادگی می‌کنند، و…بعدا آقایان اعلام می‌کنند همه چیز گل و بلبله درحال توسعه و پیشرفتیم. آمار الکی شکم‌ مردم روسیر نمکنه لطفا بجای حرف زدن ازفکرتان استفاده کنید وراهکار ازکشورهای همسایه بگیرید .

    2. خب الان این ضرب المثل چه ربطی داشت به جنگ روسیه با اکراین.
      اگرنشستید تا برادر پوتین اکراین رو تصرف کند تا براش سوت و هورا بکشید. باید از این توهّم بیایید‌بیرون.
      باتلاقی که پوتین داخلش رفته نه پهپاد ونه آرزوی نابودی غرب و آمریکا‌هیچکدام قادر به نجات او نیست.
      پوتین میرود و روسیاهی او به حامیانش خواهد رسید.

    3. برادرعزیزم شما ازجنگ واشغال خاک کشوری دیگررا نمیدانید۰من قشرخاکستری هستم شمازمانی که عراقی های نامرد به کشورم حمله کرد وخرمشهر وقسمتهای زیادی ازجنوب ایرانم را اشغال کرد ند چقدر به زنان ودختران این خاک تجاوز میکردند وانهارادست بسته اعدام میکردندنبودید ولی به فرمان امام وحس وطن پرستی وظیفه خود دانستم کهدربرابر دشمن تادندان مسلح بایستم واینقدر شهید دادیم تاتوانستیم دشمن را ازخاکم بیرون کنم ومردم ایران که درپشت جبهه بودند باتمام قوا پشت سر رزمندگان بودند شما نبودید که ببینی شهرهای ما زیر اتش موشکهای همین روسها مخروبه میشدند شما نبودید که ببینی کودکستانها۰مدارس ودبیرستانها بچه هایش باهمین موشکهای روسها پرپر میشدند واستان کردستان را بابمبهای شیمیایی که یک قلمش ۵۰۰۰ نفر به شهادت رسیدند من به عنوان برادرت توسیه میکنم اول تاریخ جنگ عراق علیه ایران را بخوان بعد خواهیددید اون شتر ضرب المثل شما سردلش سنگین بوده وبعدبدان که همین روسها چقدر ازخاک کشورت راگرفته اند وچه خیانتهایی به ایران کرده اند۰پس درود بردلاوران اکراین که زن مردشان زیر فرمان ریس جمهور شجاعش درحال بیرون کردن همین روسها هستند۰درود برشرفشان ا

    1. روسیه متجاوز است و اوکراین حق دارد که از هر راه ممکن در برابر روسیه متجاوز ایستادگی و مقاومت کند و رئیس جمهور اوکراین را نیز به دلیل وطن پرستی، ایستادگی و مقاومت و حضور حداکثری در مناطق جنگی ستود و مستحق تمجید است.

  2. تحلیل عادلانه ای نیست و مغرضانه به نظر میرسه چون همه واقعیت گفته نشده اکراین الان تقریبا در پیشروی پشت میادین مین و زیر آتش توپخانه روسیه زمینگیر شده البته روسیه هم مثل گذشته توان پیشروی نداره ولی هنوز دست برتر در جنگ را داره و روسیه هم در تحدید هسته ای اصلا بلوف نمیزنه چون ناتو را خوب میشناسه

  3. بسیار واقع بینانه بود فقط پوتین رو کمی دست کم گرفتین گربه ای که راه فرار نداره احتمال پنجول انداختنش زیاده ، پوتین اگر از داخل تحت فشار قرار نگیره به راحتی صلح نمیکنه یا کریمه رو پس نمیده، مخالفان پوتین اگه این فرصت طلایی رو غنیمت بدانند و از قدرت ساقطش کنن اون موقع دنیا یک انسان خودبین کم تر خواهد داشت. ایران هم باید از خنجر های از پشت پوتین حواسش باشه . حداقل تا امروز این چکمه پلاستیکی نشان داده هروقت جاده گل باشه به راحتی خیانت می‌کنه .جزایر نمونه ی کوچکی بود که فقط میخواست برای اعراب دم تکان بده وای به روزی که سر میز مذاکرات صلح با آمریکا و اروپا بشینه بعدش خدا می‌دونه چه تعداد خنجر از پشت به ایران بزنه . همیشه دشمن رودرو بهتر از منافقه کم تر ضرر داره

  4. تو حالت خوبه یا چیز دیگه ای
    روسیه به تنهایی با کل ناتو داره میجنگه متوجه شدی به تنهایی کل دنیا دارن به اکراین تسلیحات میرسونن بدونه مشکلی ساقیتو عوض کن رد دادی

  5. چطور ، داری از یک دلقک ، فاسد و پورن طرفداری میکنید درحالی که تاکنون ۲۰ درصد از خاک اوکراین و حدود ۵۰۰ هزار کشته روی دست کشورش گذاشته ، با اولین اشاره ۲۰ درصد بقیه اوکراین هم ضمیمه روسیه میشود، این همان اوکراینی است که به عراق سرباز فرستاد و چطور ایران را درماجرای هواپیما اذیت و محکوم کرد، کمی هم واقع بین باش و یه خورده راست بگو

    1. متاسفانه اینایی ک دارن می‌خندن و کف و هورا میکشن، نمیدونن امریکا و ناتو بر کی یف سوار بود با اون آزمایشگاه های مخوف و پیشرفته!!
      نمی‌دونم چرا ی عده سنگ آمریکا رو ب سینه میزنن، و ی عده روسیه!؟
      به یک اندازه خطرناکن واسمون و واسه جهان.. کمی تفکر کنن اینطور قلم نمیزنن و به خورد ملت نمیدن!!

  6. برای اولین بار تحلیلی سرافرازانه و فراخور از جنگ و کفه ترازوی سیاست خارجی صحیح که به نجات یک ملت و کشور می‌انجامد منتشر شد ما ایرانی هستیم و سرسپرده ی جنگ طلبان و دلقکها نیستیم

    1. تحلیلگر کلا نظرش شخصی بوده و اصلا چیزی درباره جنگ نمیدونه

      این تحلیل ضعیف فقط اوایل جنگ قبول واقع میشد که اوکراینی ها خوب میجنگیدن

      ولی حالا و بعد از گذشت و یک سال و خورده ای نیروهای حرفه ای اوکراین همه مردن و تنها چیزی که مونده ی بچه ۱۸ ساله یا پیرمرد ۷۰ سالست که ۱ ماه توسط افسرهای ناتو آموزش دیدن و کلا گوشت متحرکن

      ما دیدیم که اوکراین حتی با وجود بردلی و لئوپارد نتونست حتی یدونه روستا هم پس بگیره

      با این تحلیل ها فقط ی آدم زیر ۷۰ آی کیو رو میتونی باهاش مسخره کنی

  7. الان که روسیه غرب رو پیچوند و اوکراین رو قربانی کرد…پوتین با فرسایشی کردن جنگ کری کرد با اقتصاد غرب که تازه مردمشون فهمیدن…وجدانا الان شورش و اعتراض مردم تازه اولشه تو غرب بلند شده یا روسیه…تازه از افریق شروع شده کشورهای زیر سلطه غرب یکی یکی دارن جدا میشن🤣🤣🤣

  8. دمت گرم،واقعا بالاخره واقعیت روازیکی شنیدیم،چه عجب بالاخره یکی پیدا شدکه ازروسیه جانبداری نکرد،روسیه شکست خواهدخوردو روسیاهی اش نصیب جنابان روس دوست می شود.

  9. جناب کارشناس ارشد بین‌المللی ، زیادی جانب داری کرده ، طوری که دم خروسش بیرون زده ! این تحلیل جنگ نبود بلکه بیانه ی سرسپردگی به کدخداست . چغندر قند هم میداند که جنگ روسیه و اوکراین ، جنگ نیابتی بین روسیه و آمریکاست و از آنجایی که بعد از جنگ جهانی دوم ، اولین جنگ است که بدون خواست و برنامه غرب و آمریکا شروع شده ، قطعاً این جنگ به نفع ایران و تمام ملت های نیش خورده از افعی غرب است . و البته شکست روسیه در این جنگ علاوه بر پیروزی نسبی تفکر تک قطبی آمریکا ، پیروزی بزرگی برای ناتو خواهد بود ، به صورتی که سیطره ناتو بر اوراسیا و دریای خرز و قلاب شدن ایران کمترین پاداش ناتو خواهد بود ، اما نه روسیه نه چین و نه
    اجازه نخواهند داد چنین دستاورد راحت الحلقومی نسیب ناتو و امریکا شود ، برای همین است که این روزها روسیه و چین در حال مسلح کردن کره شمالی به اژدر های اقیانوس پیمای اتمی هستند برای جنگ نیابتی دیگری که خواب خوش امریکا را بار دیگر پاره خواهد کرد !

  10. عجب!!! مددوف گفته دعا کنید وارد جنگ هسته ای نشویم!؟ یا رو به سران اروپا و ناتو و امریکا گفته که دعا کنید نتایج ضد حمله کی یف ،اونطور نشه که پیش بینی کردید،، وگرنه به بلاروس دستور شلیک میده پوتین؟! و این حق رو برای خودش محفوظ می‌دونه!؟
    من اصلا دفاع نمیکنم از جنگ و روسیه، اما لااقل مغرضانه تحریف نکنید ..چه حرکت زشتی!!

  11. انچه ملموس است شکست تدریجی روسیه است.اولا اینکه شعار و تبلیغ نمی تواند برنده جنگ باشد.دوما تجربه عجیب در این جنگ نمایان شد و ان اینکه بسیاری از کشوزها دارای سلاح های بسیار پیشرفته نظامی هستن اما اصلا رو نمیکنن و تیلیغ نمی کنند تا دستاورد کپی نشود.روسیه روزی بخاطر آتش بس به غرب سرخم خواهد کرد و در بهترین شرابط غرامت جنگی به اکراین تعلق گیرد.

    1. فکر میکنم که شما شبها سرت را بجای بالش روی نشیمنگاهت میگذاری که جنگ روسیه و اوکراین را بر عکس تجزیه و تحلیل می‌کنی .پروفسور معکوس بین. تا اینجا ۲۶ کشور از هر نوع نیاز مالی و غذائی و تسلیحاتی و دارو ووو اوکراین و دلقک کی یف را تامین کرده و میکنند .و نه روسیه را.پس از روی احساس و عقده و حسادت نظر نده. ابتدا ببین قدرت و داشته های دو طرف چقدر است .

  12. واقعا خجالت آوره که به خاطر دو تا کشور دیگه، آنقدر با هموطن خودمون دعوا کنیم. این دوتا کشور هرچی پیش میرن، خودشونو توی مرداب فرو می برن.
    ولی بسه دیگه. هرکی خبر از پیشروی روسیه میزنه، یه عده سریع میگن چه گلی به سر ما زده! برعکسش هم همین طور. میگن غرب گرا و… . اَه

  13. من دوستدار روسیه نیستم و دشمن ایران می دونمش. ولی دوستان ارتش شوروی در هر جنگی وارد میشه سیستمش اینطوریه که سال اول بد می جنگه سال دوم دفاعش مستحکم میشه سال سوم حمله می کنه. اوکراین شانسی برای برد نداره

  14. همه میدونن بعد از آلمان نازی اوکراین بیشترین نژاد پرست رو داره صحبت‌های خارجی‌هایی که موقع جنگ خواستن از اوکراین خارج بشن حرف بنده رو اثبات میکنه که چقدر اذیت کردن.رسانه های غربی فقط دارن میگن روسیه تجاوز کرده و دیگه اونطرف قضیه رو نمیگن که اوکراین مردم روس تبار کریمه ،دونباس و دونتسک رو قتل عام کرد و روسیه بخاطر نجات اونا دست بکار شد و همه اینها تله آمریکا و ناتو برای تضعیف روسیه بود و همین برنامه رو برای چین و ایران داره. دوستان سکه دو رو داره لطفا دو طرف رو ببینید

  15. معلوم نیست این نویسنده اطلاع دارد که اکراین ایران رو بصورت کامل تحریم کرده و هواپیمای اکراینی پیراهن عثمانی ساخته که بیشترین فشارهای سیاسی رو به ایران بیاره و این به اصطلاح کارشناس سیاسی در مورد گسترش ناتو به پشت مرزهای روسیه علیرغم تعهدی که داده بودند نداره که یکی از اصلی ترین دلایل شروع این جنگ‌ بود حالا اینها رو بذارید کنار هم اگر تو‌یک ایرانی باغیرت بودی از اکراین غربزده ی مجری سیاستهای غرب دفاع میکردی یا از روسیه که اگر شکست بخوره همین آذربایجان برای ما شاخ میشه این دلایل نشون میده این کارشناس یک مزدور قلم به دست است که منافع کشورش برایش هیچ ارزشی ندارد و فقط به دنبال دفاع اربابان غربی اش است.

  16. شما اسهال طلبان همیشه باید نوکریتونو به آمریکا نشان بدید؟؟؟؟اولا روسها تو همه جا دست برتر رو دارن.دوما این اوکراین هستش که از اول با کمک‌های میلیاردها دلاری و تسلیحاتی و نظامی و پشتیبانی و سیاسی و…. نمیتونه هیچ غلطی بکنه و در فکر حذف زلنسکی دلقک بر اومدن دونا ناکارآمدی تانکهای قراضه آلمانی و غربی معلوم شده و دادن تو آتش جنگ میسوزه.سوما وقتی تو عرض دو ماه اوکراین با اینهمه مزدور ۴۰ هزار کشته داده معلومه که کی داره میبازه؟؟؟؟

  17. سلام
    جنگ تمام عیار غرب و اوکراین با روسیه ، با تفاوتهایی یادآور کمک های مستقیم و غیر مستقیم ۵۵ کشور به صدام است . خدا حق شهدا و جانبازان مظلوم ایرانی را دارد میگیرد
    یادمان نرفته :
    هواپیماهای آواکس فرانسه
    میگ های روسیه
    تانک های T72 اسرائیل و آمریکا
    پولهای نفتی کشورهای حوزه خلیج فارس
    سربازان اردنی و مصری
    نیروهای منافقین
    بمب های شیمیایی آلمان و …..
    موشکهای سایر کشورها ……
    تحریمهای همه دنیا

  18. ایران باید هرچه زودتر برود به کمک اوکراین و سپاه پاسداران و ارتش بفرستد و این پوتین کمونیست و متجاوز را سر جایش بنشانند، کمونیست نباید قدرت بگیرید چون بعد از اوکراین نوبت خودمان است (زلنسکی یک الگوست مرد جنگ)

  19. اخ که چقدر کیف میکنم میبینم پوتین درمانده شده و داره تقلا میکنه تا روسیه بیشتر از این تحقیر نشه اخه بلوف زدن هم بلد نیست این مردک مگه میشه از سلاح هسته ای استفاده کرد مگه روسیه فقط دست پوتینه که بخواد نابودش کنه کشورهای غربی مگه سلاح هسته ای ندارن رو سبه استفاده کنه اروپاییها و امریکا هم استفاده میکنه مثل اینکه پوتین یادش رفته سازنده بمب اتم غربی ها هستن تو اگر بتونی همزمان ده تا شلیک کنی اونها صد تا میزنن تو سرت پس قبل از حرف زدن یه کم فکر کن دمپایی

  20. کسانی که ذره ای شم سیاسی دارندمیفهمندهدف ازجنگ روسیه واوکراین تضعیف روسیه وحفظ سلطه ی امریکا وغرب برجهانست…اوکراین راشیرکردندوانقدر این زلنسکی بیشعور ونوکرحلقه بگوش امریکا جفتک انداخت که روسیه واداربه حمله ی نظامی شدبرای چین نیزتایوان را دارندشیرمیکنندتانهایتا قدرتهای شرقی به دست خودشان فرسوده ومستهلک شوندحمایت همه جانبه ی غرب ازاوکراین بخاطرزلنسکی ومردم اوکراین نیست دارندانهاراسلاخی میکنندکه منافع خودشان راحفظ کنندوچنانچه موفق شوندروسیه وچین راازمیدان به درکننددیگرکسی جلودارشان نیست ولی انشاءالله خودومتحدین وهمفکرانشان این ارزورابگورخواهندبرد..غرب متحد..شرق متحدمیخواهدوگرنه محکوم به شکست است خصوصا که فکربیگانه پرستی درشرق عاشقان زیادی داردوهمین دیدگاههانیزمویداین مطلب است..ولی بزودی به کوری چشم غرب ونوکرانش افتاب مشرق بدون غروب طلوع خواهدکرد..وپست فطرتان مستکبررابه خاک مذلت خواهدافکندتاکورشودهرانکه نتوانددید..منظورحمایت ازپوتین نیست…دشمن دشمن من دوست من است..میفهمی؟!!!!

  21. واقعاساده انگاریه که فکرکنیم روسیه ازهرچی که داره دروقتش استفاده نمیکنه،فقط مطمئنم غرب هم اینومیدونه ولی چراادامه میده فقط میتونه یه دلیل داشته باشه واون هم اینه که پشت پرده یه خبرایی هست

  22. اول ب این کارشناس البته ب اصتلاح کارشناس حتما گوشزد کنید صبحانه اش را حتما بخوره !!!!!!!!!!!!
    درضمن گوره پدره پوتین و موتین گیوه
    اونایی که نشستن تا غرب پیروز بشه یادتون باشه اگر ب هر دلیلی روسیه تو این جنگ همه جانبه با غرب ب اضافه ژاپن کره جنوبی کانادا استرالیا و خیلی کشورای دیگه ب بن بست بخوره تضعیف بشه یا شکست بخوره. بیچاره ها امریکا همه دنیا و بشریت را ب بردگی خواهد گرفت و روش امریکایا برمیگرده ب ۱۵۰ تا ۲۰۰ساله پیش با این تفاوت که کله دنیا را ب بردگی و غارت خواهند گرفت هرگز فراموش نکنید که اون وحشی های هفت تیر کش هنوز دارند تو ماموریت نیروهاشون حق توحش میگیرند پس باید خوب بفهمید یعنی چی بازم مطمعنم ی عده متوجه نشدند عزیز من درحالی که امریکایا نهایت وحشی گری و خوی درندگی و غارتگری تو خونشون هست ما اسیایی ها را وحشی و جهان سومی می دانند بازم بگم جهان سومی اینا بقدری وحشی و غارتگرند که حتی با اونهایی که هم اخورند هم خودشون را یکی نمی بینند هم اخوری هاشون را جهان دومی و ما جهان سومی حالا بازم هی از شکست روسیه قند تو دلتون اب بشه گرچه از محالاته !!!؟

  23. تحلیق دقیقی نبود.
    از یک کارشناس عنوان دار بعید است
    چنین تحلیل دور از واقعیتی.
    ضدحمله اوکراین شکست خورده،
    تعادل قوا برهم خورده
    عوامل میدان جابجا شده است.
    وضعیت اینگونه که کارشناس محترم بیان داشته،
    پیش نمی‌رود.

  24. سرهنگ داگلاس مگ گرگور از زمان جنگ ویتنام بوده و مشاور اسبق دونالد ترامپ با صراحت لهجه گفته : از ارتش اوکرائین استخوانی خرد شده باقی نمانده و ضد حمله تخیلی شان به شکست مطلق رسیده بعدا شما ماحصل رویاهای خود را بنام واقعیت ب خورد ملت می دهید. !!! والله علی العظیم غرب پرستی بیچارگی است آیالات متحده ویکتوریا نولاند اکراین را نابود کرد جنگ را مطلقا باختند عالم و آدم می دانند

  25. سالانه میلیونهاانسان بیگناه تواین دنیابخاطرگردنکشی وقدرت طلبی عده ای ازخدابیخبرقربانی میشن.دوقدرت شرق وعرب تامین کننده منافع یکدیگرندشرق به اوکراین حمله میکنه وامریکاجلوش قدعلم میکنه تابااین ترفنداوکراین رو برای سالیان طولانی مدیون ووابسته خودش کنه،عرب برای ایران ایجادخطرمیکنه وشرق باترفندازایران حمایت میکنه تاایران رومدیون خودش میکنه تابتونه سالیان طولانی ایران رو بدوشه.این سناریو وحشتناک تنهابرای کشورهای مهم طراحی میشه تاتدریجا به صعف وبدبختی شون منتهی بشه.شرق وعرب باهمکاری هم اجازه نمیدن منافعشون درمنطقه بخطربیفته،دعوای زرگری راه میندازن.مابدبخت بیچاره های جهان سومی مسخ شده هم فقط کیف میکنیم،مثل گوسفندی موقع رفتن به مسلخ!!!

  26. آنچه که مهم است در حمایت یا رد حمایت از هر مناقشه در سطح بین الملل منافع ملی هر کشور است و ایران هم مستثنی نیست معهذا کشورهایی که در منطقه ما و همسایه یا نزدیک به ما هستند از موقعیت ژئوپلتیک بیشتری برخوردار هستند. حمایت ایران از روسیه به معنای وادادگی ایران نیست بلکه وجود مناقشه جنگ در این منطقه به طور مستقیم بر امنیت ایران هم اثر گذار است در هر حوزه نظامی ، امنیتی ، سیاسی ، و …
    ایران در طول تاریخ. از هر استعمارگر ضربه خورده نه به دلیل تعاملات جهانی بلکه ضعف خود دولت و حاکمیت ایران که به علت ضعف و وادادگی به غرب یا شرق همواره در موضع ضعف بوده است شوروی ، انگلیس ، آمریکا و .. هم فرقی نداشته …
    ولی وقتی داخل کشور دارای قدرت مردمی و نیروهای اطلاعاتی و نظامی هم توان بالا داشته باشند ترسی از تعامل نداریم و ملاک باید فقط منافع ملی باشد
    البته ضعف این نگاه در سطوحی از مسئولین باعث شد در جاهایی مانند برجام که می شد واقعا منافع بسیاری را برای کشور تضمین کرد به نوعی وادادگی شد و ضرر آن بسیار بیشتر شد ولی در همین شرایط هم غرب نتوانست ایران را به زانو در اورد . در شرق هم همین روال است روسیه در سوریه با همکاری ایران داعش را نابود کردند و این. یعنی دفع بزرگترین خطر از ایران و منطقه بعد از جنگ صدام و … اکنون شرق روسیه و چین هم در تعاملات اهداف مشترک و منافع مشترک دارند تا زمانی که منافع در خطر نباشد ارتباط یا حمایت عقلایی است. روسیه و چین در رقابت یا دشمنی با آمریکا و غرب است به نوعی ، منافع ایران هم در شرایط تحریم ، بهره برداری از این تقابل است و این هیچ ربطی به کمونیست و … نداره .
    ایرانی که یک فشنگ توان ساخت نداشته اگنون به همت جوانان این مملکت در سطحی قرار دارد که هیچ‌کشوری توان مقابله با ایران را ندارد اونهم نه وقت به خاطر بعد نظامی ، بلکه شرایط ژئوپلتیکی ایران ، توان مردمی ، رهبری بصیر و توانا ، لایه های دفاعی متنوع و متکثر و وسعت و تونع اقلیم و شرایط خاص دریایی و موشکی و پهبادی و …
    ان شاءالله با حذف خیانتکاران داخلی مسائل اقتصادی و اجتماعی هم بهبود جدی پیدا خواهد کرد که اگر خیانت داخلی و نفوذی ها نبود دشمنان خصوصا. آمریکا در این امور هم امکان و فرصت پیدا نمی کرد .

  27. با سلام .یه دعایی همیشه قدیم میگفتیم که خدایا دشمنان ایران را به خودشان مشغول کن.حالا مستجاب شده و شرق و غرب به خود مشغولند.ایران ازین دو لبه قیچی استعمار که در حال بریدن خود هستند بایستی نهایت استفاده رو ببره.ما در طول تاریخ از هر دوشان ضربه خورده ایم و تاریخ ثابت کرده دلخوش کردن به اینها کاری بیهوده است.لذا اینجاست که شعار نه شرقی و نه غربی خودش را نشان می دهد.باید مصالح ملی در نظر گرفته شود و از یکی علیه دیگری استفاده کرد کاری که اردوغان حیله گر انجام می دهد او با هر دو بازی می کند و مصالح کشورش را در نظر می گیرد تا جایی که یکبار علیه اسرایله یکبار حامی اونه هم عضو ناتو هست هم میداند عضو اروپایش نمی کنند .ایران روی کشورهای اسلامی و حتی حوزه تمدنی اش حساب باز کند.مشکل دزددیهای خودی حل شود ایران می تواند سری میان قدرتهای بزرگ برآورد.

  28. تنها راه پیش رو برای روسیه وپایان دادن به جنگ استفاده گسترده از سلاح اتمی است و هر روز که دراین مورد تاخیر صورت بگیرد ضرر غیر قابل جبران به روسیه تحمیل خواهد شد وحتی ممکن است به شکست روسیه وتغییر موقعیت منطقه مطابق میل غرب شود

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *