اتفاق کم سابقه در بازار خودرو؛

ارزانتر از کارخانه ماشین بخرید

مشتریان خودرو همچنان متظر کاهش بیشتر قیمت خودرو هستند. عدم مراجعه به بازار از سوی خریداران خودرو بازار بی رمقی را از ابتدای سال 1402 بوجود آورده است. از ابتدای سال تا کنون بیشتر روزها شاهد افت قیمت خودروهای موجود در بازار بودیم. حال روند نزولی قیمت بازاری خودرو به جایی رسیده که برخی از محصولات را می توان با قیمت ارزان تری به نسبت قیمت های کارخانه ای آنها خریداری کرد. این اتفاق در بازه حدود پنج ساله ای که از بازگشت تحریم ها می گذرد، کم سابقه است.

به گزارش جهان صنعت نیوز، بازار خودرو در کما فرو رفته و اخبار رسیده از این بازار نشان می دهد بدون مشتری و تداوم کاهش قیمت خودرو کار را به جایی رسانده که قیمت برخی از محصولات موجود در بازار از قیمت کارخانه ای این خودروها کمتر است.

بررسی قیمت های بازاری خودرو نشان می دهد قیمت بازاری پیکاپ T8 مدل ۱۴۰۲ از قیمت کارخانه ای این خودرو کمتر است. این پیکاپ چینی در لیست شرکت کرمان موتور با قیمت یک میلیارد و ۶۵۰ میلیون تومان حضور دارد. اما بررسی قیمت همین خودرو در بازار نشان می دهد دارندگان آن حاضر هستند در ازای دریافت حدود یک میلیارد و ۴۵۰ میلیون تومان آن را واگذار کنند. فاصله قیمتی حول و حوش ۲۰۰ میلیون تومانی میان بازار و کارخانه اتفاقی است که متقاضیان خودرو منتظر آن بودند. پیش بینی می شود مشابه این اتفاق برای سایر خودروهای مونتاژی حاضر در بازار بیفتد. البته اینکه این مسئله چه زمانی محقق شود، نامعلوم است.

چنانچه قیمت کارخانه ای محصولات تولیدی خودروسازان خصوصی از قیمت بازاری آنها سبقت نگیرد، این احتمال وجود دارد که قیمت بازار و کارخانه بهم نزدیک شود. نبود خریدار هم می تواند به این مسئله بیش از پیش دامن بزند.

هر چه هست طی پنج سالی که از بازگشت تحریم های اقتصادی می گذرد این اتفاق در بازار خودرو مشاهده نشده بود که قیمت بازاری خودرو از قیمت کارخانه ای جا بماند. افزایش نرخ ارز، رشد نرخ تورم و افت عرضه خودرو به بازار از عواملی بود که نمودار قیمت بازاری خودرو را طی پنج سال گذشته صعودی کرد. البته فراموش نکنیم آنچه سبب کاهش قیمت بازاری خودرو شده تلاش های سیاست گذار کلان و همچنین مدیران ارشد بانک مرکزی برای کنترل نرخ ارز است. چنانچه به هر دلیل فنر نرخ ارز در رود و بار دیگر شاهد نوسانی شدن نرخ ها در بازار فردوسی باشیم این اتفاق به سرعت به بازار خودرو سرایت می کند و شاهد بازگشت قیمت ها به جاده افزایشی خواهیم بود. بنابراین نمی توان به طور مشخص از تداوم روند کاهش قیمت بازاری خودرو و سبقت گرفتن قیمت کارخانه ای از قیمت بازار سخن گفت.

منبع: اکوایران

خودرو
شناسه : 366428
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا