حقایق عجیب از پشت پرده پتروشیمی میانکاله

رئیس فراکسیون محیط‌زیست مجلس شورای اسلامی گفت: باید زمین پتروشیمی میانکاله بازپس گرفته شود، این پتروشیمی توجیه اقتصادی ندارد.

به گزارش جهان صنعت نیوز، امروز نشست سمیه رفیعی رئیس فراکسیون محیط‌زیست مجلس شورای اسلامی در یک نشست خبری به سوالات خبرنگاران حوزه محیط زیست پاسخ داد.

رفیعی در ابتدای نشست ضمن قدرانی از خبرنگاران، کار خبر را بزرگ و ارزشمند دانست. گفت: خبرنگاران محیط‌زیست با تمام سختی‌ها به خاطر علاقه‌ای که دارند در میدان باقی مانده و با عشق به کار خود ادامه می‌دهند.

وی در ادامه در پاسخ به سوای در رابطه با پتروشیمی میانکاله گفت: ابتدای پروژه میانکاله در دولت نهم رقم خورد. طرحی به سازمان محیط‌زیست آمد. برای ساخت پتروشیمی و پالایشگاه مازندران که لابی بسیار سنگینی را انجام داد. جلسات متعددی تشکیل شد. اما این این طرح مسکوت ماند. به جایی نرسید. در ادامه این طرح دوباره ارائه شد. این بار اسم آن عوض شده و تنها بحث راه‌اندازی پتروشیمی مطرح شده بود. این که پتروشیمی صنعت سبزی و هیچ مشکلی برای منطقه ایجاد نمی‌کند.

بعد از گذشت پنج سال کاری انجام نشد

رفیعی ادامه داد: زمینی که به این پتروشیمی اختصاص پیدا کرد ۹۰ هکتار است. بسیار زیاد است. حداکثر زمینی که برای این امر اختصاص می‌دهد معمولاً تا ۱۰ هکتار است. مشکل دیگر این است که بعد از گذشت پنج سال که این زمین واگذار شده بود هیچ کاری در این زمین انجام نشده بود. و قانوناً باید بازپسگیری می‌شد. این اقدام انجام نشد. این اقدام حقوق مکتسبه را برای احداث کنندگان پالایشگاه ایجاد کرده است.

رئیس فراکسیون محیط‌زیست مجلس شورای اسلامی گفت: در سند این زمین قید شده است که جز اراضی درجه یک محسوب می‌شود. کارکرد اراضی و مراتع درجه یک مشخص است. چرا باید این مرتع با این ویژگی برای پتروشیمی استفاده شود؟ آن هم در منطقه‌ای که می‌تواند تأمین کننده امنیت غذایی ما باشد. استقرار صنعت توجیه اقتصادی ندارد.

رفیعی افزود: سوال مهم ما این است که چرا رئیس وقت سازمان محیط‌زیست می‌ایستد و کلنگ این پروژه زمین زده می‌شود. آن هم در حالی که قبل از آن با فعالین محیط‌زیست جلسه داشته. از مشکلات این طرح خبردار شده است. سازمان جنگل‌ها و مراتع چرا زمین را بازپس‌گیری نمی‌کند؟ این بازپس نگرفتن زمین برای مالک پتروشیمی حقوق ایجاد کرده است. سازمان محیط‌زیست هم تکلیف را روشن کرده. نظر قطعی خود را اعلام کند.

محصولات این پتروشیمی کجا به فروش می رسد؟

وی ادامه داد: این پتروشیمی خوراک خود را می‌خواهد از کجا تأمین کند. محصولاتش را در کجا می‌خواهد بفروشد. وقتی در داخل و خارج مشتری برای آن وجود ندارد. رئیس مجلس نیز از فراکسیون محیط‌زیست در رابطه با پتروشیمی میانکاله حمایت لازم را کرده است.

رفیعی در رابطه با دریاچه ارومیه گفت: طرح تحقیق و تفحص از ستاد احیا دریاچه ارومیه مدتی است که شروع شده است. این ستاد به اندازه پولی که گرفته برای دریاچه کار نکرده است. هیچ ساماندهی کشاورزی آن منطق و برداشت آب‌ها نشده است. کسانی که باید پاسخگو باشند امروزه خود مدعی شده و طلبکار هستند.

وی در رابطه با حقآبه‌های مرزی گفت: ما وقتی بر سر میز مذاکره برای آب می‌رویم نمی‌توانیم به خوبی از خود دفاع کنیم. مشکلاتی را که این کمبود آب برای کشور ایجاد می‌کند برای طرف مقابل توجیه کنیم. این در حالی است که طرف مقابل با آمادگی کامل و با یک دیپلماسی یکسان بر سر میز مذاکره می‌نشیند.

استفاده بیشتر از انرژی های تجدید پذیر

رئیس فراکسیون محیط‌زیست مجلس شورای اسلامی گفت: کشور ما نیاز دارد که از انرژی‌های تجدیدپذیر بیشتر استفاده کند. باید به سمت ایجاد نیروگاه‌های کوچک برویم. در نیروگاه‌هایی که داریم هم مصرف آب را کمتر کنیم و از سوخت مازوت با کیفیت استفاده کنیم. باید نیروگاه‌های بادی و خورشیدی را در کشور احداث کنیم.

رفیعی گفت: باید بپذیریم که کشور ما از نظر سرانه جنگل فقیر است. جنگل‌های ما آسیب پذیر هستند. با گرم شدن هوا آتش‌سوزی در آن‌ها اتفاق می‌اُفتد. باید اقدامات لازم برای جلوگیری از این آتش‌سوزی‌ها انجام شود.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

محیط زیستنفت و پتروشیمی
شناسه : 366656
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا