داستان قیمت خودرو و شورای رقابت به پایان رسید؟
با افزایش شدید انتقادات نسبت به عملکرد شورای رقابت از سوی نمایندگان مجلس به نظر میرسد که شاید داستان قیمت خودرو و شورای رقابت به پایان رسیده باشد.
به گزارش جهان صنعت نیوز، مجلس شورای اسلامی نسبت به تصمیمهای شورای رقابت در زمینه قیمت خودرو نقد جدی و تأکید دارد که این شورا باید در تصمیمهای خود بازنگری جدی به عمل آورد.
نمایندگان خانه ملت نسبت به تصمیمهای شورای رقابت در صنعت خودرو گلایه و تأکید دارند، تصمیمهای شورای رقابت نه تنها خروجی مثبتی به همراه نداشت و با رضایت مردم همراه نشد، بلکه تصمیمهای خلقالساعهای است که قابل دفاع هم نیست. در گزارش پیشرو تعدادی از نمایندگان مجلس به بررسی تصمیمهای شورای رقابت در صنعت خودرو پرداختهاند.
خروجی شورای رقابت هیچ بود
در این میان سخنگوی کمیسیون برنامه و بودجه معتقد است: خروجی مصوبههای شورای رقابت برای صنعت خودرو هیچ دستاوردی نداشته است.
«محمد مهدی مفتح»، عضو کمیسیون برنامه و بودجه در گفتوگو با روزنامه ایران اقتصادی بیان کرد: صنعت خودرو در کشور ما بهصورت نادرست مدیریت میشود. افرادی که مافیای این صنعت هستند در روند تصمیمگیری و چگونگی عرضه نقش دارند و تأثیرگذار هستند. در شیوه فروش فعلی براساس مصوبات شورای رقابت، معنایی ندارد که خودرو با این کیفیت و قیمت نامعلوم به فروش برسد. همچنین اگر با دلار آزاد حساب کنیم، قیمت خودروهای خارجی بسیار ارزانتر از قیمتهای فعلی در میآید. شرایط امروز نتیجه مصوبات نادرست شورای رقابت است. در ساخت خودرو کارگر و خدمات زیربنایی ما نسبت به قیمت ارز آزاد با خارج از کشور پایینتر است اما قیمت خودرو برای مصرف کننده داخلی گرانتر تمام میشود.
وی افزود: مدیریت صحیحی برای صنعت خودرو وجود ندارد، در این مدت دلالان خودرو سودهای کلانی را به جیب زدند.
واردات خودرو یکی از عوامل ساماندهی این حوزه است. باید واردات خودرو آزاد شود. به این معنا که فضای رقابت به وجود آورد که صنعت خودرو در سایه رقابت قدرت پیدا کند و باعث شکوفایی صنعت، اقتصاد و اشتغال کشور شود.
تصمیمهای خلقالساعه
«شهباز حسنپور بیگلری»، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس نیز در این باره به روزنامه ایران اقتصادی گفته است: تصمیمهای شورای رقابت خلقالساعه و غیرکارشناسی هستند. باید تصمیمگیریها براساس منطق و تأمینکننده رضایت مردم باشد.
این شیوه فروش فعلی از نظر شرعی صحیح نیست و وظیفه سیاستگذار این است که سریعاً به این موضوع پایان دهد.
متأسفانه در شرایط کنونی حال صنعت خودرو مناسب نیست. مردم ناراضی، تولیدکننده نگران و کیفیت نامطلوب است. امیدواریم دولت هر چه سریعتر به این موضوع ورود کند. از وزیر صمت میخواهم شخصاً به این موضوع ورود کند و واردات خودو را بهصورت جدی در دستور کار قرار دهد و به دغدغه مردم در این حوزه پایان دهد. تصمیمهای شورای رقابت خلقالساعه هستند. باید تصمیمگیریها براساس منطق، اصول و کارشناسی باشد و رضایت مردم را تأمین کند. مردم اصلیترین سرمایه نظام هستند و حفظ اعتماد آنها دارای اهمیت است. متأسفانه در طول یک سال گذشته هیچ کدام از مصوبههای شورای رقابت نتوانست به دغدغههای مردم در حوزه خودرو پاسخ دهد.
شورای رقابت کمکی به صنعت خودرو نکرد
همچنین «رمضانعلی سنگدوینی»، عضو کمیسیون انرژی مجلس نیز در گفتوگو با روزنامه «ایران اقتصادی» اعلام کرد: برنامهریزی و اقدامهای شورای رقابت تاکنون هیچ کمکی به صنعت خودرو نکرده است.
به گفته وی، مردم از این شیوه ناراضی و ناراحت هستند. براساس مصوبات شورای رقابت، خودرو در سال آینده با نرخ نامشخص فروخته میشود و این در شأن مردم کشور ما نیست. مردم قابل احترام هستند و باید در این مسائل توجه شود که اعتماد جامعه آسیب نبیند.
با اجرای این شیوه فروش، چند هزار میلیارد تومان از پول مردم در مدت زمانی مسدود شد که اقدام جالبی نیست. باید سعی کنیم در تصمیمهای خود رضایت مردم را مدنظر قرار دهیم.
وی افزود: باید وزرات صمت و شورای رقابت به هم نزدیک شوند و بتوانند با همفکری، رضایت مردم را تأمین کنند که الان اینگونه نیست.
تصمیمهای شورای رقابت قابل دفاع نیست
«جعفر قادری»، عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس هم به روزنامه «ایران اقتصادی» میگوید: تصمیمهای شورای رقابت در حوزه خودرو قابل دفاع نیست و مردم را دچار نوعی بلاتکلیفی کرده است.
وی عنوان کرد: این معامله علاوه بر جنبه شرعی از نظر عقلی هم اشتباه است. در این شیوه پولی پرداخت میشود و مشخص نیست در چه زمانی با چه قیمتی خودرو تحویل خریدار میشود.
قادری گفت: این اقدام کاملاً اشتباه و نادرست است. اگر پیشفروش خودرو با قیمت مشخص انجام شود یا به ازای مدت تأخیر عددی جبران خسارت شود معامله اشکالی ندارد، اما این شیوه فروش از نظر شرعی، منطقی و عقلی درست نیست.
به گفته وی، تصمیمهای شورای رقابت کمکی به صنعت خودرو نکرده است، خودروسازان و شورای رقابت هر کدام تصمیمهای متفاوتی میگیرند. این تعدد در تصمیمگیری باعث نوعی آشفتگی در صنعت خودرو شده است.
وی افزود: باید ساختار واحدی برای خودرو تصمیمگیری کند و در صورت وجود ایرادات قانونی هم اقدامات لازم از طریق مجلس انجام شود تا بتوان به دستاورد مثبتی در این زمینه دست پیدا کنیم.
مصوبههای شورای رقابت در حوزه خودرو به این شکل قابل دفاع نیست و مردم را دچار نوعی بلاتکلیفی کرده است.
شورای رقابت به وظایف خود عمل نکرد
گفتنی است «احمد راستینه»، سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس هم در گفتوگو با روزنامه «ایران اقتصادی» بر این باور است که شورای عالی رقابت در تنظیمگری صنعت خودرو به وظایف قانونی خود عمل نکرده است.
وی گفت: براساس دستورالعملهای صریح، شورای رقابت وظیفه دارد سیاستگذاریهایی را نسبت به تنظیمگری بازار برای حمایت و حراست از حقوق تولید کننده و مصرف کننده انجام دهد اما متأسفانه تاکنون شورای رقابت به وظایف خود در این خصوص عمل نکرده است.
این نماینده مجلس ادامه داد: برخی خودروسازان از خلأ سیاستگذاری دقیق و درست بیشترین سوءاستفاده را کردند. صنایع خودروسازی باید از این اقبال عمومی و کمک مردم به تولید بیشترین بهره را ببرند و از این اعتماد عمومی که ناگزیر به انتخاب خودرو ملی هستند، استفاده کنند و آن را در ارتقای کیفیت خودرو به کار گیرند.
وی افزود: اینکه قیمت یک محصول را مشخص نکنید و با مشخص نکردن قیمت نهایی، بهره اقتصادی غیرعادلانه از مصرف کننده داشته باشید به هیچ عنوان قابل قبول نیست و خلاف قانون است.
دولت باید با اعمال سیاستهای دقیق و سیاستگذاری صحیح، خودروسازان را نسبت به انجام وظایف قانونی متنبه کند و با واردات خودرو انحصار در عرضه را بشکند، چون عدم واردات خودرو نوعی انحصار را به وجود آورده و عدهای با سوءاستفاده از این آشفته بازار سودهای کلانی به دست آورده و مانع ساماندهی این صنعت میشوند.
مصوبههای شورای رقابت اثری نداشت
«غلامحسین کرمی»، عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با اشاره به مصوبههای شورای رقابت در صنعت خودرو میگوید: شواهد و اتفاقهای بازار خودرو نشان میدهد مصوبههای این شورا عملاً هیچ تأثیری در کاهش قیمت و ارتقای کیفیت و ساماندهی این حوزه نداشته است.
وی گفت: هر معاملهای که قیمت کالا در آن مشخص نباشد، باطل است و از نظر قانونی اشکال دارد. مسلماً فروش خودرو هم مشمول این قانون میشود و باید در آن تجدید نظر کنیم. اگر به هر دلیلی خودروسازان نتوانند در وقت مشخص این تعداد خودرو را به خریداران تحویل دهند، مشکلات متعددی در جامعه به وجود میآید.
این نماینده مجلس افزود: صنعت خودرو در کشور سالها گرفتار نوعی بیمدیریتی شده است. افزایش سرسامآور این محصول نارضایتی مردم را در پی داشت که باید مورد توجه مسئولان قرار گیرد. یکی از مطالبات رهبرانقلاب، ارتقای کیفیت خودرو در کشور و گلایه از وضعیت این صنعت است که باید بهصورت جدی مورد توجه دولت قرار گیرد.
مصوبههای شورای رقابت رضایت مردم را بهدنبال نداشت
«کاظم موسوی»، نایب رئیس کمسیون اقتصادی مجلس معتقد است که تصمیمهای شورای رقابت در حوزه خودرو رضایتمندی مردم را به همراه نداشت و نتوانست چالشهای این بخش را رفع یا مدیریت کند که بر این اساس این شورا باید در تصمیمهایش تجدیدنظر کند.
وی گفت: در مورد مصوبههای شورای رقابت در عرضه خودرو میتوان گفت که رضایتمندی مردم، مهمترین مؤلفهای است که برای ما دارای اهمیت است. باید در صنعت خودرو تصمیمهایی گرفته شود که اعتماد عمومی مردم آسیب نبیند و زندگی روزمره آنها را دچار چالش نکند.
با عرضه کوتاهمدت خودرو در بورس کالا، این محصولها برای مدتی از مافیا و سوداگری در امان ماند و در شرایطی شفاف و سلامت در اختیار مردم قرار میگرفت. اما با تصمیم شورای رقابت مبنی بر توقف عرضه خودرو در بورس، این روند به شرایط گذشته برگشت و شاهد افزایش برخی محصولها نیز بودیم.
وی افزود: توقف عرضه خودرو در بورس کالا از سوی مافیای خودرو صورت گرفته است. آنها با نفوذ خود مانع این حرکت شدند و نهادهایی که آنها را همراهی کردند باید پاسخگوی این وضعیت باشند./آخرین خودرو
لینک کوتاه :
سلام ، لعنت بر شورای رفاقت
لعنت به همه و همه کسانی که اینطور مردم بدبخت رو به بازی آوردن بعد سال ها گفتیم یه ماشین داشته باشیم با طرح مادرانشون با دو فرزند که داریم
خدا ایشالا که جواب همشون رو بده و باعث و بانیانشون رو سر خانواده هاشوندر بیاد و خرج دکترکنن
خاک برسرهمه مسولین ونهادهاوسازمان بیکفایت وپفکی.دیوسا
چه بگویم که نا گفتنم بهتر است..