رئیس بانک مرکزی؛

نرخ تورم ماهانه کاهش یافته و رو به کنترل است

رئیس بانک مرکزی گفت: نرخ تورم نقطه به نقطه از ابتدای سال تاکنون حدود 15 درصد کاهش داشته و اثر آن را در بازارهایی از جمله مسکن و خودرو می‌بینید. در ماه گذشته نرخ رشد تورم ماهانه کالا به صفر درصد رسید و البته برخی کالاها رشد خوبی نداشت‌ و نرخ تورم ماهانه کاهش یافته و رو به کنترل است.

وی گفت: در سال‌های اخیر یک فضای ناشی از بی‌اعتمادی در اقتصاد کشور حاکم شد و ما یک نقشه راه تدوین کردیم و این نقشه را در گام‌های متعدد اجرا می‌کنیم. محورهای این نقشه نیز کنترل نقدینگی، مدیریت بازار ارز، تقویت نظارت و تحکیم حکمرانی نظارت بانک مرکزی در حوزه ارز و تقویت نظارت‌ها و سیاست ارتباطی است‌.

کاهش ۲۵ درصدی رشد نقدینگی

رئیس‌کل بانک مرکزی اظهار داشت: نقدینگی در بلندمدت عامل تورم است و اعتقاد داریم باید نقدینگی را کنترل کنیم و از ابزارها و سیاست‌های پولی استفاده می‌کنیم. نقدینگی در سال ۱۳۹۹ نرخ رشد ۴۰.۶ درصد داشته و در سال ۱۴۰۰ به ۳۹ درصد رسیده، سال گذشته ۳۱ درصد و در تیرماه امسال به زیر ۳۰ درصد رسیده است. برنامه ما برای امسال درباره کاهش نرخ رشد نقدینگی نیز رسیدن به ۲۵ درصد است.

فرزین بیان کرد: نرخ تورم نقطه به نقطه از ابتدای سال تاکنون حدود ۱۵ درصد کاهش داشته و اثر آن را در بازارهایی از جمله مسکن و خودرو می‌بینید. در ماه گذشته نرخ رشد تورم ماهانه کالا به صفر درصد رسید و البته برخی کالاها رشد خوبی نداشت‌ و نرخ تورم ماهانه کاهش یافته و رو به کنترل است.

وی درباره نقدینگی عنوان کرد: اینکه برخی یک فنر مجازی ایجاد کرده‌اند و می‌گویند این نرخ خواهد پرید، عجیب است. نقدینگی کاهش یافته، فروش نفت افزایش داشته و همه اینها دلایل بنیادی برای این است که نرخ ارز قابل کنترل است و کنترل خواهد شد.

فرزین: ما توانستیم قدرت خلق نقدینگی نظام بانکی را کاهش دهیم

رئیس‌کل بانک مرکزی گفت: دهه ۱۳۹۰ به پایان رسیده و اعداد و ارقام جدیدی خواهیم داشت. ما توانستیم قدرت خلق نقدینگی نظام بانکی را کاهش دهیم؛ هم‌اکنون ضریب فزاینده منفی شده و قدرت خلق پول کاهش داده شده و به همین دلیل توانستیم نقدینگی را کنترل کنیم.

فرزین در بخش دیگری از سخنان خود بیان کرد: فروش نفت در تیرماه امسال به بالاترین رقم خود در ۵ سال گذشته رسیده و صادرات نفت نیز در سال گذشته ۴۳ درصد رشد داشته است.

وی اظهار داشت: از بسیاری از کشورها مطالبه ارزی داریم و با آن‌ها گفت‌وگو کرده‌ایم و اگر مسأله با مذاکرات حل نشود، شکایت خواهیم کرد. مذاکرات سیاسی در حال انجام است و خبرهای خوبی در آینده خواهید شنید.

رئیس‌کل بانک مرکزی خاطر نشان کرد: در حال راه‌اندازی یک صندوق تثبیت هستیم تا با تکانه‌های ارزی مقابله و از منابع آن استفاده کنیم./ تجارت‌نیوز

اقتصاد کلانبانک و بیمه
شناسه : 367039
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا