بر اساس گزارش شامخ؛

برق گرفتگی اقتصاد ایران

اقتصاد ایران دوباره در آستانه رکود قرار گرفته است؛ این نتیجه ای است که می‌توان بر اساس آخرین گزارش شاخص مدیران خرید در تیر ماه امسال گرفت.

به گزارش جهان صنعت نیوز، شامخ کل اقتصاد در اولین ماه تابستان به عدد ۵۰.۶۳ رسیده که نسبت به خرداد کاهش ۲.۶۵ واحد را نشان می‌دهد.
آنگونه که مدیران اقتصادی عنوان کرده‌اند، مسائل گمرکی، مشکل تامین سرمایه در گردش، مسائل مربوط به تعهد ارزی، تعیین و اخذ مالیات‌ها با معیارهای غیر کارشناسی، عدم ارائه تسهیلات از سوی بانک‌ها، مشکلات ناشی از اداره امور مالیاتی، موانع ایجاد شده از سوی بانک مرکزی و سوی وزارت صمت و همچنین قطعی برق مهم‌ترین مشکلات اقتصاد در تیر ماه بوده است
بر اساس این گزارش، شرایط برای بخش صنعت سخت تر بوده و شامخ کل این بخش با کاهش بیش از ۵.۲ واحدی در اولین ماه تابستان به عدد ۵۰ رسیده است که از یکسو نشان از افزایش شتاب کاهش فعالیت‌های اقتصادی دارد و از سوی دیگر، کمترین میزان از دی‌ماه سال گذشته به غیر از فروردین‌ محسوب می‌شود
باید توجه داشت که کاهش عدد شامخ به زیر سطح ۵۰ حاکی از قرار گرفتن اقتصاد در مرحله انقباض و رکود است
هر چند کاهش شدید فروش محصولات، تقاضای پایین و ثبات موجودی انبار از مهم‌ترین دلایل افت شدید شاخص مدیران خرید صنعت به مرز رکودی است اما به نظر می‌رسد که قطعی‌های برق در ایجاد این شرایط بی تاثیر نبوده است.

بر اساس این گزارش، مصرف حامل‌‌‌های انرژی در صنعت به دلیل قطعی‌‌‌های پی‌‌‌درپی برق بخش صنعتی به جای مشترکان خانگی، با کاهش ۹.۹۷ واحدی، در عدد ۵۱.۲۶ قرار گرفت. این موضوع را می‌توان دلیلی روشن بر کاهش قابل تامل شامخ در نتیجه سیاست‌‌‌های نادرست دولت در مدیریت مصرف برق و ناترازی‌‌‌های ایجاد شده دانست.
نکته قابل توجه دیگر این گزارش به افت فعالیت خودروسازان باز می‌گردد، جاییکه شامخ تیر‌ماه گروه وسایل نقلیه و قطعات وابسته با افت بیش از ۳ واحدی به ۵۰.۶۵ کاهش یافته و به کمترین مقدار یک‌ساله خود نزدیک شده است تا پس از یک دوره آرامش نسبی در بازا خودرو، نگرانی از افزایش التهاب در این بازار بیش‌تر احساس شود.

اخبار برگزیدهاقتصاد کلانویدئو
شناسه : 367043
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا