نامه مالباختگان کاسپین به رییس قوه قضاییه

جهان صنعت نیوز|  از زمان اعطای مجوز فعالیت موسسه کاسپین از سوی بانک مرکزی ۴ سال می گذرد؛ اما سپرده گذاران این موسسه اعتباری نه تنها تاکنون موفق به دریافت اصل سپرده های خود نشده اند، که اعتراضات گاه و بی گاه آنان بعضا با واکنش های شدیدی از سوی مسئولین دولتی همراه می شود.

در روزهای اخیر بار دیگر جمعی از سپرده گذاران این موسسه اعتباری مقابل دفتر مرکزی کاسپین واقع در خیابان آرژانتین- بیهقی تجمع کردند.

سپرده گذاران این موسسه اعتباری در تجمع روز سه شنبه  خود به انتشار نامهای خطاب به رئیس قوه قضائیه دست زدند.

در نامه سپرده گذاران به قوه قضاییه آمده است که علیرغم ادعاهای مکرر مسئولین قضایی و مدیران ارشد بانک مرکزی مبنی بر کسری قابل ملاحظه تعاونی اعتباری فرشتگان، گزارش موسسه حسابرسی و خدمات مدیریت ممیز منتهی به پایان سال ۹۲ (سال انحلال تعاونی) موید تعادل دارایی ها و تعهدات آن تعاونی بوده و تراز مالی تعاونی مذکور منفی نمی باشد.

علیرغم گذشت بیش از سه سال از بحران ساختگی؛ تاکنون بانک مرکزی و دستگاه قضایی گزارش حسابرسی مستند و رسمی ای که موید ادعای آنان باشد ارایه نداده اند.

ارزیابی اولیه دارایی‌های منقول و غیرمنقول شناسایی شده تاکنون، موید آن است که دارایی های مذکور پاسخگوی تعهدات با اولویت مطالبات کامل سپرده گذاران به ارزش واقعی روز و نه ارزش اسمی زمان افتتاح و وجوه کسر شده و سودهای پرداخت نشده تا زمان تسویه و خسارات وارده می باشد. لذا ادعای مطرح از سوی بانک مرکزی و دستگاه قضایی درخصوص کسری قابل ملاحظه تعاونی فرشتگان مغایر با واقعیات موجود می باشد.

این سپرده گذاران از بی عدالتی های مالی نیز سخن می گویند که بانک مرکزی در حق آنان روا داشته است. بر اساس آن چه که از سوی این سپرده گذاران اعلام شده است، اکنون قریب به سه سال است که این افراد مستاصل و محروم از دریافت سپرده کامل خود هستند و از دریافت توافق شرعی و قانونی خود با فرشتگان محروم مانده اند.

به گفته آنان، بانک مرکزی سعی داشته با تغییر رنگ تابلوی موسسه کاسپین و با تغییر دفترچه های کاسپین قرارداد مابین کاسپین و سپرده گذاران را مخدوش کند و موسسه کاسپین را از انجام تعهدات خود رها کند.

این سپرده گذاران اعلام می کنند که بانک مرکزی در آذر ماه ۹۵ کاسپین را موظف به پرداخت تعهدات و دیون فرشتگان می کند. اکنون با تغییر ۱۸۰ درجه ای موضع خود کاسپین را مجزا از فرشتگان می داند تا کاسپین را از زیر فشار پرداخت تعهدات فرشتگان رها کند.

یکی دیگر از دغدغه ها سپرده گذاران تغییر سیاست بانک مرکزی در تجمیع تعاونی ها و ادامه فعالیت با مجوز رسمی است. به طوری که سیاست بانک مرکزی در بخشی از آن مربوط به تجمیع تعاونی ها و ادامه فعالیت کاسپین بوده و بعد از آن بانک مرکزی ادامه فعالیت تعاونی ها را تبدیل به تسویه تعاونی ها کرده و به این شکل با تغییر سیاست خود، کلیه تعهدات قانونی و حقوقی کاسپین نسبت به سپرده گذاران تعاونی های تجمیعی خود از جمله فرشتگان را قربانی سوء مدیریت مدیران بانک مرکزی و کاسپین و فرشتگان کرده است که این امر باعث سوخت سرمایه های مردمی شده است. از سوی دیگر سپرده گذاران نسبت به نحوه تسویه حساب مبالغ مالی سپرده گذاران و تعلل در واگذاری و فروش اموال و دارایی های موسسه فرشتگان و عدم پرداخت یک جای سپرده های افراد معترض هستند.

همچنین سپرده گذاران معترض اند که چرا لیست املاک و دارایی های متعلق به سپرده گذاران فرشتگان منتشر نمی شود و شفاف سازی در خصوی این دارایی ها انجام نمی دهند. این عدم شفاف سازی و نرخ گذاری پایین تر از نرخ روز املاک دست به دست هم داده تا سپرده گذاران نسبت به عملکرد هیات تسویه جدید فرشتگان و موسسه کاسپین که پاسخ گوی خواسته های سپرده گذاران نیست، به اعتراضات خیابانی دست بزنند.

اقتصاد کلانپیشنهاد ویژه

شناسه : 36716
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا