قیمت مرغ در بازار کاهشی شد

بازار مرغ نسبت به روزهای گذشته وضعیت باثباتی پیدا کرده و قیمت‌ها کاهشی شده است، در میادین میوه و تره‌بار شهرداری تهران قیمت مرغ به نرخ 76 هزار تومان عرضه می‌شود و دیگر خبری از صف‌های طولانی ماه‌های گذشته نیست.

به گزارش جهان صنعت نیوز، قیمت مرغ در میادین میوه شهرداری تهران به نرخ دولتی و ۷۶ هزار تومان عرضه شده و دیگر خبری از صف‌های طولانی ماه‌های گذشته نیست. همچنین قیمت مرغ در مغازه‌های سطح شهر هم حدود ۱۵ هزار تومان در هر کیلو کاهش داشته اما با این حال قیمت مغازه ها هنوز بالاتر از نرخ مصوب و حدود ۸۵ هزار تومان فروخته می شود.

طی چند ماه گذشته قیمت مرغ در بازار افزایش یافته و تا کیلویی ۱۰۰ هزار تومان هم بالا آمده بود به نظر می‌رسد اعمال سیاست‌های منطقی در بازار مرغ از جمله افزایش جوجه‌ریزی، تزریق بیشتر مرغ به بازار، برخورد با شبکه‌های توزیع غیرمجاز، ساماندهی توزیع و نیز مقابله با عرضه فله‌ای و فروش قطعه‌ای و تأمین نهاده سبب شده که تب و تاب گرانی مرغ در بازار فروکش پیدا کند.

*افزایش جوجه‌ریزی و تزریق مرغ به بازار

بر اساس این گزارش میزان جوجه‌ریزی در ماه گذشته و دو ماه گذشته وضعیت بسیار مناسبی داشته و تولید این جوجه‌ریزی‌ها که معمولا ۴۵ روز طول می‌کشد، اکنون به بازار عرضه می‌شود.

حسین دماوندی‌نژاد معاون سابق امور تولیدات دامی وزارت جهاد کشاورزی گفت: در تیر ماه ۱۲۸ میلیون قطعه جوجه‌ریزی انجام شده است و این میزان باعث عرضه فراوان مرغ به بازار و کاهش قیمت‌ها می‌شود.

دماوندی نژاد افزود: پیش از این برنامه‌ریزی تولید با سرانه مصرف ۲۶ کیلوگرم بود اما اکنون برنامه‌ریزی با سرانه مصرف بیش از ۳۰ کیلوگرم انجام می‌شود و عرضه مرغ به بازار هم افزایش می‌یابد.

بر اساس این گزارش، افزایش قیمت گوشت یکی از عواملی بود که سرانه مصرف مرغ را افزایش داده یعنی بخشی از مصرف از گوشت قرمز به سمت مرغ سرازیر شد.

در ماه‌های گذشته افزایش سرانه مصرف مرغ از ۲۶ کیلوگرم به بیش از ۳۰ کیلوگرم باعث شده بود با وجود تولید ثابت اما شکافی بین عرضه و تقاضا در بازار ایجاد شود و در کنار سایر عوامل افزایش‌دهنده قیمت عاملی برای گرانی مرغ در بازار باشد.

*برخورد با توزیع کنندگان مرغ خارج از شبکه

طی یک ماه گذشته و پس از انتصاب وزیر جدید جهاد کشاورزی با هماهنگی هایی که انجام شده با توزیع خارج از شبکه مرغ هم با جدیت کامل مقابله می‌شود. اختلاف قیمت مرغ دولتی با قیمت بازار که حدود ۲۷ هزار تومان  عاملی برای فروش خارج از شبکه شده بود. برخی دلالان و واسطه‌گران مرغ را به قیمت دولتی از میادین عرضه از جمله میدان بهمن به قیمت عمده و دولتی خریداری کرده و به قیمت‌های بالاتر در سطح شهر توزیع می‌کردند و یا با به استان‌های دیگر انتقال می‌دادند که این دلالی و واسطه‌گری عاملی برای بالا رفتن قیمت‌ها شده بود.

گزارش‌های از نیروهای انتظامی در استان‌های مختلف وجود دارد که خودروهای حامل مرغ‌های توزیع خارج از شبکه را متوقف و اعمال قانون می‌کنند. به عنوان مثال سرهنگ محمد بوستان روز پنج‌شنبه از توقف دو دستگاه کامیون حامل مرغ بدون مجوز در منطقه لرستان خبر داد که دارای ۳۰ قطعه مرغ زنده به وزن ۵ تن بوده است.

*ساماندهی توزیع و مقابله با عرضه فله و قطعه

علاوه بر آن توزیع مرغ هم به تازگی ساماندهی شده و عرضه مرغ فله و قطعه‌بندی شده هم ممنوع شده است پیش از این اکثر مغازه‌داران با قطعه قطعه کردن مرغ و فروش آن در مغازه‌ها عاملی برای گرانی بازار شده بودند آنها قطعه مرغ را تا دو برابر قیمت مرغ کامل می‌فروختند.

مدیران جهاد کشاورزی استان‌ها اعلام کرده‌اند به منظور اصلاح و شفاف‌سازی شبکه توزیع کارت تأمین برای واحدهای صنفی صادر می‌شود که تنها در هفته گذشته برای ۴۲۰ واحد پس از راستی‌آزمایی توسط مدیریت جهاد کشاورزی مشهد کارت تأمین صادر شده است.

علاوه بر آن عرضه فله و قطعه‌بندی مرغ هم ممنوع شده و حتما باید عرضه در بازار به صورت بسته‌بندی بشقابی و به وزن حدود ۲ کیلوگرم باشد در غیر اینصورت با واحدهای صنفی متخلف برخورد قانونی می‌شود.

*افزایش تأمین نهاده

طی یکی دو هفته گذشته تأمین خوراک دام و طیور هم روند بهتری به خود گرفته که پیش از این با کمبود و گرانی آن در بازار مشکلاتی را برای مرغداران ایجاد کرده بود و تولید را برای آنها پر هزینه ساخته بود.

دبیر انجمن صنفی تولیدکنندگان جوجه یک روزه گفت: ۴۵ هزار تن سویا از ۲۰ تیر ماه در سامانه بازارگاه بارگذاری شده و آماده تحویل به مرغداران است که پیش‌بینی می‌شود روند کاهشی قیمت مرغ ادامه‌دار باشد.

وی گفت: تأمین خوراک طیور مرحله‌ای انجام می‌شود و در مراحل بعدی میزان خوراک بیشتری در سامانه بازارگاه برای تحویل به مرغداران بارگذاری خواهد شد.

به گفته این مسؤول، در حال حاضر مرغداران در تأمین سایر نهاده‌ها مشکلی ندارند و مشکل تأمین سویا هم به صورت مرحله‌ای در حال برطرف شدن است.

کشور ظرفیت تولید سه میلیون تن مرغ را دارد که در حال حاضر ۲.۵ میلیون تن تولید می‌شود و نیاز کشور هم بدون اتکا به واردات تأمین می‌شود. کارشناسان این حوزه معتقدند در صورتی که حمایت‌های کافی انجام شود علاوه بر تأمین داخل می‌توان به کشورهای دیگر هم صادرات انجام داد. علت افزایش قیمت‌ها به دلیل کاهش تولید نیست بلکه افزایش هزینه‌های تولید است که می‌توان با حمایت از مرغداران و تأمین نیازهای آنها این مسیر را هموار کرد تا قیمت بازار هم منطقی‌تر باشد.

فارس

کشاورزی
شناسه : 367445
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا