مذاکره غیر مستقیم ایران و آمریکا در هتل های جداگانه در دوحه

شبکه خبری سی‌ان‌ان به نقل از مقامات آمریکایی اعلام کرد هیات های آمریکایی و ایرانی در هتل‌های جداگانه در دوحه قطر مذاکرات غیر مستقیم برای آزادسازی پول‌های مسدود شده ایران و همچنین آزادی زندانیان آمریکایی را انجام دادند در حالی که دیپلمات‌های قطری پیام‌های ایران و آمریکا را به آنها می رساندند.

به گزارش جهان صنعت نیوز، شبکه خبری سی ان ان آمریکا روز شنبه ۱۲ اوت (۲۱ مرداد ماه) به وقت محلی گزارش داد: یک مقام آمریکایی آشنا به مذاکرات به سی ان ان گفت که در طول این مذاکرات که بیش از یک سال در پایتخت قطر جریان داشته به صورت مستقیم انجام نشد.

وی افزود: مقامات قطری پیام‌ها را به دو طرف انتقال می دادند. برخی از کارهای لجستیکی به محتاطانه‌ترین شکل ممکن انجام می‌شد.

سی ان ان ادامه داد: نقشه کلی راه توافق در دوحه حدود شش ماه پیش و پس از دو سال و نیم گفتگوهای غیرمستقیم فشرده بین واشنگتن و تهران شکل گرفت. روز پنجشنبه ۱۰ اوت (۱۹ مردادماه) این گفتگوهای فشرده اولین نتیجه را داد. ایران چهار آمریکایی را که در زندان اوین بازداشت بودند، آزاد و به حبس خانگی منتقل کرد.

آمریکا و ایران روابط دیپلماتیک ندارند

بر اساس گزارش هایی که چندین منبع آشنا با این مذاکرات با سی ان ان به اشتراک گذاشته اند. مسیر گفتگو ها پرچالش بوده است. آمریکا و ایران روابط دیپلماتیک ندارند. پیشنهادهای عمومی واشنگتن برای تعامل مستقیم با تهران در این زمینه رد شده بود.

در عوض، آمریکا باید مسیرهای غیرمستقیم را دنبال می‌کرد. بر شرکای خود در خاورمیانه و اروپا از جمله قطر، عمان، انگلیس و سوئیس، که همگی نقش میانجی را در طول این دوسال و نیم داشتند، تکیه می‌کرد.

سی ان ان گزارش داأک به گفته یک منبع آگاه، مقامات آمریکایی با این درک که “هیچ تضمینی” در مقابل ایرانی ها وجود ندارد. به مذاکرات ادامه دادند. پس از آنکه مذاکرات در مسیر خود قرار گرفت. دولت آمریکا در این خصوص با کنگره و اعضای خانواده این آمریکایی ها تماس گرفت.

پول  فروش نفت ایران

یکی از اجزای این قرارداد مبادله زندانیان مورد انتظار بین آمریکا و ایران است. دیگری شامل ۶ میلیارد دلار از وجوه ایرانی است. در یک حساب بانکی محدود در کره جنوبی نگهداری می شد. اکنون قرار است به حساب های محدود در قطر منتقل شود تا برای تجارت کالاهایی مانند غذا و دارو که کالاهای غیر تحریمی هستند، مورد استفاده قرار گیرد.

منابع به سی ان ان گفتند که این پول از فروش نفتی که ایران مجاز بوده و در حساب هایی که در دولت دونالد ترامپ ایجاد شده بود، به دست آمده است.

یکی از منابع مطلع در مورد این توافق گفت که روند انتقال وجوه به قطر احتمالا ۳۰ تا ۴۵ روز طول می کشد. دو منبع گفتند که این پول قبل از رسیدن به قطر، به سوئیس منتقل خواهد شد. انتقال این وجوه آسان نخواهد بود.

نظارت دقیق بر منابع مالی ایران

به گفته منابع، وزارت خزانه داری آمریکا به شدت در این امر نقش خواهد داشت. زیرا انتظار می رود که انتقال وجوه ایران به قطر هفته ها طول بکشد. هیچ تحریمی علیه ایران نیز از سوی آمریکا لغو نشده است.

این مقام گفت: مذاکرات غیرمستقیم شامل مقاماتی از سراسر دولت آمریکا، از جمله وزارت خارجه و کاخ سفید می‍‌شد. آنها از نزدیک با وزارت خزانه داری در ارتباط بودند. دخالت وزارت خزانه داری در برخی مواقع این روند را دشوارتر می کرد. اما این تعامل برای اطمینان از اینکه هرگونه توافقی، نظارت دقیق بر منابع مالی ایران را حفظ می کند، ضروری بود.

منبع: ایرنا

سیاسی
شناسه : 367721
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا