روایت مرد متین سیاست که به خشم جنایت رسید

جهان صنعت نیوز|  این جنایت جنجالی از روز هفتم خردادماه امسال در حالی رخ داد که قبل از آن ازدواج یکی از برجسته‌ترین سیاستمداران ایران بعد از انقلاب با زنی پرحاشیه در رسانه‌ها مورد نقد بسیاری قرار گرفته بود.

خروج از بهشت شهر

نجفی بعد از استعفای مرموزش و ترک ساختمان بهشت کاملا از محافل سیاسی و مدیریتی به دور بود و دیگر اثری از او نبود تا اینکه در صحنه به قتل رسیدن میترا استاد نه تنها جای خالی نجفی دیده شد بلکه نامه‌ای به قلم او به دست آمد که نشان می‌داد او همسر دومش را به دلایل زیادی با شلیک گلوله کشته و خود نیز قصد خودکشی دارد.

از همان صحنه قتل بود که پلیس به تعقیب نجفی پرداخت و ناگهان فرار این مرد سرشناس دنیای سیاست و قاتل بودن او در صدر اخبار رسانه‌های داخلی و خارجی قرار گرفت.

اما هنوز غروب نشده بود که نجفی درحالی‌که کلت رولور سازمانی‌اش را همراه داشت داخل پلیس آگاهی تهران شد و خود را تسلیم کرد.

قاتل خونسرد

خونسردی عجیب نجفی از همان لحظه نخست بازداشت نشان داد در بحران روحی بسر می‌برد، انتشار فیلمی که نشان می‌داد نجفی در پلیس آگاهی مورد احترام ماموران قرار می‌گیرد آن هم از صدا و سیما اعتراضات بسیاری را درپی داشت و همین باعث شد مقام قضایی با سرعت بسیار لباس بازداشتی‌های پلیس آگاهی را به تن نجفی کرده و او را با دستانی در دستبند جلوی دوربین‌های خبرنگاران نشان دهد.

خنده‌های تعجب برانگیز

نجفی بدون ترس از اینکه رفتارش بازتاب رسانه‌ای خواهد داشت مرتب می‌خندید و همین خنده تا آخرین جلسه محاکمه‌اش ادامه داشت و تعجب خیلی‌ها که نجفی را از نزدیک می‌شناختند، برانگیخت.

نجفی برخلاف یادداشت‌هایی که از او در صحنه قتل به دست آمده بود در بازجویی‌ها از عشق خود به میترا استاد گفت و اینکه همدیگر را دوست داشتند و دست آخر اینکه همسر دومش زندگی زیر یک سقف را بر هر دوی‌شان جهنم کرده بود و ازدواج‌شان اشتباه بود.

صدور کیفرخواست با سرعتی عجیب

از سوی دیگر برادر میترا استاد که بارها با حمایت نجفی به مشاغل و موقعیت‌های خوبی دست یافته بود در مقام سخنگوی خانواده‌اش مرتب قصاص نجفی را خواستار شد مهیار پسر میترا استاد که جسد خونین مادرش را دیده بود اختلافات نجفی با مادرش را بارها تایید کرد.

درکمتر از هفت روز کیفرخواست صادر شد و اعتراض خیلی از حقوقدانان را برانگیخت، اما مقامات قضایی سرعت در عملکرد بازپرس پرونده را همراه با رعایت همه جزییات روند یک پرونده جنایی ستودند و شعبه ۹ دادگاه کیفری یک استان تهران به ریاست قاضی کشکولی که پیش از این پرونده‌های مهم جنایی بنیتا کوچولو و ماجرای شورش دراویش گنابادی را قضاوت کرده بود مسئول رسیدگی به این پرونده شد.

برگزاری دادگاهی علنی با محتوای غیرعلنی

برخلاف تصور که انتظار می رفت قاضی کشکولی هم مانند روند دادسرا با سرعت تاریخ محاکمه را تعیین کند با ورود ۳ وکیل برای دفاع از نجفی و خواسته‌های آنها دادگاه این بار با حوصله بیشتری به بررسی پرونده پرداخت تا اینکه ۲۲ تیرماه نخستین جلسه دادگاه نجفی به صورت علنی و با حضور گسترده خبرنگاران برگزار شد.

در نخستین جلسه دادگاه تنها اتفاق جنجالی که افتاد محتوای کیفرخواست بود. قاضی شهریاری، معاون دادستان، وقتی پشت تریبون ایستاد نامه‌ای از نجفی که در صحنه قتل میترا استاد نوشته بود را قرائت کرد که خیلی‌ها اعتقاد داشتند باید در جلسه غیرعلنی قرائت می‌شد و قاضی کشکولی هم این تذکر را به معاون دادستان تهران داد.

در نامه، نجفی تاکید کرده بود میترا به‌خاطر رفتارهای قبل و بعد از ازدواج، تهدیدات غیراخلاقی‌اش و… مهدورالدم بوده است و …

میترا مهدورالدم نبود

با وجود این نامه و در مقابل، نجفی در جلسه دادگاه هیچ ادعایی مبنی بر رفتارهای غیراخلاقی میترا استاد نکرد و انگیزه‌اش از قتل را تنها و تنها دعواهای خانوادگی، ناسزاگویی‌های میترا و تحت فشار بودن خود دانست.

در نخستین جلسه دادگاه از خانواده میترا استاد فقط برادرش حضور داشت و او همراه وکیل‌شان بر قصاص نجفی تاکید کرد.

وکالت جنایت جنجالی توسط بازپرس ویژه قتل برجسته

وقتی جلسه نخست محاکمه نجفی پایان یافت فقط محتوای نامه روز قتل نجفی بازتاب پیدا کرد تا اینکه در جلسه دوم مشخص شد نجفی به دلایلی که هنوز مشخص نیست یکی از سرشناس ترین وکلای ایران یعنی طباطبایی، که بارها درباره میترا استاد اظهار نظر کرده بود، را عزل کرده و تنها وکیلی که اجازه دفاع داشت کسی نبود جز وکیل حمید گودرزی، که خودش روزی برجسته‌ترین بازپرس ویژه قتل بوده است.

در ابتدای جلسه دوم مهیار پسر میترا (مقتوله) پشت تریبون رفت و خواستار قصاص شد. او تایید کرد بین نجفی و مادرش درگیری زیادی وجود داشت و بعد از آن وکیل گودرزی در جایگاه ایستاد و با اشاره به مسائل علمی در اسلحه شناسی شلیک مستقیم گلوله به میترا توسط نجفی را منتفی دانست و قتل عمد را زیر سوال برد.

در این جلسات نجفی باز هم خونسرد و خندان بود حتی وقتی کلت کمری که قتل را با آن مرتکب شده بود به دست گرفت تا شناسایی و از نحوه کار آن بگوید که باردیگر خنده او جنجالی شد تا جایی که خبرنگاران حاضر در جلسه دادگاه برای شفاف سازی بیان کردند: قاضی گفت ما را نکشی، همه خندیدند، نجفی هم خندید!

جلسه سوم محاکمه شنبه گذشته برگزار شد و این درحالی بود که برخلاف تصورات دادگاهی غیرعلنی درکار نبود و وکیل نجفی و بویژه خودش هیچ اشاره‌ای به رفتارهای غیراخلاقی مندرج در نامه نداشت.

ادعای تیر غیر مستقیم و قتل شبه عمد

در جلسه سوم وکیل گودرزی گلوله به دست آمده از بدن میترا استاد را مچاله شده دانست و ادعا کرد این مچالگی تنها و تنها به دلیل اصابت گلوله کمانه شده از برخورد به دیوار یا وان حمام است و همین می‌تواند نشان دهد نجفی مستقیم شلیک نکرده و قتل را نمی‌توان عمدی دانست.

بعد از این دفاعیات وکیل مدافع نجفی بود که کارشناس اسلحه شناسی پشت تریبون رفت و عجیب اینکه ایشان هم تاکید کرد گلوله کمانه کرده و همه نظریه‌اش منطبق با اعترافات نجفی و فیلم بازسازی صحنه قتل بود که در صحن دادگاه به نمایش درآمد.

دفاعیه‌ای با هفت بند

و اما در پایان جلسه دادگاه نجفی برای آخرین دفاع پشت تریبون ایستاد و در ۷ بند دقیق به دفاع از خود پرداخت.

یکی از عجیب‌ترین بندهای دفاعیات نجفی این بود که قصد قتل میترا را نداشت چراکه اگر می‌خواست چنین کاری کند می‌توانست روشی به کار ببرد که ردپایی از خودش برجای نماند.

نجفی نیز شلیک مستقیم را به گردن نگرفت و شکل گلوله و منطبق بودن اعترافاتش با اظهارات کارشناس اسلحه را دلیلی بر راستگویی خود دانست.

بعد از اعلام ختم جلسه رسیدگی توسط قاضی کشکولی اعلام شد تا ۷ روز دیگر حکم صادر خواهد شد و همین دلیلی بر این است که قضات پرونده تحقیقات را کافی و کامل می‌دانند.

حال باید دید در مدت زمان باقی مانده برای صدور حکم چه حکمی برای ویژه‌ترین پرونده قتل ۴۰ سال گذشته صادر می‌شود. طبق زمان‌بندی قانونی تا یکشنبه باید حکم صادر شده و سرنوشت این پرونده وارد مرحله تازه خود شود.

عمومی
شناسه : 36788
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا