گزارش مرکز آمار نشان می‌دهد؛

کابوس چند ساله خانوار ایرانی؛ درآمد کم‌تر شد، مصرف آب رفت

هر چند آخرین گزارش مرکز آمار نشان می‌دهد که  درآمد و هزینه اسمی خانوارهای ایرانی در سال گذشته افزایش یافته اما تعدیل این اعداد و ارقام بر اساس تورم حاکی از شرایط نه چندان مناسب پیش روی خانوارها است.

به گزارش جهان صنعت نیوز،بر اساس آخرین گزارش مرکز آمار از بودجه خانوارهای ایرانی نشان می‌دهد که متوسط درآمد سالانه یک خانوار شهری در سال گذشته حدود ۱۶۷ میلیون تومان بوده که نسبت به سال ۱۴۰۰ افزایش بیش از ۴۸ درصدی را نشان می‌دهد. همچنین متوسط درآمد سالانه یک خانوار روستایی نیز در سال ۱۴۰۱ با افزایش حدود ۵۵ درصدی نسبت به سال ۱۴۰۰ به حدود ۹۹ میلیون تومان رسیده است.

مقایسه درآمد خانوارها در سال گذشته نسبت به سال ۱۳۹۶ نیز نشان می‌دهد که متوسط درآمد یک خانوار شهری در این سال‌ها حدود ۴.۵ برابر و متوسط درآمد یک خانوار روستایی، حدود ۵ برابر شده است.

اما آیا این افزایش قابل توجه نشان از بهبود واقعی درآمد خانوارهای ایرانی است؟

پاسخ قطعا منفی است. تنها کافی است که در نظر داشته باشیم که میانگین قیمت‌ها از ابتدای سال ۱۳۹۶ تا پایان سال گذشته در مناطق شهری و روستایی به ترتیب ۵.۸ و ۶.۴ برابر شده است. در حقیقت نه تنها درآمد واقعی خانوارها طی این سال‌ها افزایش پیدا نکرده بلکه به طور مشخص کاهش یافته است.

از منظر هزینه‌ای نیز شرایط مشابهی پیش روی خانوارهای ایرانی قرار دارد؛ به بیان دیگر هر چند اعداد و ارقام اسمی نشان می‌دهد که هزینه‌کرد خانوارها در این سال‌ها افزایش یافته اما عملا هزینه واقعی خانورها کاهش یافته که به معنای این است که خانوارهای ایرانی نسبت به سال‌های گذشته کم‌تر مصرف می‌کنند و در نتیجه از رفاه کم‌تری برخوردارند.

به عنوان مثال متوسط هزینه ناخالص یک خانوار شهری در سال گذشته حدود ۱۴۰ میلیون تومان بوده که نسبت به سال ۱۴۰۱ افزایش بیش از ۴۸ درصدی را نشان می‌دهد.

مقایسه این عدد با سال ۱۳۹۶ نیز حاکی از افزایش بیش از ۴ برابری هزینه خانوارهای شهری است. با این وجود تعدیل هزینه‌ها نسبت به تورم نشان می‌دهد که یک خانوار شهری در سال ۱۴۰۱ در مقایسه با سال ۱۳۹۶ بیش از ۱۱ درصد کم‌تر مصرف می‌کند و این معنایی جز کاهش رفاه خانوارها ندارد.

در حقیقت این آمار و ارقام به خوبی نشان می‌دهد که تورم بالا، رشد اقتصادی پایین و تحریم‌ها چه آسیبی به خانوارهای ایرانی طی حدود ۵ سال گذشته رسانده است.

اقتصاد کلانپیشنهاد ویژهویژه اقتصاد کلان
شناسه : 368038
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا