سرنوشت خودروهایی به کجا می‌رسد؟؛

جاده خاکی خودرو در بورس

ارزیابی تحلیلگران حاکی از آن است که گروه خودرویی در ایامی که سهامداران امید چندانی به وضعیت بورس ندارند و اعتمادشان با بخشنامه‌های خلق‌الساعه و غیرشفاف از دست رفته، می‌تواند نقطه امیدبخش بازار باشد.

به گزارش جهان صنعت نیوز، با این وجود وضعیت روزها و هفته‌های آینده نمادهای خودرویی که به لیدرهای بورس هم تعبیر می‌شوند به سیاست‌هایی بستگی دارند که برای آنها اتخاذ خواد شد.

به تازگی و در این هفته وزارت صمت با ابلاغ نامه‌ای به انجمن خودروسازان خواستار تغییر منابع ارزی خودروسازان شد. بنابراین بعد از اجرای این بخشنامه وزارت صمت، خودروسازان باید ارز مورد نیاز برای واردات را یا از طریق صادر کردن محصولات خود یا از راهی غیر از سامانه نیما تامین کنند. نامه‌ای که طبیعتا پالس مثبتی برای گروه خودرویی نبود.

نیاز ۱۲ میلیارد دلاری به منابع ارزی

این در حالی است که کارشناسان معتقدند نیاز ارزی مونتاژکارها و قطعات خودرو در سال ۱۴۰۲ حدود ۱۲ میلیارد دلار است.

احمد نعمت‌بخش دبیر انجمن خودروسازان در این خصوص عنوان کرده بود که قرار است از روز یکشنبه هفته جاری خودروسازان ارز خود را به روش‌های مختلف از بازار آزاد تامین کنند. با این اوصاف اگر تقاضای ۱۲ میلیارد دلاری وارد بازار آزاد شد، می تواند باعث بالا رفتن قیمت دلار شود.

از طرفی با این کار بهای تمام شده خودروسازان افزایش می‌یابد و وضعیت زیاندهی آنها از وضعیت فعلی نامطلوب‌تر می‌شود.

پالس منفی خودرویی‌ها به بورس

به نظر می‌رسد همین خبر در دو روز اخیر کافی بود که پالس منفی به بازار سهام و گروه خودرویی مخابره شود و نمادهای خودرویی در رنج منفی معامله شوند.

اما جدا از این موضوعات و خبرهای روزمره که گروه خودرویی در بورس را با نوسان روبه‌رو می‌کند این گروه استراتژیک از جنبه‌های مختلف در بازار سرمایه حائز‌اهمیت است. به گفته کارشناسان تحلیل تکنیکال خودرو حکایت از آن دارد که با اصلاح عمیقی که این سهم از نیمه اردیبهشت ‌ماه تا به امروز داشته، به استارت مجدد روند صعودی نزدیک شده است.

نماد خودرو و به‌طور کلی‌‌تر صنعت خودرو، از پتانسیل بالایی برای مسیریابی و لیدری بازار سهام برخوردار است. از این رو دانستن مسیر پیش روی بزرگان خودروسازی کشور برای معامله‌‌گران اهمیت بالایی دارد. گفتنی است که نماد «خودرو» که نماینده اصلی خودرویی‌ها به شمار می‌آید با آغاز فاز صعودی بازار سهام در آبان‌ماه سال گذشته طی هفت ماه موفق به کسب بازدهی ۱۵۸ درصدی برای سهامداران خود شد.

در حال حاضر فعالیت اصلی ایران‌خودرو، تولید قطعات بدنه، موتور، تولید و مونتاژ انواع اتومبیل‌های سواری و وانت است. سهام این شرکت هم‌اکنون در بازار دوم بورس و در گروه خودرو و ساخت قطعات معامله می‌شود. ایران‌خودرو با ارزش بازاری حدود ۹۵ هزار و ۲۹۳ میلیارد تومان بزرگترین شرکت این گروه به حساب می‌آید.

در کنار اینها کارشناسان تصریح می‌کنند که تجربه عرضه خودرو در بورس کالا یک تجربه موفق و به نفع تولیدکننده و مصرف‌کننده بوده است که توقف و لغو آن به ضرر صنعت خودرو و بازار سرمایه بوده است. به زعم کارشناسان در آینده راهی جز رجوع به بازار شفاف و آزاد مثل بورس کالا برای عرضه و کشف قیمت خودرو وجود ندارد. «جهان‌صنعت» در گفت‌وگو با یک کارشناس بازار سرمایه به چرایی و اهمیت گروه خودرویی در این روزهای بورس پرداخته است.

خودرو یکی از پیشران‌های بورس است

امیرعلی امیر‌باقری تحلیلگر بازار سرمایه در گفت‌و‌گو با «جهان‌صنعت» درباره ضرورت حمایت از گروه خودرویی اظهار کرد: به‌طور کلی اگر درخصوص گروه خودرویی یک مطالعه گذشته‌نگر و تطبیقی داشته باشیم متوجه می‌شویم این گروه یکی از پیشران‌های بورس است و عمدتا جزو گروه‌هایی محسوب می‌شود که نسبت به شاخص بازار سرمایه پیشرو حرکت می‌کند.

بنابراین اگر قصد حمایت از بازار سرمایه به صورت تکنیکال و روی تابلو وجود دارد، در کنار بحث‌های فاندامنتال و اقتصادی مطمئنا گروه خودرو باید مورد توجه قرار بگیرد.

او ادامه داد: چه در بعد اقتصادی و فاندامنتال شرکت و چه در بعد تکنیکال تابلو با توجه به شرایطی که در کلیت بازار شاهد آن هستیم و رسیدن قیمت نمادهای خودرویی به یک کف قابل قبول، انتظار داریم به تدریج اخبار مثبت در این گروه مخابره شود و حداقل بتوانیم شاهد حرکتی در میان‌مدت و بلندمدت در این گروه باشیم.

امیرباقری افزود: این می‌تواند از بعد اخبار فاندامنتال یا از بعد حمایت‌های تکنیکال روی تابلو باشد. بخشنامه جدید وزارت صمت درخصوص موضوع تامین ارز خودرو هم جزو همین دسته است. ضمن اینکه خودروسازی از بعد اقتصادی و کلان ماجرا جدا از مقوله بازار سرمایه یکی از مزیت‌هایی است که دولت‌ها روی آن مانور داده‌اند و تعاملات بین‌المللی هم عمدتا از طریق این گروه اتفاق افتاده است، مثل همکاری‌هایی که با کشوری مثل فرانسه در گذشته انجام شده است.

این کارشناس بازار سرمایه عنوان کرد: بحث اشتغال‌زایی و درآمدزایی این گروه و نهایتا دیدگاهی که در میان دولتمردان حاصل شده این است که نمادهای این گروه به سوددهی و خودکفایی برسند و وارد یک رشد اورگانیک شوند و در ضمن از فضای حمایتی که همواره پشت این گروه بوده و جلوی رشد اورگانیک آن ایستاده است دور شود. بنابراین در ابتدا لازم است همت و کمکی نسبت به این گروه اتفاق بیفتد.

امیرباقری در بخش دیگری از صحبت‌هایش گفت:‌ به‌طور کلی یک تجربه گذشته‌نگر و مطالعه تطبیقی در همه اقتصادهای دنیا نشان داده که اگر در کوتاه‌مدت از بازار آزاد فاصله بگیرید، این بازار آزاد است که خودش را به شما تحمیل خواهد کرد. قیمت‌گذاری دستوری‌، پرهیز از عرضه در بورس کالا و مواردی از این دست صرفا منجر به کاهش اضافه رفاه مصرف‌کننده خواهد شد و دوامی در اقتصاد نخواهد داشت، چرا‌که از یک جایی به بعد آنقدر هزینه‌ها بالا خواهد رفت که سیاستگذار هم منصرف خواهد شد. در کلان ماجرا می‌بینیم ارزهایی که با عنوان ارزهای ترجیحی مثل ۴۲۰۰ تومان یا ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومان در دوره تصویب شدند، در اقتصاد دوام نیاوردند و اقتصاد مسیر خودش را به سمت بازار آزاد طی کرد. برای عرضه خودرو در بورس کالا هم هیچ راهی وجود ندارد جز عرضه در شفاف‌ترین و آزادترین بازار یعنی تابلوی بورس.

اخبار برگزیدهبورسخودرو
شناسه : 368375
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا