عضو هیات‌مدیره انجمن بیمارستان‌های خصوصی کشور؛

حوزه سلامت در اولویت بودجه‌ریزی کشور قرار دارد؟

دکتر علی فتاحی معتقد است که حوزه سلامت اعم از دولتی و خصوصی در اولویت بودجه‌نویسی کشور نیست و با بودجه‌ای که دولت برای حوزه سلامت تعیین می‌کند، اداره مجموعه‌ها بسیار سخت شده است.

به گزارش جهان صنعت نیوز، دکتر علی فتاحی استاد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، مدیرعامل بیمارستان عرفان سعادت‌آباد و عضوهیات‌مدیره انجمن صنفی کارفرمایی بیمارستان‌های خصوصی کشور است که در گفت‌و‌گوی اختصاصی با «جهان‌صنعت» در پاسخ به این پرسش که آیا حوزه سلامت جزو اولویت‌های بودجه ریزی کشور قرار دارد،‌ بیان کرد: باور دارم حوزه سلامت اعم از دولتی و خصوصی در اولویت بودجه‌نویسی کشور نیست. طبق سیاست‌های کلی نظام سلامت، سهم سلامت از تولید ناخالص ملی باید بالاتر از میانگین منطقه باشد. این در حالی است که این روزها سهم حوزه سلامت در کشورهای منطقه ۱۰ درصد، اما در کشور ما تنها ۵ درصد است. بنابراین با چنین بودجه‌ای که دولت برای حوزه سلامت تعیین می‌کند، اداره مجموعه‌ها بسیار سخت شده است.

دکتر فتاحی ادامه داد: متاسفانه یکی دیگر از چالش‌های اخیر بیمارستان‌های خصوصی و دولتی فرسودگی امکانات و تجهیزات پزشکی موجود و ناتوانی در جایگزینی آنهاست. ۹۰ درصد درآمد بیمارستان‌ها از دو منبع است: یک هتلداری و دومی جزء فنی تجهیزات مانند ادوات اتاق عمل است. از سال ۹۵ لغایت ۱۴۰۱ طبق آمار بانک مرکزی، تورم به ۴۳۰ درصد رسیده است؛ از طرفی نوسانات ارزی نیز بر تهیه تجهیزات بیمارستانی بی‌تاثیر نیست. ۲۰ درصد هتلینگ بیمارستانی متاثر از نوسانات ارزی است. این در حالی است که طی این سال‌ها تقریبا ۹۷۰ درصد نرخ ارز رشد کرده است. بنابراین طی ۷ سال گذشته ۶۰۰ درصد رشد هزینه‌های هتلداری داشته‌ایم، اما درآمد بیمارستان از هتلداری تنها ۳۵۰ درصد رشد کرده است. یعنی در واقع قدرت بیمارستان‌ها در هتلداری و نگهداری آن نصف شده است.

در ادامه این استاد دانشگاه گفت: از سوی دیگر، کمیت و کیفیت خدمات در این شرایط کاهش پیدا خواهد کرد و قطعا بر ایمنی و رضایت‌مندی بیمار تاثیر خواهد گذاشت و حتما در جذب توریسم سلامت هم بی‌تاثیر نخواهد بود. از طرفی جزء فنی هم که به تجهیزات بیمارستان برمی‌گردد، ۷۰ درصد تحت تاثیر ارز است. بنابراین از سال ۹۵ تا ۱۴۰۱ با این تورم و افزایش نرخ ارز، تورم جزء فنی در ۷ سال گذشته نزدیک به هزار درصد بوده است؛ یعنی خرید و نگهداری تجهیزات پزشکی هزار درصد گران شده است، در حالی که رشد تعرفه جزء فنی در ۷ سال گذشته ۳۰۰ درصد بوده است. بنابراین در چنین حالتی جایگزینی تجهیزات پزشکی در بیمارستان‌ها بسیار سخت است. چه‌بسا برخی‌ها به سمت خرید تجهیزات ارزان‌تر و طبیعتا بی‌کیفیت‌تر روی می‌آورند.

اخبار برگزیدهاقتصاد کلان
شناسه : 368691
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا