چین بعد از بهبود رابطه ایران و عربستان به میدان آرش می پردازد؟

سفیر چین در کویت در پاسخ به سوالی مبنی بر ورود چین برای حل مناقشه میدان آرش گفت: اگر تمایلات دوستانه ای برای دستیابی به ثبات وجود داشته باشد، می توان راه حل مناسبی پیدا کرد.

به گزارش جهان صنعت نیوز، باید دید چین که چندی پیش واسط صلح دو کشور مهم منطقه یعنی ایران و عربستان شده بود. حالا در موضوع مناقشه میدان آرش بین سه کشور ایران، کویت و عربستان ورود می‌کند؟

سفیر چین در کویت گفت که کشورش در ابتدای سال جاری میلادی نقش مثبتی در بهبود روابط ایران و عربستان ایفا کرد. این رفتار با رویکرد جهانی تحقق توسعه و ثبات منطقه و خواسته‌های طرف‌های مربوطه مطابقت دارد.

«چانگ ژیانگ وی»در گفتگو با روزنامه الجریده کویت با اشاره به این موضوع اظهار کرد: ایران و کویت از کشورهای مهم در منطقه خلیج(فارس) هستند. بهبود روابط بین آنها به ثبات و امنیت منطقه کمک خواهد کرد و منافع کشورهای منطقه را به ارمغان می آورد.

وی درباره وساطت کشورش برای احیای روابط عربستان و ایران و اینکه آیا چین تلاشی در خصوص میدان گازی الدره بین ایران و کویت انجام داده است؟ گفت: «اعتقاد ما بر این است که ایران، عربستان و کویت می توانند از طریق گفتگو، رایزنی و مذاکره، یک راه حل عادلانه در قبال میدان الدره پیدا کنند. چون تجربه و تدبیر لازم در مورد این موضوع را دارند. اگر تمایلات دوستانه ای برای دستیابی به ثبات وجود داشته باشد، می توان راه حل مناسبی پیدا کرد.»

اکتشاف میدان آرش

میدان گازی آرش از میدان‌های گازی ایران است. این میدان در شمال خلیج فارس و در استان بوشهر قرار دارد. این میدان گازی از میدان‌های مشترک ایران با کشورهای کویت و عربستان سعودی است.

ذخیره در جای گاز طبیعی میدان آرش ۲۰ تریلیون فوت مکعب و ذخیره نفت خام درجای این میدان نیز نزدیک به ۳۱۰ میلیون بشکه برآورد می‌شود.

میدان آرش در سال ۱۳۴۶ توسط شرکت ژاپنی کشف AOC شد.

اختلاف از زمانی آغاز شد که ایران امتیاز دریایی را به شرکت نفت انگلیس و ایران اعطا کرد؛ در حالی که کویت این امتیاز را به شرکت رویال داچ شل اعطا کرد. این دو امتیاز در بخش شمالی میدان همپوشانی دارند که ذخایر گاز طبیعی آن ۲۲۰ میلیارد متر مکعب برآورد شده است.

حفاری چاه آرش

نزدیک به ٪۴۰ محدوده میدان گازی آرش در آب‌های ایران قرار دارد. در سال‌های گذشته شرکت ملی نفت ایران برای تعیین میزان ذخایر درجای میدان گازی آرش یک حلقه چاه اکتشافی به نام «چاه شماره یک آرش» حفاری کرد.

در سال ۲۰۰۱ پس از آنکه ایران عملیات اکتشاف در میدان آرش را آغاز کرد کویت بلافاصله ایران را به شکایت در مجامع بین‌المللی تهدید کرد. پس از سفر امیر کویت به تهران در دوره محمد خاتمی، ایران فعالیت‌های اکتشافی را متوقف و از سکوی ساخته شده برای این میدان در میدان‌های دیگر استفاده کرد.

در مارس ۲۰۲۲ کویت و عربستان سعودی قراردادی برای تقسیم منابع میدان گازی آرش امضا کردند. این امر اعتراض ایران را برانگیخت. در پاسخ وزیر خارجه کویت اعلام کرد که میدان گازی آرش، یک میدان سه‌جانبه بین کویت، عربستان و ایران است. در ژوئن ۲۰۲۲ وزیر نفت ایران اعلام کرد که ایران به زودی بهره‌برداری از این میدان گازی را آغاز خواهد کرد.

منبع: شفقنا

 

نفت و پتروشیمی
شناسه : 368873
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا