مدیر مرکز مطالعات دریای خزر اعلام کرد؛

 کاهش سطح آب دریای خزر به ۲ متر رسید

مدیر مرکز ملی مطالعات و تحقیقات دریای خزر از کاهش ۲ متری سطح آب این دریا از سال ۱۳۷۵ تا کنون خبر داد و گفت: روند کاهشی سطح آب دریای خزر در دو سال اخیر نسبت به دوره حدود سی ساله افزایش یافته؛ به طوری که سال گذشته سطح آب این دریا ۲۶ سانتیمتر کاهش یافته است.

به گزارش جهان صنعت نیوز، «سیده معصومه بنی‌هاشمی» افزود: بر اساس آخرین گزارشی که مرکز مطالعات و تحقیقات دریای خزر که خردادماه امسال تهیه شده، تداوم روند کاهش سطح آب دریای خزر را که از سال ۱۳۷۵ شروع شده تأیید می‌کند. 

وی ادامه داد: این گزارش نشان می‌دهد که سطح آب دریای خزر حدود ۲ متر کاهش از سال ۱۳۷۵ تا کنون یافته که در سواحل مختلف شدت و حدت آن متفاوت است.

مدیر مرکز مطالعات و تحقیقات دریای خزر خاطرنشان کرد: با توجه به شرایط، از سال ۱۴۰۰ روند کاهش سطح این دریا فزاینده شده به‌گونه‌ای که ۵۰ درصد کاهش یافته است؛ به این معنا که میزان کاهش سطح آب از سال ۱۳۷۵ تا کنون دو متر است که یک‌چهارم این کاهش در دو ساله اخیر رخ داده است.

بنی‌هاشمی با بیان اینکه سطح آب دریای خزر در سال گذشته ۲۶ سانتیمتر کاهش داشته است، ادامه داد: این کاهش بیش از ۲۰ سانتی سطح آب دریای خزر حساسیت‌های زیادی برای بهره‌برداران ایجاد کرده است.

وی خاطرنشان کرد: حساسیت‌ها تا زمانی که سازگاری با این روند ایجاد شود، مشکلاتی را به همراه دارد که اثرهای آن در جنوب شرقی دریای خزر بیشتر نمایان است.

مدیر مرکز مطالعات و تحقیقات دریای خزر گفت: سال گذشته شاهد شدت‌گرفتن میزان کاهش بودیم در حالی که وضعیت بارش این امر را تأیید نمی‌کرد، به‌خصوص در شمال دریا وضعیت بارش‌ها نرمال و تا حدودی بالاتر از نرمال بود. این میزان بارش‌ها به‌خصوص در نیمه نخست سال که سیلابی شدن رودخانه‌ها را به همراه داشت و طبعاً می‌بایست موجب افزایش سطح آب دریا شود اما در عمل اثر چندانی نداشت.

بنی‌هاشمی بیان کرد: علاوه بر آن در پاییز و زمستان که رودخانه‌های داخلی گرچه اثر خیلی زیادی در افزایش سطح آب دریا ندارند و سمت کشور آذربایجان در زمان سیلابی نباید کاهش سطح را نشان می‌داد.

وی خاطرنشان کرد: در عین حال یک ناهماهنگی در باره رودخانه‌های شمال دریا به‌خصوص ولگا دیده می‌شود؛ زیرا میزان بارش‌ها در آنها افزایش داشته، اما میزان آب‌دهی به دریا کاهشی است.

مدیر مرکز مطالعات و تحقیقات دریای خزر احتمال دست‌کاری در روند آب‌دهی رود ولگا را رد کرد و گفت: مدیریت آب، تبخیر زیاد و تغییر اقلیم از مؤلفه‌هایی است که می‌تواند بر روی میزان آب‌دهی رود ولگا مؤثر باشد.

بنی‌هاشمی با تأکید بر اینکه میزان بارش‌ها در سمت شمال دریا افزایش داشته، اما ورودی آب به دریا کاهشی است، خاطرنشان کرد: چرایی این امر نیاز به بررسی‌های بیشتر کارشناسی دارد.

وی به وجود ۱۴ سد در مسیر رود ولگا اشاره کرد و گفت: باید بررسی شود وضعیت مخازن این سدها باتوجه‌به تبخیر آب و تغییر اقلیم چگونه است.

ایرنا

محیط زیست
شناسه : 369079
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا