شکایت تولیدکنندگان از تشکیل وزارت بازرگانی به کمیسیون اصل نود + تصویر

هر چند کلیات لایحه تشکیل وزارت بازرگانی در اواخر تیر ماه به تصویب رسید اما کارشناسان و فعالان اقتصادی از دو منظر انتقادات جدی به این لایحه دارند.

به گزارش جهان صنعت نیوز، کلیات لایحه وزارت بازرگانی پس از گذشت دو ماه و نیم از تصویب دو فوریت این لایحه در مجلس شورای اسلامی بالاخره در تاریخ ۲۵ تیر ۱۴۰۲ در صحن علنی مجلس شورای اسلامی به رأی گذاشته شد. در این جلسه تنها ۵۴ درصد نمایندگان حاضر به کلیات این لایحه رأی موافق دادند و با اکتفا به نصاب اکثریت مطلق (بیش از ۵۰ درصد حاضران) کلیات لایحه تشکیل وزارت بازرگانی تصویب شد.

با این حال بخشی از تولیدکنندگان روند تصویب این لایحه را خلاف قانون آیین نامه داخلی مجلس شورای اسلامی می‌دانند. آن‌ها معتقدند تشکیل وزارت بازرگانی باعث بزرگ شدن ساختار دولت می‌شود و هزینه‌های جاری دولت را افزایش می‌دهد. به همین دلیل این اقدام مغایر با قانون برنامه ششم توسعه است و طبق ماده ۱۱۷ آیینه نامه داخلی باید برای تصویب کلیات این لایحه، بیش از دو سوم حاضران در صحن رأی موافق می‌دادند.

اتحادیه سراسری مرغداران گوشتی ایران، اتحادیه مرکزی شرکت‌های تعاونی کشاورزی دامداران ایران، اتحادیه مرکزی تعاونی‌های کشاورزی مرغ تخم‌گذار میهن و انجمن صنفی جوجه یک روزه طی نامه‌ای به کمیسیون اصل نود قانون اساسی مجلس شورای اسلامی نسبت به روند تصویب این لایحه در صحن شکایت کرده‌اند. این اتحادیه‌ها به عنوان نمایندگان بخش دام و طیور و تولیدکنندگان کالای اساسی مورد نیاز مردم ضمن اشاره به اثرگذاری سوء عملکرد وزارت بازرگانی در اقتصاد کشور و نابودی تولیدکنندگان در دهه ۸۰ در این نامه بیان داشتند:« فارغ از بحث‌های کارشناسی، طرز کار مجلس در رویه تصویب کلیات تشکیل این وزارتخانه و اعمال نصاب اکثریت مطلق برای تصویب این لایحه بر خلاف قانون «آیین نامه داخلی مجلس شورای اسلامی» بوده و باید نصاب اکثریت دوسوم نمایندگان برای تصویب آن مدنظر قرار می‌گرفت.»

تولیدکنندگان در پایان نامه نیز خطاب به کمیسیون اصل نود نوشتند: «در این راستا ما تشکل‌های تولیدی نسبت به روند خلاف قانون تصویب این لایحه در مجلس شورای اسلامی شکایت داشته و درخواست داریم مطابق وظایف کمیسیون اصل ۹۰ قانون اساسی مجلس شورای اسلامی در راستای نظارت بر طرز کار مجلس، شکایت فوق را بررسی فرمایید.»

پس از نامه شکایت دانشجویان نسبت به روند تصویب این لایحه، این دومین شکایتی است که در این زمینه به کمیسیون اصل نود ارسال شده و باید دید این کمیسیون به ریاست حجت الاسلام نصراله پژمانفر چگونه به بررسی این شکایات می‌پردازد.

اخبار برگزیدهصنعت و معدن

شناسه : 369232
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا