تغییرات جدی اقلیمی در کشورهای ساحلی خزر

ایگور شوماکوف معتقد است که نوسانات و ارتعاشات در سطح آب دریای خزر موقتی و برای دوره زمانی کوتاه مدتی بین ۱۰ تا ۲۰ سال است.

به گزارش جهان صنعت نیوز، ایگور شوماکوف ( Igor Shumakov) رئیس سرویس فدرال آب و هواشناسی و نظارت بر محیط زیست فدراسیون روسیه گفت: متخصصان روس همکاری تنگاتنگی با ایران دارند. اگر متخصصان ایرانی در خصوص میزان ورودی آب رود ولگا به دریای خزر، سوالاتی دارند ما آماده پاسخگویی به آنها هستیم.

وی بیان کرد: در مقطع کنونی، اطمینان ۱۰۰ درصدی از کاهش سطح آب خزر نداریم. سرویس فدرال آب و هواشناسی روسیه بر وضعیت آب در دریای خزر نظارت دارد. کارشناسان آن همواره ارتعاشات آب در این دریا را بررسی می کنند. در این زمینه، با متخصصان ایرانی همکاری نزدیکی دارند.

رئیس سرویس فدرال آب و هواشناسی و نظارت بر محیط زیست فدراسیون روسیه با بیان اینکه در کشورهای ساحلی دریای خزر در ۱۰ سال آینده با تغییرات جدی اقلیمی مواجه ‌می‌شویم، تصریح کرد: در این شرایط، بهتر است کشورهای ساحلی اقدامات مناسب سازی را به عمل آورند. از منابع آبی، ‌استفاده معقولی داشته باشند.

لزوم استفاده از فناوری های جدید برای گذر از شرایط نامطلوب اقلیمی

شوماکوف با اذغان به اینکه رود ولگا از شاهرگ‌های اصلی تأمین آب دریای خزر است. گفت: در روسیه، نهایت تلاش خود را می کنیم. از بهترین فناوری ها استفاده می کنیم که از آب این رودخانه، ‌استفاده معقولانه ای داشته باشیم.

وی اظهار داشت: اعتقادم بر این است که باید از فناوری های جدید برای آب شیرین استفاده کنیم تا خودمان را با شرایط اقلیمی مناسب سازی کنیم.

رئیس سرویس فدرال آب و هواشناسی و نظارت بر محیط زیست فدراسیون روسیه در پاسخ به پرسشی مبنی بر زمان بازگشت شرایط اقلیمی منطقه خزر به وضعیت طبیعی گفت: بر اساس پیش‌بینی‌ها درپایان قرن ۲۱، وضعیت اقلیمی به سطح طبیعی بازخواهد گشت.

ولگا: افزایش بارش و کاهش آب دهی

پیش از این،‌ مدیر مرکز ملی مطالعات و تحقیقات دریای خزر از کاهش ۲ متری سطح آب این دریا از سال ۱۳۷۵ تاکنون خبر داد. وی گفت: روند کاهشی سطح آب دریای خزر در دو سال اخیر نسبت به دوره حدود سی ساله افزایش یافته؛ به طوری که سال گذشته سطح آب این دریا ۲۶ سانتیمتر کاهش یافته است.

سیده معصومه بنی‌هاشمی افزود: یک ناهماهنگی در باره رودخانه‌های شمال دریا به‌خصوص ولگا دیده می‌شود. زیرا میزان بارش‌ها در آنها افزایش داشته، اما میزان آب‌دهی به دریا کاهشی است.

مدیر مرکز مطالعات و تحقیقات دریای خزر احتمال دست‌کاری در روند آب‌دهی رود ولگا را رد کرد. او گفت: مدیریت آب، تبخیر زیاد و تغییر اقلیم از مؤلفه‌هایی است که می‌تواند بر روی میزان آب‌دهی رود ولگا مؤثر باشد.

بنی‌هاشمی با تأکید بر اینکه میزان بارش‌ها در سمت شمال دریا افزایش داشته، اما ورودی آب به دریا کاهشی است. وی خاطرنشان کرد: چرایی این امر نیاز به بررسی‌های بیشتر کارشناسی دارد.

وجود ۱۴ سد در مسیر ولگا

وی به وجود ۱۴ سد در مسیر رود ولگا اشاره کرد. بنی هاشمی گفت: باید بررسی شود وضعیت مخازن این سدها باتوجه‌به تبخیر آب و تغییر اقلیم چگونه است.

سازمان فضایی ایران نیز اخیرا با استفاده از تصاویر ماهواره‌ای، وضعیت سطح آب دریای خزر به عنوان بزرگترین دریاچه جهان را بررسی و کاهش سطح آب این دریا را تایید کرد.

بنا بر اعلام سازمان حفاظت محیط زیست، رودخانه ولگا تأمین‌کننده ۸۰ درصد آب ورودی به دریای خزر بوده و حقابه آن در قالب کنوانسیون تهران قابل پیگیری است.

پیش از این، رشید مردوف وزیر خارجه ترکمنستان، در سخنانی حادترین مشکل دریای خزر را کاهش وسعت آن اعلام کرد. او گفت: «در ۲۵ سال گذشته سطح این دریا تقریباً دو متر کاهش یافته است. که منجر به عقب نشینی دریا برای مسافت های قابل توجهی می شود. این امر به ویژه در سال های اخیر قابل توجه است. دریا صدها متر از سواحل سابق خود دور شده است. در شمال خزر این ارقام حتی بیشتر است».

منبع: ایرنا

محیط زیست
شناسه : 369285
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا