تلاش‌ها برای بهبود روابط دیپلماتیک؛

ایران-عربستان؛ خیلی دور، خیلی نزدیک

روابط ایران و عربستان پس از چند سال اختلاف، در حال بهبود است. با این وجود برخی از کارشناسان بر این باورند که رسیدن روابط دو کشور به نقطه مطلوب با چالش‌های مهمی همراه است.

به گزارش جهان صنعت نیوز، ایران و عربستان پس از حدود ۸ سال اختلاف، بار دیگر در تلاش برای ازسرگیری روابط با یکدیگر هستند و در آخرین اقدام، وزیر امور خارجه ایران در روزهای پایانی هفته گذشته در ریاض و جده، دیدارهایی با وزیر خارجه و ولیعهد عربستان داشت؛ سفری که به‌منظور بازدید از محل سفارت ایران در عربستان و همچنین بررسی روند از سرگیری روابط دو کشور انجام شد.

در این میان برخی رسانه‌های دولتی بر این باورند که این سفر، به‌مراتب فراتر از احیای روابط دو کشور خواهد بود. اما در نقطه مقابل بسیاری از ناظران نیز بر این باورند هنوز برای اظهارنظر قاطع درخصوص بهبود روابط تهران و ریاض زود است.

علی بیگدلی، استاد علوم سیاسی و روابط بین‌الملل در گفتگو با جهان صنعت معتقد است اگرچه سفر امیرعبداللهیان به ریاض و به‌خصوص دیداری که در جده با محمد بن‌سلمان داشت، بسیار مهم بود و می‌تواند در آینده روابط دو کشور تاثیرگذار باشد، اما واقعیت این است که هنوز تا دستیابی به آن سطح از تعاملات دو کشور که برخی جریان‌های حامی دولت مدعی هستند، فاصله بسیاری داریم.

این استاد علوم سیاسی تاکید کرد که در پایان دیدار وزیر امور خارجه ایران با ولیعهد عربستان، طرفین بیانیه مشترکی منتشر نکردند و طبیعتا در فقدان یک بیانیه مکتوب و مشترک، اظهارنظر در ارتباط با چند و چون موضوعات مورد بحث در این دیدار، دشوار خواهد بود.
بیگدلی درباره دستاوردهای اقتصادی این سفر نیز معتقد است که برخلاف آنچه حامیان دولت سعی در القای آن دارند، سفر اخیر از حیث اقتصادی، منافع چندانی برای ایران به همراه نخواهد داشت. در حقیقت توسعه روابط اقتصادی ایران و عربستان و مشخصا بحث سرمایه‌گذاری گسترده اقتصادی عربستان در ایران، نیازمند تحقق دو پیش‌شرط اساسی است:
مسئله نخست به اختلاف نظر دو کشور در خصوص سیاست‌های منطقه‌ای و حضور نیروهای ایران در سایر کشورها باز می‌گردد؛ به گونه‌ای که پیش‌تر محمد بن‌سلمان در مصاحبه‌ای اعلام کرده بود تا وقتی حضور نیروهای نظامی ایران در کشورهای منطقه ادامه داشته باشد و شاهد این دست نقش‌آفرینی‌های تهران در برخی کشورهای منطقه باشیم، نمی‌توان انتظار داشت که شاهد تحولاتی اساسی در روابط تهران و ریاض باشیم.
پیش شرط دوم نیز به احیای برجام و حل و فصل مشکل اف‌ای‌تی‌اف باز می‌گردد.
به نظر می‌رسد تا زمانی که این دو مشکل اساسی مرتفع نشود نمی‌توان امید چندانی به بهبود روابط اقتصادی تهران و ریاض و گسترش روابط اقتصادی میان دو کشور داشت.

اخبار برگزیدهسیاسیویدئو
شناسه : 369427
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا