قیمت خرید توافقی برنج مشخص شد

رییس هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان و تامین کنندگان برنجبا بیان اینکه خرید برنج باقیمانده سال گذشته کشاورزان استان‌های گیلان و مازندران به صورت توافقی در حال انجام است، گفت: سال گذشته واردات برنج بیش از نیاز کشور بود به همین دلیل اما امسال این روند کاهش داشته است.

به گزارش جهان صنعت نیوز، «محمد مختاریانی» امروز در نشست خبری در مورد وضعیت بازار برنج، شکر و تن‌ماهی، افزود: سال گذشته میزان واردات برنج زیاد بود به طوری که بیش از نیاز داخلی برای تامین ذخایر راهبُردی واردات داشتیم. اما امسال این روند کاهش داشته است.

وی اظهار داشت: با توجه به نگرانی‌هایی که بابت برنج باقیمانده کشاورزان داخلی از سال گذشته وجود داشت. تفاهم‌نامه‌ای با استانداری مازندران برای خرید توافقی برنج انجام شد. به طوری که اکنون دیگر نگرانی بابت خرید برنج کیفی باقیمانده از سال گذشته در این استان وجود ندارد.

رییس هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان و تامین کنندگان برنج با بیان اینکه خرید توافقی برنج در استان گیلان نیز با تاخیر شروع شد. گفت: خرید توافقی در این استان تا دو هفته آینده ادامه دارد.  امیدواریم که با خرید برنج سال گذشته کشاورزان دیگر مشکلی بابت برنج باقیمانده وجود نداشته باشد.

قیمت برنج سال گذشته غیرواقعی بود

مختاریانی تصریح کرد: سال گذشته قیمت تمام شده برنج هاشمی ۴۵ هزار تومان بود. اما اکنون انجمن، برنج را با قیمت روز بازار به نرخ هر کیلوگرم ۷۰ تومان از کشاورزان خریداری می‌کند. البته برخی کشاورزان انتظار داشتند که نرخ خرید برنج بیشتر باشد. اما باید توجه داشت که نرخ برنج ایرانی در سال جاری متعادل شده است. نرخ‌هایی که در سال گذشته در سطح بازار فروخته شد، غیرواقعی بود.

وی اضافه کرد: انجمن تولیدکنندگان و تامین کنندگان برنج نرخ در نظر گرفته برای خرید توافقی برنج را به صورت حداقلی تعیین کرده تا برنج مازاد باقیمانده روی دست کشاورزان باقی نماند.

رییس هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان و تامین کنندگان برنج ادامه داد: وضعیت بازار برنج در حال حاضر تقریباً در تعادل قرار دارد. کشاورزان می‌توانند محصول خود را با قیمت مناسبی به فروش برسانند.

قیمت هر کیلوگرم ماهی تن ۱۵۵ هزار تومان

مختاریانی درباره برنج‌های باقیمانده در گمرکات به دلیل ممنوعیت واردات در فصل برداشت. گفت: بر اساس قانون ممنوعیت واردات برنج از ابتدای مردادماه صورت می‌گیرد. اما در سال جاری از یک ماه قبل مانع‌تراشی‌هایی ایجاد شد که ثبت سفارش انجام نشود.

به گفته وی، برنج‌های وارداتی باید تا یکم مردادماه امسال ترخیص می‌شد. اما هنوز بخشی در گمرکات باقی مانده است.

مختاریانی که عضو هیات مدیره سندیکای کنسرو نیز هست در واکنش به افزایش ۷۸ درصد قیمت کنسرو ماهی تن طی چند ماه گذشته، گفت: آخرین قیمت مصوبی که برای کنسرو ماهی تن وجود داشت مربوط به آبان ماه سال گذشته با قیمت ۳۹ هزار تومان بود در حالی که قیمت ماهی تن در آن زمان کیلویی ۵۲ هزار تومان بود.

وی اظهار داشت: اکنون قیمت هر کیلوگرم ماهی تن ۱۵۵ هزار تومان است. علت افزایش قیمت کنسرو ماهی تن افزایش ماده اولیه تولید است. زیرا ماهی تن ۷۰ درصد مواد اولیه تولید را شامل می‌شود.

عضو هیات مدیره سندیکای کنسرو اضافه کرد: افزایش قیمت کنسرو تن‌ماهی موجب شده تا مصرف این محصول ۳۰ درصد در بازار کاهش یابد. امیدواریم با شروع صید جدید در آبان ماه امسال قیمت ماهی در بازار اصلاح و کاهش یابد.

منبع: ایرنا

کشاورزی
شناسه : 369503
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا