بازار مسکن وارد رکود چند ساله می‌شود؟؛

رویای محال خانه‌دار شدن در حومه تهران

قیمت آپارتمان در تهران و شهرهای اطراف به قدری جهش یافته که کمتر خانواری از اقشار متوسط توانایی خرید آپارتمان در حومه پایتخت را دارد. تنها در دو سال گذشته قیمت مسکن در پرند و هشتگرد تا ۲.۵ برابر رشد کرده و با پولی که تا پیش از این کفاف خرید آپارتمان را می‌داد تنها می‌توان در حومه پایتخت اجاره‌نشین شد.

به گزارش جهان صنعت نیوز، از اواسط سال گذشته تلاطم قیمتی در بازار مسکن به قدری بود که دولت از دی ماه پارسال به بعد آمار تحولات بازار مسکن شهر تهران را متوقف کرد. در آن دوره متوسط قیمت هر متر مربع آپارتمان در تهران ۵۵ میلیون تومان بود. اگرچه در حال حاضر آمار به‌روز قیمت وجود ندارد اما کارشناسان متوسط قیمت در تهران را حدودا متری ۶۵ میلیون تومان ارزیابی می‌کنند.

سیدجواد سادات ـ مشاور وزیر راه و شهرسازی در هفته های اخیر اعلام کرد که تیرماه امسال قیمت مسکن در پایتخت ۳.۸ درصد نسبت به خرداد کاهش یافته اما این مقام مسئول نگفت که در حال حاضر میانگین قیمت چقدر است.

با افزایش قیمت مسکن،حومه شهر هم در دسترس نیست

معمولا پس از هر دوره جهش قیمت‌ها در بازار مسکن، شهرهای اطراف تهران مورد توجه اقشار مصرفی قرار می‌گیرد. با این حال در دوره اخیر نرخ‌های پیشنهادی به قدری بالا رفته که خانوارهای متوسط و پایین، توانی برای خرید آپارتمان در حومه پایتخت ندارند. بررسی‌ها نشان می‌دهد تنها در دو سال گذشته که از عمر دولت سیزدهم می‌گذرد قیمت مسکن در شهرهای اطراف تهران بین ۲ تا ۲.۵ برابر شده است.

پس از نوسانات شدید بازار مسکن که از اواخر سال ۱۳۹۶ آغاز شد در حال حاضر خرید خانه در تهران و حتی شهرهای اطراف برای بسیاری از زوجین ناممکن شده است. وام بانکی هم جوابگو نیست؛ زیرا کسانی که متقاضی خرید آپارتمان در جنوب پایتخت و شهرهای اطراف هستند توان بازپرداخت اقساط وام مسکن را ندارند.

توان پرداخت اقساط وام مسکن وجود ندارد

دولت در هفته‌های اخیر سقف تسهیلات خرید مسکن از طریق اوراق را که تا پیش از این ۴۸۰ میلیون تومان بود برای زوجین به ۹۶۰ میلیون تومان افزایش داد. با این حال اقساط این وام تقریبا ۱۹ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان می‌شود که بسیاری از خانوارها توان پرداخت چنین مبالغی را ندارند.

 از آن گذشته با توجه به قیمت هر برگ اوراق تسهیلات مسکن، متقاضیان برای خرید این وام باید ۱۷۲ میلیون تومان پرداخت کنند و آنچه عملا به دست متقاضیان می‌رسد ۷۸۸ میلیون تومان است. در حالی که با وجود ریزشهای پس از خرداد امسال، کف قیمت آپارتمان در شهرهای حومه‌ای مثل پرند و هشتگرد حدود یک میلیارد تومان است و در پردیس به بیش از ۲ میلیارد تومان می‌رسد.

تخفیف فروشندگان مسکن در رکود بازار

در حال حاضر بازار مسکن با انتظارات کاهشی مواجه شده و در مواردی که مالکان و سازندگان نیاز به نقدینگی دارند واحدهای خود را با تخفیف ۱۰ تا ۱۵ درصد عرضه می‌کنند. البته به دلیل نبود متقاضی مصرفی ناشی از جهش سنگین قیمتها در شش سال اخیر، مشتری چندانی در بازار مسکن نیست.

سرمایه‌گذاران نیز فعلا با توجه به ثبات بازارهای موازی از خرید آپارتمان امتناع می‌کنند. اما در شرایط موجود نیز قیمتها از حدود یک ماه قبل که در مسیر کاهش قرار داشت به ثبات رسیده و ریزش چندانی دیده نمی‌شود.

قیمت مسکن از تورم جا می‌ماند؟

انبوه‌سازان می‌گویند که با توجه به رشد هزینه‌های ساخت نباید انتظار داشت قیمت مسکن بیش از این مقدار کاهش پیدا کند. تجربه ادوار رونق و رکود این بازار نیز نشان می‌دهد که بازار مسکن به همان نسبت که در شرایط رشد، دیر واکنش نشان می‌دهد در شرایط کاهشی نیز بسیار کُند عمل می‌کند.

مسکن در سالهای رکود به ثبات قیمتی می رسد و با توجه به تورم عمومی که همواره طی دهه‌های اخیر و بخصوص در دو سال گذشته گریبان اقتصاد ایران را گرفته، ممکن است قیمت مسکن از تورم عمومی جا بماند. در این شرایط قیمت اسمی کاهش نمی یابد اما در مقایسه با تورم عمومی قیمت واقعی مسکن دچار افت می‌شود.

مسئولان و برخی کارشناسان نزدیک به دولت سیزدهم بیان می‌کنند که رشد قیمت مسکن از نبود برنامه منسجم درخصوص تولید مسکن در دولتهای گذشته نشأت گرفته است. بر این اساس دولت از دو سال قبل اعلام کرد که قصد دارد در قالب طرح نهضت ملی مسکن، سالیانه یک میلیون و طی چهار سال، چهار میلیون واحد مسکونی بسازد. پروژه ها نیز عمدتا در شهرهای اطراف کلانشهرها جانمایی شد. اما بر اساس آماری که چند روز قبل وزارت راه و شهرسازی اعلام کرد فقط ۱۸۱ هزار واحد طی دو سال گذشته به مرحله ساخت رسیده است.

به هر ترتیب بررسی‌ها نشان می‌دهد با توجه به عواملی همچون رکود ساخت و ساز، انباشت تقاضا در بازار مسکن، افزایش چشمگیر هزینه‌های ساخت، تورم عمومی و پایین بودن درآمد خانوارها به این زودی‌ها نمی توان انتظار رونق معاملات یا خانه‌دار شدن اقشار پایین جامعه را داشت.

بازار مسکن وارد رکود ۳ ساله شده است

علیرضا زاکانی ـ شهردار تهران می‌گوید که مدت زمان خانه‌دار شدن به بالای ۷۰ سال رسیده است. اما در مقطع فعلی برخی کارشناسان می‌گویند در صورتی که بازار مسکن وارد دوره رکود غیرتورمی شده باشد دست کم باید ۱۰ تا ۱۲ فصل در رکود بماند تا مقداری نسبت قدرت خرید با قیمت مسکن همتراز شود.

گزارش‌های میدانی نشان می‌دهد برخی خانوارهای متوسط پایتخت با سودای خرید آپارتمان به شهرهای اقماری کشیده شده‌اند اما در موارد بسیاری نقدینگی آنها صرفا کفاف رهن و اجاره مسکن در حومه پایتخت را می‌دهد.

هم‌اکنون با نوعی کوچ طبقاتی در بازار مسکن مواجه هستیم. به این صورت که افراد از شمال تهران به مرکز، از مرکز به جنوب و از جنوب به حومه پایتخت پرتاب می‌شوند. این مساله باعث فشار تقاضا در شهرهای اقماری پایتخت شامل کرج، اندیشه، گرمدره، هشتگرد، پردیس، پرند، پاکدشت، دماوند و غیره شده؛ به طوری که در مواردی درصد رشد قیمت مسکن در شهرهای اطراف از تهران نیز فراتر رفته است.

اخبار برگزیدهمسکن

شناسه : 369918
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا