دلار، استاندارد یا قیمت؛

گره واردات خودرو چرا باز نمی‌شود؟

با وجود گذشت حدود یکسال از تصویب آیین نامه واردات خودرو در حالی که قرار بود ۲۰۰ هزار دستگاه وارد کشور شود اما آخرین آمارها نشان می‌دهد که تا پایان مرداد کم‌تر از هزار دستگاه به بازار عرضه شده است.

به گزارش جهان صنعت نیوز، شهریور ماه ۱۴۰۱ آیین‌نامه واردات خودرو به تصویب هیات دولت رسید و عملا ممنوعیت چند ساله واردات خودرو پایان یافت. بر اساس این آیین نامه قرار بود یک میلیارد یورو ارز برای واردات خودروهای اقتصادی با دامنه قیمتی ۱۰ تا ۲۰ هزار یورو اختصاص یابد.

در آن زمان وزارت صمت اعلام کرد ۲۰۰ هزار دستگاه خودرو طی شش ماهه آینده وارد کشور خواهد شد. به بیان دیگر قرار بود در ۳ ماهه پایانی سال ۱۴۰۱، ۱۰۰ هزار دستگاه و در ۳ ماهه اول سال ۱۴۰۲ نیز ۱۰۰ هزار دستگاه خودروی دیگر وارد کشور شود.

با این وجود بر اساس آمار گمرک، از ابتدای بهمن ۱۴۰۱ تا پایان خرداد امسال فقط ۲۸۰ دستگاه خودرو وارد کشور شده است. همچنین رئیس گمرک دیروز در نشست اتاق بازرگانی آمار واردات خودروی ترخیص شده از گمرک تا ۲۵ مرداد سال ۱۴۰۲ را معادل ۷۲۷ دستگاه اعلام کرد.

رسول سلیمانی کارشناس صنعت خودرو در گفت‌وگو با «جهان‌صنعت» سه مشکل را بر سر راه واردات خودر بر شمرد: اولین مورد به اثبات استانداردهای خودروهای وارداتی باز می‌گردد؛ در واقع باید اسناد رسمی از سوی خودروساز به سازمان ملی استاندارد ارائه می‌شد که این مساله در شرایط تحریمی امکان‌پذیر نیست. از سویی دیگر، گمرک برای محاسبه حقوق ورودی، قیمت خودرو را به صورت رسمی می‌خواست که این موضوع هم در شرایط تحریمی ممکن نبود.

ارز مهم‌ترین مشکل واردات خودرو است

هر چند به نظر می‌رسد این دو مشکل تا حدودی مرتفع شده اما معضل اصلی جای دیگری است.

آنگونه که سلیمانی گفته؛ در حال حاضر اساسی‌ترین مشکل در مسیر واردات خودرو تامین ارز است. در شرایطی که تحریم هستیم و فروش اقلام صادراتی مشکل دارد و بازگشت ارز با چالش مواجه است، بانک مرکزی تمایل ندارد ارزهای خود را صرف کالاهایی کند که به نظر چندان اساسی نیستند و بعضا لوکس هم تلقی می‌شوند.

پیشنهاد ویژهخودروویدئو
شناسه : 370165
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا