سودده شدن بانک‌های دولتی خبر امیدوارکننده‌ای است؟؛

فرار از ورشکستگی با سود خیالی

هر چند وزیر اقتصاد خبر از به سود رسیدن تمام بانک‌های دولتی به غیر از بانک سپه داده‌است اما به اعتقاد یک اقتصاددان، سودده شدن بانک‌ها در شرایط کنونی چندان از لحاظ اقتصادی قابل اتکا و موضوعی امیدوارکننده نیست.

به گزارش جهان صنعت نیوز، احسان خاندوزی در حاشیه جلسه روز چهارشنبه هیئت دولت به خبرنگاران گفت که برای اولین‌بار پس از سال‌ها بانک‌های دولتی غیر از بانک سپه از زیان‌دهی خارج شدند.

آنگونه که وزیر اقتصاد اعلام کرده با تدابیر سخت‌گیرانه‌ این وزارتخانه، بانک‌های دولتی در سال گذشته ۷۰ هزار میلیارد تومان سود شناسایی کردند که یک جهش بی‌سابقه در انضباط مالی است

با این وجود وحید شقاقی‌شهری اقتصاددان در گفتگو با جهان صنعت نسبت به ادعای سودده شدن بانک‌ها دولتی با دید تردید نگاه می‌کند. آنگونه که شقاقی می‌گوید بانک‌ها در ایران به شکل عجیبی در قبال ورشکستگی مصونیت دارند و هیچ شباهتی به شبکه بانکی بین‌المللی نیز ندارند. بانک‌ها امکان خلق پول خود را از دولت اخذ کردند و دولت هم به شکل ناشایستی، برای درمان کسری بودجه‌های خودش، صرفا برای عبور از اسم ترسناک استقراض از بانک مرکزی، این بانک‌ها را وادار به انتشار پول برای مصارف مورد نیاز خود می‌کند.

در واقع، دلیل اصلی اینکه بانک‌ها به نرخ بهره شدیدا منفی فعلی اعتراضی ندارند، همین امکان خلق پول است که باعث دور زدن نرخ بهره منفی دستوری تحمیل‌شده بر بانک‌ها می‌شود.

این استاد دانشگاه معتقد است که ممکن نیست بانک‌ها با نرخ بهره دستوری و تتسهیلات تکلیفی دست به گریبان باشند، اما زیان‌ده نشوند و در صورت‌های مالی‌شان حتی به سمت اظهار سود حرکت کنند؟ طبیعی است که یک جایی کار می‌لنگد و نمی‌شود صرفا با چشم غیرمسلح، روندهای اعلام‌شده را تایید کرد!

در حقیقت دولت به بانک‌های زیرمجموعه‌ خود اختیار خلق پول را تفویض کرده و این بانک‌ها هم برای رفع نیازهای خود و جبران کسری بودجه دولت، اقدام به خلق پول بدون پشتوانه می‌کنند و در نتیجه نمی‌شود این روند را با سوددهی مساوی دانست. دولت نباید این رویه را در کشور باب کند که صنایع و بانک‌ها در کنار بیمه‌ها و صندوق‌های بازنشستگی برای جلوگیری از حس تلقین بحران، اقدام به آمارسازی کنند و این پروسه حسابرسی در کشور را با چالش‌های بسیار حادی روبه‌رو می‌کند.

اقتصاد کلانپیشنهاد ویژه
شناسه : 370369
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا