کارشناسان پاسخ دادند؛

صعود بورس به پاییز موکول می‌شود؟

هر چند معاملات روز چهارشنبه امیدوارکننده بود اما کارشناسان همچنان پیش بینی بورس خود را برای ماه پایانی تابستان بر اساس ادامه نوسان شاخص کل در محدوده ۲ میلیون واحد و بدون شکل‌گیری روند خاصی در نظر می‌گیرند.

به گزارش جهان صنعت نیوز، معاملات بورس در روز چهارشنبه معامله‌گران را امیدوار کرد که بازار سهام به روزهای خوب خود بازگردد. اما کارشناسان نسبت به این گزاره با تردید نگاه می کنند و همچنان پیش بینی بورس خود را با احتیاط در نظر می‌گیرند و از رشد آخر هفته به عنوان رشد غیرواقعی اسم می برند.

از منظر آن‌ها افزایش شاخص کل بورس در روز چهارشنبه ناشی از عوامل بنیادی اقتصاد نبوده بلکه صرفا به دلیل برخی خبرهای احتمالی بوده است.

بورس امیدوار به خبرهای احتمالا خوشایند

موضوع احتمال تغییر نرخ خوراک پتروشیمی ها و گاز صنایع به دنبال جلسه تیم اقتصادی دولت که در روز چهارشنبه برگزار شد، در بازار تاثیرگذار بود. لغو احتمالی قیمت گذاری دستوری خودرو نیز دیگر خبری بود که سبب شد که بخشی از سهام داران کفه تقاضا را در بازار سنگین کنند.

البته این در حالی بود که برآیند هفته گذشته بازار سرمایه منفی بود. بررسی ها نشان می دهد که  معاملات بورس در هفته‌ گذشته در حالی به اتمام رسید ‌که نماگرهای بورس دومین هفته منفی متوالی خود را تجربه کردند.

در هفته گذشته، شاخص ‌کل بورس تهران با افت ۱.۳۷ ‌درصدی، در سطح یک ‌میلیون و ۹۴۶ هزار‌واحدی کار خود را به اتمام رساند تا در هفته گذشته نتواند عدد ۲ میلیون واحدی را لمس کند.

این اعداد و ارقام نشان می دهد که همچنان بازار در شرایط نااطمینانی قرار دارد و سیاست های دولت و دستگاه های متولی بورس در بیش از دو ماه گذشته شرایط بازگشت ثبات و اعتماد را به بازار دشوار کرده است.

پیش بینی بورس آخرین ماه تابستان؛ صعود یا تشدید رکود معاملات؟

اگرچه برخی امیدوار بودند که مرداد، ماه متفاوتی از تیر ماه برای بوس باشد اما سایه تصمیمات اخیر دولت همچنان در دومین ماه تابستان بر بازار سنگینی می کرد. حالا اما در ماه سوم تابستان برخی از پیش بینی بورس‌ های مطرح شده حاکی از تغییر روند نسبی شاخص و نمادهای شاخص ساز و لیدر دارد.

کارشناسان معتقدند که اگر تکلیف سیاست های اصلی مثل نرخ خوراک، گاز صنایع و عوارض صادراتی مشخص نشود حتی ممکن است شهریور ماه از دو ماه قبلی هم تجربه بدتری برای بازار سرمایه باشد.

هر چند که ریزش بیشتر شاخص از سوی کارشناسان چندان محتمل نیست چرا که سهم ها مهم به کف خود رسیده اند و دیگر ظرفیتی برای ریزش بیشتر وجود ندارد.

بنابراین سناریوی محتمل ادامه روند رکودی در شهریور ماه برای بازار سرمایه است تا اینکه با پایان این ماه سهام داران و فعالان بازار به استقبال نیمه دوم سال بروند. عمده پیش بینی بورس های ارائه شده این است که در روند شاخص تا پایان شهریور تغییر معناداری ایجاد نشود و عمدتا با مثبت و منفی ۵ درصد در محدوده ۲ میلیون واحدی نوسان کند.

«جهان صنعت» در گفت و گو با کارشناسان به پیش بینی بورس در هفته جاری پرداخته است. 

روند بازار سهام  تغییر کرد؟

مریم محبی، کارشناس بازار سرمایه در گفت و گو با «جهان صنعت» در خصوص پیش بینی بورس خود در هفته جاری و همین طور دلایل صعود شاخص در روز چهارشنبه هفته گذشته اظهار کرد: روز چهارشنبه هفته قبل تغییر روندی را مشاهده نکردیم. تغییر از سمت تقاضا بود. در واقع بیشتر یک تقاضای پنهان در بازار موجود بود که شاهد آن بودیم و خود را نشان داد.

او ادامه داد: این تقاضایی که مشاهده کردیم باعث تغییر روند نمی شود. مگر اینکه تقاضای روز چهارشنبه یعنی روند سرانه خرید حقیقی ها و حقوقی ها در بازار برای دو سه روز ابتدای هفته نیز ادامه دار باشد. در این صورت می توانیم در انتظار تغییر روند باشیم و نه تغییر.

محبی در بخش دیگری از صحبت هایش گفت: البته من بازار را همچنان در سیر نزولی می بینم، البته نزولی آن چندان نمی تواند ادامه دار باشد. ولی رفتار چهارشنبه را تغییر رفتار بازار ندیدم. احتمال دارد که این روند در روز شنبه و یکشنبه تکرار شود اما در راستای یک روند کلی نیست.

این کارشناس بازار سرمایه اضافه کرد: ممکن است دو سه روز هم روند مثبت را شاهد باشیم اما دوباره بازار وارد فاز نزولی می شود. خروج از شرایط نزولی فعلی نیاز به ثبات در خرید دارد که حداقل باید برای مدت کوتاهی ادامه دار باشد. 

 پیش بینی بورس: بازار سهام فعلا روند رنجی خواهد داشت

حمیدرضا جیهانی از فعالان بازار سرمایه نیز در همین باره به «جهان صنعت» می گوید: بورس ما آینه تمام نمای اقتصاد کشور است و قاعدتا در ماه های اخیر هم با توجه به روند رکودی که در بازارهای مختلف کشور شکل گرفته است و ما در بازارهای موازی سفته بازی و دلار، ملک و طلا  شاهد یک توقف بودیم که بازار سرمایه هم مثل همین موارد است.

او ادامه داد: بازار سرمایه یک تابلوی شفاف دارد و اطلاع رسانی لحظه ای است و این روندها در غالب یکسری نوسانات رنجی خودش را نشان می دهد، یعنی شاخص در یک بازه ای در حال نوسان کردن است و بعضی روزها مثبت و بعضی روزها منفی است. ولی روند رشدی چندانی از خود بروز نمی دهد و روند نزولی آن هم با توجه به ارزندگی خوبی که بازار دارد و «پی بر ای» هایی که سهام های بنیادی بازار دارند قاعدتا روند نزولی زیادی را شاهد نخواهیم بود.

این کارشناس بازار سرمایه افزود: لذا در مجموع از نگاه من اخبار روزمره ای که به بازار مخابره می شود، آنچنان تاثیر گذاری روی بازار نخواهد گذاشت و بازار فعلا روند رنجی را خواهد داشت و یکسری سهم های خاصی از برخی گروه ها احتمال رشدهایی را دارند ولی کلیت بازار و شاخص در حدود بازه ۲ میلیونی با مثبت و منفی ۵ درصد در نوسان خواهد بود تا اینکه این روند تابستانی تمام شد و بورس را در شرایط جدید در فصل پاییز مشاهده کنیم.

اخبار برگزیدهبورس
شناسه : 370680
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا