تهدیدها و فرصت‌ها پیوستن به ائتلاف بریکس؛

رویای بریکس به واقعیت تبدیل می‌شود؟

بالاخره عضویت ایران در بریکس نهایی شد. هر چند عضویت در این ائتلاف فرصت ویژه‌ای برای کشور به همراه دارد اما برخی موانع نیز ممکن است استفاده حداکثری از این موقعیت را سخت کند.

به گزارش جهان صنعت نیوز، با اعلام رسمی عضویت ایران، عربستان، امارات، اتیوپی، مصر و آرژانتین در ائتلاف بریکس تعداد اعضای این گروه به ۱۱ کشور رسید.

با در نظر گرفتن اینکه گروه بریکس یک‌چهارم تولید ناخالص ملی و حدود یک‌سوم خاک جهان را در اختیار دارد، می‌توان متصور شد که این گروه با همکاری‌های چند‌جانبه حذف دلار از مبادلات تجاری را رقم بزند و از سوی دیگر بلوک شرق سکاندار بخش بزرگی از اقتصاد جهان شود.

فرصت بریکس برای ایران

در این میان ایران نیز فرصتی در اختیار خواهد داشت تا پس از چند دهه تحمل تحریم‌های غرب، اقتصاد خود را با کشورهای نوظهور متحول کند. ایجاد بانک‌های مشترک و حرکت به سمت شکل‌گیری پول‌های واحد از دیگر اقداماتی است که با عضویت ایران در بریکس می‌تواند جامه‌عمل بپوشد.

نکته دیگر در خصوص مزیت عضویت ایران در بریکس، امکان تسهیل در انعقاد قرارداد‌های تجاری دو یا چند‌جانبه است که به‌طور کلی می‌تواند سبب بهبود و افزایش تجارت خارجی کشور شود. باید توجه داشت که در سال ۲۰۲۲ نزدیک به ۴۰ درصد از صادرات و ۳۵ درصد واردات ایران مربوط به ۵ کشور عضو بریکس بوده است که نقش این گروه در تجارت خارجی ایران را نشان می‌دهد.

از سوی دیگر نه‌تنها بریکس شرایط را برای توسعه اقتصاد ایران فراهم می‌کند، بلکه با توجه به موقعیت جغرافیایی خاص کشور و ظرفیت‌ها و منابع غنی در حوزه انرژی، ترانزیت و فعالیت‌های تجاری و اقتصادی، ایران می‌تواند تبدیل به چهارراه اقتصاد جهان شود که نادیده گرفتن آن در ترانزیت جهانی غیرممکن باشد.

عضویت در این سازمان می‌تواند کریدور روسیه- ایران- هند را فعال کند و همچنین پروژه‌های کمربند و جاده در منطقه اوراسیا-اروپا را از طریق کشورهای آسیای مرکزی و روسیه به چین متصل و امکان دسترسی و استفاده از منابع اوراسیا را فراهم می‌کند. در حقیقت ایران می‌تواند به عنوان یکی از امن‌ترین، ارزان‌ترین و کوتاه‌ترین مسیرهای صادراتی برای اعضای این گروه ایفای نقش کند.

موانع استفاده از بریکس

البته باید توجه داشت که پیوستن به بریکس تحت تحریم‌ها حتی ممکن است در کوتاه‌مدت به منافع اقتصادی قابل توجهی برای ایران منجر نشود. بنابراین، هیچ تضمینی وجود ندارد که بریکس منجر به سیاست‌های منسجم یا رویکردهای توافقی در آینده شود، زیرا کشورهای عضو گروه در تعدادی از موضوعات اختلاف‌نظر دارند.

مطابق گزارشی که مرکز پژوهش‌های مجلس در سال گذشته ارائه کرد ایران ممکن است در اجرای برخی سیاست‌های بریکس از جمله قواعد تجارت آزاد، روابط با کشورهای عضو و توسعه انسانی در بخش‌هایی مثل سند ۲۰۳۰ دچار محدودیت‌هایی باشد.

همچنین ایران، پیوستن به کنوانسیون تغییرات اقلیمی پاریس را که از جمله برنامه‌های گروه بریکس محسوب می‌شود مشروط به برداشته شدن تحریم‌ها کرده است. حال باید منتظر ماند تا از ژانویه تعاملات قطعی و رسمی ایران با اعضای بریکس آغاز شود.

 

 

اخبار برگزیدهاقتصاد کلان
شناسه : 370886
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا