بر اساس اطلاعات شاخص قیمت مصرف‌کننده مرداد؛

انحراف تورمی

اطلاعات منتشر شده از تورم مرداد نشان می‌دهد که شیب افزایش قیمت پس از چند ماه دوباره صعودی شد؛ موضوعی که شاید رسیدن به هدف تورمی بانک مرکزی را سخت‌تر کند.

به گزارش جهان صنعت نیوز، بر اساس اطلاعات منتشر شده، تورم نقطه به نقطه در مرداد به ۳۹.۸ درصد رسیده‌ که نسبت به تیر ماه افزایش ۰.۴ واحد درصدی را نشان می‌دهد تا پس از سه ماه کاهش تورم نقطه به نقطه، دوباره شاهد افزایش تورم باشیم.

همچنین تورم ماهانه خانوارهای کشور در میانه تابستان برابر ۲.۴ درصد بوده که نسبت به تیر ماه افزایش ۰.۴ واحد درصدی را نشان می‌دهد. تورم ماهانه نیز پس از ۴ ماه روند کاهشی که از ابتدای سال تجربه کرده بود، در میانه تابستان روند صعودی به خود گرفت.

بانک مرکزی از تورم عقب افتاد؟

نکته مهم اطلاعات منتشر شده این است که افزایش تورم در مرداد ماه عملا منجر به انحراف تورم از محدوده مورد نظر سیاستگذار اقتصادی شده است.

بر اساس هدف گذاری بانک مرکزی، تورم نقطه به نقطه باید در پایان سال به سطح ۳۰ درصد کاهش پیدا کند. بر این اساس و برای رسیدن تورم به محدوده مورد نظر سیاستگذار پولی، در ۸ ماه پایانی سال، تورم ماهانه باید در محدوده ۲ درصد قرار داشته باشد.

با این وجود در مرداد ماه انحراف ۰.۴ واحد درصدی در تورم هدف بانک مرکزی ایجاد شده است. حالا باید در ۷ ماه باقی مانده از سال، تورم ماهانه به طور میانگین در محدوده ۱.۹۵ درصدی قرار داشته باشد تا تورم هدف گذاری شده بانک مرکزی تا پایان سال محقق شود.

اخبار برگزیدهاقتصاد کلان
شناسه : 371069
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا