دبیر انجمن انبوه سازان مسکن؛

بانک ها برای پرداخت وام ساخت مسکن سخت گیر نباشند

دبیر انجمن انبوه سازان مسکن کشور گفت: باید همکاری بانک‌ها در پرداخت تسهیلات ساخت مسکن بیشتر و از سوی دیگر سخت گیری برای پرداخت وام کاهش یابد.

به گزارش جهان صنعت نیوز، پرداخت تسهیلات به پروژه‌های نهضت ملی مسکن یکی از مهم‌ترین برنامه‌های دولت در حوزه ساخت مسکن به شمار می‌رود که در این بین مقرر شده بود. بانک‌ها همکاری لازم را برای پرداخت این تسهیلات داشته باشند. تا به امروز هم در چندین جلسه شورای عالی مسکن که برگزار شده رئیس جمهور بر پرداخت تسهیلات توسط بانک‌ها تاکید بسیار زیادی داشته است. اما متاسفانه همچنان یک یا دو بانک در پرداخت تسهیلات ساخت همکاری لازم را داشته اند.

طبق قانون سالیانه حداقل ۲۰ درصد از تسهیلات پرداختی خود را با نرخ مصوب شورای پول واعتبار به بخش مسکن اختصاص دهند. این تسهیلات شامل، وام ودیعه مسکن، وام ساخت، وام خود مالکی و وام ساخت بافت فرسوده می‌شود. اجرای این قانون به عهده ۲۷ بانک وموسسه مالی گذاشته شده است.
درسال اول اجرای قانون جهش تولید مسکن یعنی شهریور ۱۴۰۰ تا شهریور ۱۴۰۱ بانک‌ها باید ۳۶۰ هزار میلیارد تومان تسهیلات پرداخت می‌کردند. سهمیه بانک‌ها مشخص شد. به طور مثال سهمیه بانک مسکن ۶۳ هزار میلیارد تومان و سهمیه بانک ملت ۴۲ هزار میلیارد تومان تعیین شده بود. سهم بقیه بانک‌ها البته با ارقام کمتری مشخص شد.
در این بین ۶ بانک نسبت به سایر بانک‌ها بیشترین پرداختی تسهیلات را داشتند. بانک مسکن با ۸۱ درصد، وبا تفاوت معنی داری بانک ملت ۱۱ درصد، سپه ۷ ونیم درصد، تجارت ۶ و ۶ دهم درصد، سینا ۵ و ۹ دهم و کشاورزی ۵ ونیم درصد از تعهدات خود را عمل کردند.

قیمت مسکن با پرداخت تسهیلات ساخت کاهش می‌یابد

براساس این گزارش طبق بررسی‌های صورت گرفته و طبق اعلام سازندگان، انبوه سازان، پیمانکاران پرداخت تسهیلات ساخت زمان اجرای پروژه‌ها را بسیار کاهش می‌دهد. در این بین باید همکاری بانک‌ها در پرداخت این تسهیلات بیشتر شود.

در همین رابطه فرشید پور حاجت دبیر انجمن انبوه سازان مسکن کشور گفت: دولت باید هرچه سریعتر برای ورود بخش خصوصی به حوزه ساخت انگیزه آن‌ها را افزایش دهد. وجود این انگیزه هم تنها از طریق پرداخت تسهیلات ساخت امکان پذیر است.

او ادامه داد: تا به امروز تنها یک بانک برای پرداخت تسهیلات ساخت همکاری خوبی داشته است. سایر بانک‌ها در این زمینه چندان همکاری نداشته اند. در این بین باید پیگیری‌ها افزایش یابد.

براساس این گزارش با توجه به آنکه قیمت تمام شده ساخت مسکن با پرداخت تسهیلات ساخت کاهش می‌یابد. بنابراین باید در این زمینه اقدامات وبرنامه ریزی‌های لازم صورت گیرد.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

بانک و بیمهمسکن
شناسه : 372417
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا