ایران چقدر جنگل دارد؟

معاون امور سازمان جنگل گفت: دو میلیون هکتار از سطح جنگل‌ها در شمال کشور، نزدیک به ۶ میلیون هکتار در منطقه زاگرس و مابقی در منطقه جنوبی، مرکزی و ارسباران قرار دارد.

به گزارش جهان صنعت نیوز، آقای نقی شعبانیان گفت: وابستگی معیشتی مردم به جنگل‌ها از جمله دامداری سنتی و زراعت در زیرآشکوب جنگل‌ها به ویژه در منطقه زاگرس، تهدید جدی برای این منابع طبیعی است.

او افزود: شخم زدن و سمپاشی در زیرآشکوب جنگل‌ها موجب می‌شود. تعادل بیولوژیکی و اکولوژیک طبیعت بهم بخورد. ادامه آن منجر به بروز آفات و بیماری‌ها در این حوزه خواهد شد.

شعبانیان، طغیان آفات و امراض را از دیگر تهدیدها در حوزه جنگل‌های کشور نام برد. گفت: بخشی از علل طغیان آفات و بیماری در جنگل‌ها می‌تواند مربوط به تغییر اقلیم و خشکی‌های پی در پی باشد.

او ادامه داد: بسیاری از حشراتی که امروزه به عنوان آفت می‌شناسیم، زمانی عضو اکوسیستم جنگل بودند. آفت به حساب نمی‌آمدند. اما اکنون چون طغیان کردند از نظر اکولوژیکی و اقتصادی آسیب می‌زنند. آفت قلمداد می‌شوند.

آتش‌سوزی‌ها به طور عمده عامل انسانی دارند

معاون امور جنگل سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور، آتش‌سوزی را از دیگر تهدیدات در حوزه جنگل‌ها نام برد. گفت: آتش‌سوزی‌ها به طور عمده عامل انسانی دارند. ممکن است عمدی یا غیرعمدی باشد.

به گفته او، بیش از ۹۵ درصد آتش‌سوزی‌ها در جنگل‌های کشور غیرعمدی است.

شعبانیان با بیان اینکه اکنون سطح جنگل‌های کشور حدود ۱۴.۳ میلیون هکتار است. گفت: دو میلیون هکتار از سطح جنگل‌ها در شمال کشور، نزدیک به ۶ میلیون هکتار در منطقه زاگرس و مابقی در منطقه جنوبی، مرکزی و ارسباران قرار دارد.

او درباره افزایش سطح جنگل‌های کشور گفت: در گذشته مناطقی که کمتر از ۱۰ درصد تاج پوشش داشتند. جنگل به حساب نمی‌آمدند. اما اکنون مناطقی که بین ۵ تا ۱۰ درصد تاج پوشش دارند، جنگل محسوب می‌شوند. امیدواریم این اراضی با توجه به قوانینی که بر جنگل حاکم است، بهبود و ارتقا یابد.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

محیط زیست
شناسه : 372466
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا