گزارش گمرک به اتاق بازرگانی درباره تغییرات دستورالعمل‌ها و رویه‌های گمرکی

رئیس کل گمرک کشور در نامه‌ای به اتاق بازرگانی تهران، موضوع دستورالعمل‌ها و رویه‌های به‌روز شده گمرکی را در 12 سرفصل کلی برای اطلاع فعالان اقتصادی اعلام کرد.

به گزارش جهان صنعت نیوز، رئیس‌کل گمرک که با حضور در جلسه اخیر هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران، گزارشی از عملکرد نهاد تحت مدیریت خود ارائه و به برخی تغییرات بخشنامه‌ای و مقررات در گمرک اشاره کرده بود، اکنون به درخواست اتاق تهران گزارشی مکتوب از این تغییرات را در ۱۲ سرفصل ارائه داده تا به همه فعالان اقتصادی اطلاع‌رسانی شود.

در نامه محمد رضوانی‌فر به رئیس اتاق تهران آمده است که بازنگری در مجموعه‌ای از دستورالعمل‌ها و ضوابط گمرکی برای حذف رانت، شفاف‌سازی حداکثری، تمرکززدایی و تسهیل‌گری حداکثری در دستورکار قرار دارد و به همین منظور هر کدام از دستورالعمل‌ها با دریافت نظرات مشورتی همه گمرکات اجرایی، کارشناسان خبره و سازمان‌های نظارتی در دستورکار بازنگری قرار گرفته‌اند.

به گزارش روابط عمومی اتاق تهران، رئیس‌کل گمرک در نامه خود به محمود نجفی‌عرب تاکید کرد که بازنگری مستمر فرآیندهای گمرکی که موجبات چابکی بیشتر سازمان در اجرای مقررات را فراهم کرده، هم‌چنان ادامه یافته و در دستورکار خواهد بود.

او با این مقدمه، آخرین تغییرات اعمال‌شده در دستورالعمل‌ها و رویه‌ها را در ۱۲ سرفصل از جمله «به‌روزرسانی و تدوین دستورالعمل دریافت تضامین»، «به‌روزرسانی دستورالعمل فعالان اقتصادی مجاز (AEO)»، «دستورالعمل انتخاب مسیر»، «ورود موقت خودرو سواری، ورود موقت ماشین‌آلات راه‌سازی و معدنی»، «حمل یکسره»، «ترخیص نسیه»، «دستورالعمل اجرایی ترخیص لوازم یدکی خوطوط تولید، بند(۱) ماده ۳۸»، «دستورالعمل شرکت‌های دانش‌بنیان»، «دستورالعمل اجرایی ماده (۶۶) آیین‌نامه اجرایی قانون امور گمرکی»، «پیگیری ساختارمند پاسخگویی به استعلامات» و «کنترل ابلاغ بخشنامه‌ها» تشریح کرده است.

رئیس گمرک در ادامه این نامه آورده است که به‌روزرسانی و تدوین دستورالعمل جدیدی در دستورکار است که گزارش آن نیز به زودی از طریق نهادهای مرجع مانند اتاق بازرگانی تهران به فعالان اقتصادی در حوزه تجارت خارجی اعلام می‌شود.

اتاق بازرگانی تهران

صنعت و معدن
شناسه : 372556
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا