یک استراتژیست حوزه تجارت بین‌الملل پاسخ داد؛

برجام ۲۰۱۵ به درد سال ۲۰۲۳ می‌خورد؟

با تحولات چند هفته گذشته هر چند تحلیل‌های متفاوتی ارائه می‌شود اما به نظر می‌رسد شانس رسیدن به توافق و احیای برجام افزایش یافته است.

به گزارش جهان صنعت نیوز، دوباره اخبار مذاکرات هسته‌ای و برجام به دلیل تحولات سیاسی اخیر بیش از گذشته مورد توجه قرار گرفته‌است. به نظر می‌رسد که در شرایط کنونی هر چند دستیابی به توافق محتمل به نظر می‌رسد اما ماهیت این توافق چندان روشن نیست.

برخی از توافق موقت صحبت می‌کنند، گروهی بازگشت به‌برجام ۲۰۱۵ را محتمل‌ترین سناریو در نظر می‌گیرند و افرادی هم منتظر توافقی حتی فراتر از برجام هستند.

 آیا برجام ۲۰۱۵ منطبق با شرایط سال ۲۰۲۳ است؟

دکتر سید محمد هاشمی‌فرد، استراتژیست حوزه تجارت بین‌الملل در پاسخ به این پرسش که آیا برجام ۲۰۱۵ منطبق با شرایط سال ۲۰۲۳ است، به جهان صنعت نیوز گفت: این تحولات به معنای این نیست که رسیدن به توافق ۲۰۱۵ خوب نیست بلکه معتقدم که دستیابی به همان توافق نیز آثار قابل توجهی برای کشور به همراه خواهد داشت. اما باید توجه داشت که مختصات سال ۲۰۲۳ با سال ۲۰۱۵ به شکل مبنایی متفاوت است و الزامات سال ۲۰۲۳ با سال ۲۰۱۵ متفاوت است.

هاشمی‌فرد ادامه داد: در نتیجه شاید اصرار بر رسیدن به توافقی عیناً مطابق با برجام چندان درست نباشد و بتوان بندهایی را اضافه کرد که برای شرایط کنونی اقتصاد بهتر باشد. به بیان دیگر،‌ ایران باید از تمام فرصت‌هایی که برای کشور مفید است و بتوان نتایج بهتری را در زمان کم‌تری گرفت، استفاده کند. بنابراین شاید اصرار بر دستیابی به همان برجام ۲۰۱۵، چندان درست نباشد.

اخبار برگزیدهسیاسیویدئو

شناسه : 372624
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا