افزایش رسمی قیمت خودرو کلید خورد
مطابق دستورالعمل شورای رقابت، این شورا میتواند هر سه ماه یک بار قیمت خودرو را تغییر دهد و اکنون نیز باید منتظر نرخهای جدید باشیم.
به گزارش جهان صنعت نیوز، مطابق دستورالعمل شورای رقابت، این شورا میتواند هر سه ماه یک بار قیمت خودرو را تغییر دهد. اکنون که سه ماه از اعلام نرخهای پیشین گذشته است. نهادهای تصمیمگیر و همچنین خودروسازان در تبوتاب اعلام نرخهای جدید هستند. بنابر اعلام سازمان حمایت از مصرفکنندگان و تولیدکنندگان، قیمت خودرو در کارخانه بین ۳۵ الی ۳۸ درصد افزایش خواهد یافت.
بنابر گفتههای دبیر انجمن خودروسازان، سازمان حمایت هفته گذشته لیست قیمتهای پیشنهادی خود را در اختیار شورای رقابت قرار داده است. این لیست براساس صورتهای مالی خودروسازان در سال ۱۴۰۱ تهیه شده. بنابراین همچنان بایستی انتظار افزایش قیمت را در آینده داشته باشیم. چرا که صورتهای مالی سال ۱۴۰۲ هنوز مبنای محاسبه قیمت قرار نگرفتهاند.
بازگشت شورای رقابت به بخش قیمتگذاری خودرو
در اردیبهشتماه ۱۴۰۲، شورای رقابت بار دیگر به حوزه قیمتگذاری خودرو بازگشت. این شورا در اردیبهشتماه ۱۴۰۲، قیمت خودرو در کارخانه را بین ۱۰ الی ۴۹ درصد افزایش داد. البته قیمت خودروهای مونتاژی یک بار دیگر مورد بررسی این شورا قرار گرفت. چرا که خودروسازان از نرخهای اعلامی رضایت نداشتند. خودروسازان پیشنهاد افزایش ۷۰ درصدی قیمت خودرو را ارائه کرده بودند. این پیشنهاد با توجه به تورم ۵۰ درصدی سالیانه کشور ارائه شده بود. بااینحال، معاون اول رئیسجمهور با دخالت در فرایند قیمتگذاری، نرخها را تا حدودی تعدیل کرد.
پس از اعلام نرخهای شورای رقابت درخصوص قیمت خودروهای مونتاژی، شاهد سیل انصراف از خرید خودرو در سامانه یکپارچه بودیم. پیش از این مشتریان امیدوار بودند خودروهای مونتاژی را با قیمت کمتری خریداری کنند، اما پس از تجدیدنظر شورای رقابت در قیمت خودروهای مونتاژی، چنین اتفاقی رخ نداد. براساس اظهارات مدیر سامانه یکپارچه، بیش از ۹۰ درصد مشتریان کرمان موتور از خرید منصرف شدهاند. دو خودروساز خصوصی دیگر مرحله دوم نیز در همین وضعیت بهسر میبرند. البته میزان استقبال مشتریان از محصولات سایپا نیز چشمگیر نبوده است. نیمی از متقاضیان خودروهای سایپا نیز در جریان مرحله دوم انصراف دادهاند.
راههای پیش روی شورای رقابت برای تعیین قیمت خودرو
درحالحاضر شورای رقابت دو راه برای تعیین قیمت خودرو در اختیار دارد. راه نخست بازگذاشتن دست خودروسازان در اعلام قیمتهاست. براساس الزامات جدید سازمان استاندارد، خودروسازان بایستی امکانات ایمنی جدیدی همچون سنسور نور و باران یا استانداردهای حفاظت از عابر پیاده را در خودروهای تولیدی اعمال کنند. بنابراین آنها از سازمان حمایت و شورای رقابت خواهند خواست تا قیمت خودروها را افزایش دهد.
نخستین راهی که شورای رقابت در پیش دارد. این است که به خودروسازان اجازه دهد بهازای امکانات اضافهشده قیمت خودروها را افزایش دهند. رویه قیمتگذاری خودروهای مونتاژی توسط این شورا که در تیرماه شاهد آن بودیم. باعث شده است تا این شورا حمایت افکار عمومی را از دست بدهد. بنابراین ممکن است اعضای شورا بهدلیل جلوگیری از حمله مجدد افکار عمومی، این روش را برای قیمتگذاری انتخاب کنند.
عیب بزرگ این روش عدم شفافیت آن است. به عبارت دیگر، هرکدام از خودروسازان میتوانند برای آپشنهای جدیدی که روی خودرو نصب کردهاند، قیمت متفاوتی اعلام کنند.
مزایا و معایب افزایش قیمت
راه دوم پیش روی شورای رقابت، افزایش قیمت مطابق رویه گذشته است. البته هنوز مشخص نیست. شورای رقابت با چه میزانی از افزایش قیمت موافقت خواهد کرد. بااینحال، افزایش حدود ۴۰ درصدی قیمت خودرو برای ششماهه دوم سال، این شورا را به متهم اصلی ماجرا تبدیل خواهد کرد. علاوهبرآن، این افزایش ممکن است باعث حذف خود شورا از فرایند قیمتگذاری شود.
بازار خودرو از اردیبهشتماه سال جاری تاکنون در وضعیت رکود بهسر میبرد. افزایش قیمت در کارخانه، رکود این بازار را بیشازپیش تشدید خواهد کرد. بنابراین افزایش قیمت کارخانه فقط جنبه منفی ندارد. چرا که باعث میشود تقاضای سفتهبازانه باقیمانده از بازار خارج شود. بدیهی است درصورت کاهش شدید تقاضا برای خرید خودرو، نیازی به اجرای سامانههای مختلف همچون قرعهکشی خودرو یا سامانه یکپارچه نخواهد بود.
منبع: دیجیاتو
خودرولینک کوتاه :
گرون کنین تا دلتون بخواد بکشین رو قیمت
۹۹درصدازمتقاضیان کمتر خاهدشد وسایپامجبور میشودبصورت قسطی وشرایطی به فروش خود ادامه دهد وسیاست کشور بازهم مجبورمیشود دست دلالان را به بازار بازکند وقیمتهای بازارنجومی خاهد اگراین چنین نباشدشرکتها فروشی نخاهند داشت
بی شرفا چرا نظرهای مخالفو منتشر نمی کنید منتشر کنید تا ببینید چقد مخالف دارید منتشر کنید
که شریک دزد و رفیق
قافله ای از قول مردم نظر نده
تو خود از آخور همین گاریسازا تغذیه میشی
سلام،دفعه قبل که سه ماه اول بود قیمت رو افزایش دادند،ایا خودرو سازان دقل باز ،یک خودرو به مردم دادند که الان بخواهندافزایش قیمت بدهندنمونش بنده الان چهارساله دارم درقرعه کشی شرکت میکنم.
اگه قرار بر افزایش مجدد قیمت خودرو باشد سیل انصراف بیشتر از مرحله دوم سامانه یکپارچه خواهد شد نظارت در ایران حذف شده است و هر کسی یک تصمیم دستوری میدهد مثل کشورهای خارجی نیست که برای دو درصدی افزایش دو سال برنامه ریزی میکننددر ایران شبها قیمت دو برابرمیشود
مگه حقوق کارگران افزایش یافته از کجا پول بیاریم توی روز روشن دارید از مردم دزدی میکنید
بی شرفا آخه این چه توجیه مسغره ای هست که می خواید مردمو رو بیشتر سرکیسه کنید دولت رءیسی با این ظلم هایی که در حق مردم کرد دیگه گندشو درآورده فاتحه دولتی رو باید خوند که
نون تو خون مردمش می زنه بی شرفا
خاک بر سرتون با این ماشینهایی که تولید میکنید وقیمت رو هم روز به روز میبرین بالا
قبل از عید ی ساینا دوگانه ثبت نام کردیم با قیمت ۱۸۷ملیون تومان امسال شده ۲۸۳ ملیون تومان
آذر ماه تحویل گرفتنی معلوم نیست چه قیمتی بخوان بدن به قیمت بنزی که کشورهای همسایه سوار میشن
چاره ای بجز انصراف نداریم
قبل از عید ی ساینا دوگانه ثبت نام کردیم تحویل ۹ ماهه باقیمت ۱۸۷ ملیون امسال شده ۲۸۳ ملیون تا آذر ماه اگه بازم قیمت بزاره روش چاره ای بجز انصراف نداریم
درد ما مردم عدم اتحاده که نامسئولین و بی سوادها هر بلایی دلشون میخواد سرمون میارن.اگر همه انصراف بدیم و نخریم خدا گواهه ورق بر میگرده.اما کو گوش شنوا
بریت عراق را ببینید چ خودروهای سوهر میشن اما مسولین ما خون ما را گذاشتن تو شیشه رو خودروهای اشغال داخلی
خدا لعنتتون کنه
پارسال ی رانا ثبت نام کردم۲۰۹تومن امسال کردین ۳۲۱ومن الانم ک میخوان دوباره افزایش بدید؟؟؟؟؟واسه افزایش حقوق کارگران ک شش ماه حرف مفت میزنید اخرم ب زور ۲۷درصد اضاف دادید،چون باعث تورم میشه!!!این افزایش قیمت خودرووو باعث تورم نمیشه!؟؟!ک فرت فرت اضاف میکنید
میگه حقوق هر سه ماه یکبار میره بالا که ماشین بره این چه قانونی است فقط میخان جیب مردم خال کنن
ده سال پیش ی گاری از شرکت ایران گاری گرفتم هنوز همونه.در عجم این چه جور تحریمی هست که مردم را بیچاره کرده و شما هرروز ی اشغال عجب وجق را معرفی میکنید بیست برابر قیمت هم می فروشید عجیب تر اینکه خودرویی که شرکت نمی تونست ۵۰ ت بفروشد الآن 1mdبیشتر می فروشه وداد و هوار ایقد میلیارد زیان انباشته دارم ..نفرین به باعث و بانی این اوضاع..آدم آخرش تو یک وجب زمین بخوابه و انگار اصلأ نبوده
آنهایی که دوست دارن خودرو گرون بشه یعنی اینکه در گرون شدن شریکند و منافع اونا دقیقا همون جاست ! نکته اینجاست اونایی که این تیپ خبرها رو انتشار میدن هم شریک پنهان هستند !
هر سه ماه افزایش یعنی سالی ۱۲۰ درصد😅
شما از یک نقطه ضعف مردم دارید سو استفاده میکنید و اونم سادگی و شوک پذیر و جوگیری مردم بدبخت هست
یاده بازار دلار افتادم ، خیلیا توی گرون شدن خریدن و از ترس ارزون شدن فروختن این وسط کی سود کرد، دولت !!!!
گرون فروخت و ارزون خرید … خیلی پست فطرتی میخاد که زورت به مردم خودت برسه، پراید و پسته و … این صد برابر و برای کشورهای همسایه با فول امکانات یکصدم …
انشاا… شمشیر امام زمان جواب این همه نامردی و دزدی را خواهد داد
مردم خواهشا بی اعتنا باشید، بی اعتنایی بهترین صلاحه، نزدیکه روزی که سایپا و ایرانخودرو به خاک خون مشتریا بشینن …
شورا رقابت خودش شریک دزد رفیق قافله سازمان حمایت از مصرف کننده شده رفیق شان یعنی چه کسی نیست از مردم بیچاره حمایت بکنه ولا به خدا روزه قیامت دیگه هیچی