تصمیم هند تاثیر گذار بر روی بازار جهانی برنج

گزارش‌ها نشان می‌دهد که تصمیم هند برای جلوگیری از صادرات برنج برای تأمین نیاز داخلی و پایین نگه داشتن قیمت‌ها، بر وضعیت کشورهای دیگر تأثیرگذار بوده است.

به گزارش جهان صنعت نیوز، هند با اعمال محدودیت بر صادرات برنج، باعث نگرانی عمیق تعداد زیادی از کشورهای آسیایی و آفریقایی شده است. این محدودیت‌ها ۹.۵ میلیون تن برنج را که حدود یک‌پنجم صادرات این محصول در سراسر جهان است. از بازار جهانی خارج می‌کند.

به نوشته بلومبرگ، دیگر تولیدکنندگان بزرگ برنج در جهان تلاش کرده‌اند. به کشورهای واردکننده برنج اطمینان دهند. این محصول به اندازه کافی تولید شده است. اما این تلاش نتوانسته بازار برنج را به شکل کامل از تلاطم خارج کند.

پس آنکه هند در روزهای اخیر، محدودیت‌هایی بر صادرات برنج «پاربویل» و «باسماتی» اعمال کرد. قیمت برنج در سطح قاره آسیا به بالاترین میزان خود در حدود ۱۵ سال اخیر رسید. پیش‌تر، هند هیچ محدودیتی بر صادرات برنج پاربویل و باسماتی اعمال نکرده بود. این اتفاق، تازه‌ترین تلاش این کشور برای کاهش صادرات غلات است.

قیمت جهانی برنج از هزار دلار فراتر خواهد رفت

به گفته یکی از استادان دانشگاه هاروارد آمریکا که چند دهه درباره امنیت غذایی مطالعه کرده است. مهم‌ترین نگرانی در حال حاضر این است. آیا تایلند و ویتنام، دنباله‌روی هند در کنترل صادرات برنج می‌شوند یا خیر؟ در صورتی که این اتفاق رخ دهد. قیمت جهانی برنج از هزار دلار فراتر خواهد رفت.

نگرانی درباره ذخایر برنج قابل درک است. این محصول یکی از اجزای اصلی رژیم غذایی میلیاردها نفر در جهان است. ۶۰ درصد از کالری مورد نیاز ساکنان جنوب شرق آسیا و آفریقا با مصرف برنج تأمین می‌شود. قیمت کنونی برنج ۶۴۶ دلار به ازای هر تُن است.

منبع: اکو ایران

کشاورزی
شناسه : 372668
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا