چرا نرخ پایه محصولات پتروشیمی ۳۷۵۰۰ تومان شد؟

مدیر اداره پایش بانک مرکزی گفت: تصمیم یکسان سازی نرخ خوراک پتروشیمی‌ها تاثیری در زندگی مردم نخواهد داشت، چون این نرخ در اقتصاد مورد معامله قرار می‌گیرد.

به گزارش جهان صنعت نیوز، لامعی گفت: امسال سال مهار تورم است. در این راستا بانک مرکزی سیاست تثبیت اقتصادی را مدد نظر قرار داده. یکی از مولفه‌های این سیاست موضوع نرخ‌های ارز است. در اقتصاد موجب ایجاد قیمت‌ها و خدمات می‌شود. در این راستا از ابتدای سال بانک مرکزی در تلاش بود. قیمت‌ها یکسان باشد و از چند نرخی بودن جلوگیری شود.

مدیر اداره پایش بانک مرکزی ادامه داد: یکی از نرخ‌هایی که در بازار مبنا قرار می‌گیرد. قیمتی بود که در بورس کالا برای عرضه کالا‌های پالایشی و پتروشیمی مورد استفاده قرار می‌گرفت. برای جلوگیری از شوک به بازار و تامین نیاز‌ها این نرخ ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومان در نظر گرفته شده بود.

او افزود: براساس بررسی بانک مرکزی به این جمع بندی رسیدیم. برای یکسان سازی نرخ در فرآیند تولید لازم است. نرخی که برای پالایشی و پتروشیمی‌ها در بورس کالا مبنا قرار می‌دهند. یکسان با نرخ فروش مرکز مبادله طلا و ارز ایران قرار بگیرید. در حال حاضر این نرخ ۳۷ هزار و ۵۰۰ تومان است.

دوگانگی نرخ مرکز مبادله

به گفته لامعی، عدد ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومان نرخ پایه بود. در مکانیزم حراج بورس کالا شرکت‌ها نرخ‌های بالاتر از این عدد را می‌زدند.  عملا آنچه رخ می‌داد نرخی بود که در مرکز مبادله ثبت می‌شود. بانک مرکزی بر این اساس برای جلوگیری از هر گونه سوء استفاده از دوگانگی نرخ مرکز مبادله را مبنا قرار داد. به عبارتی علت این تغییرات فعلی یکسان سازی نرخ در کل فرآیند تولید است.

او افزود: در ۹ فروردین که ۲۸ هزار و ۵۰۰ مبنای نرخ پایه بود. تا امروز همین نرخ مورد استفاده بود.  واقع نشان می‌دهد که اقتصاد خودش را با این عدد تعدیل کرده و اتفاقی روی قیمت‌ها نخواهد افتاد.

لامعی گفت: ۲۸ هزار و ۵۰۰ بورس کالا با ۲۸ هزار و ۵۰۰ دولت برای کالا‌های اساسی متفاوت است. دولت با قدرت در نظر دارد آن را ادامه دهد.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

نفت و پتروشیمی
شناسه : 372917
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا