گزارش اخیر مرکز آمار نشان می‌دهد؛

تورم به دیوار سخت رسید

مقایسه تورم تولیدکننده و مصرف‌کننده نشان می‌دهد که روند نسبی نزولی تورم که در فصل بهار آغاز شد بیش از آنکه نمایانگر شرایط کلی حاکم بر اقتصاد باشد، ناشی از تعدیل انتظارات تورمی است.

به گزارش جهان صنعت نیوز، مرکز آمار در تازه‌ترین گزارش خود، داده‌‌های تورم تولیدکننده مربوط به فصل بهار امسال را منتشر کرد؛ هر چند تاخیر حدود سه ماهه در انتشار داده‌های شاخص قیمت تولید کننده، عملا این داده‌ها را برای پیش‌بینی روند تورم بلا استفاده کرده است، اما بررسی آن نکته مهمی را در خصوص روند تورمی اقتصاد ایران نشان می‌دهد.

بر اساس اطلاعات منتشر شده هر چند سطح تورم نقطه به نقطه تولید کننده در فصل بهار با کاهش حدود ۴.۵ واحد درصدی نسبت به فصل زمستان به سطح ۴۲.۴ درصد رسیده اما تورم فصلی تولیدکننده در بهار امسال برای چهارمین فصل پیاپی روند افزایشی داشته است.

آنگونه که داده‌های مرکز آمار نشان ‌می‌دهد، تورم فصلی تولیدکننده از سطح حدود ۱۰ درصدی در زمستان سال گذشته به سطح ۱۲.۵ درصدی در بهار امسال رسیده که حاکی از افزایش بیش از ۲.۵ واحد درصدی است.
این در حالی است که بررسی شاخص قیمت مصرف کننده یا همان تورم کلی اقتصاد به صورت فصلی حاکی از این است که تورم بهار امسال نسبت زمستان سال گذشته عملا بدون تغییر بوده و تنها افزایش اندکی را نشان می‌دهد.

در حقیقت مقایسه تورم تولیدکننده و مصرف‌کننده نشان می‌دهد که روند نسبی نزولی تورم که در فصل بهار آغاز شد بیش از آنکه نمایانگر شرایط کلی حاکم بر اقتصاد باشد، ناشی از تعدیل انتظارات تورمی است. به بیان دیگر روند تورم تولیدکننده نشان می‌دهد که فشار تورمی ناشی از افزایش هزینه تولید همچنان در محدود نگران کننده ای قرار داد. نمود این موضوع را نیز می‌تواند در افزایش تورم ماهانه مصرف کننده به سطح بیش از ۲ درصد در مرداد امسال مشاهده کرد.

به طور کلی مقایسه تورم مصرف‌کننده و تولیدکننده مهر تاکیدی بر آن است که تورم کلی اقتصاد به هسته سخت رسیده است و کاهش آن به محدوده پایین‌تر نیاز به اتخاذ سیاست‌های انقباضی بیش‌تری دارد که در شرایط کنونی می‌تواند فشار بیش‌تری را به بنگاه‌های اقتصادی وارد کند و ریسک رکود را افزایش دهد.

اخبار برگزیدهاقتصاد کلان
شناسه : 373057
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا