بانک مرکزی مانع تکمیل خودروهای ناقص

جهان صنعت نیوز|  در همین خصوص سخنگوی انجمن قطعه‌سازان طی نشستی خبری گفت: وظیفه بانک مرکزی هدایت نقدینگی به سمت بخش‌ها و بنگاه‌های مولد است اما اکنون این مهم از سوی بانک مرکزی فراموش شده است.

فرهاد بهنیا با بیان اینکه سال گذشته مصوبه پرداخت تسهیلات ١١ هزار میلیاردی از سوی هیات دولت تصویب شد، اظهار کرد: در اردیبهشت ماه سال جاری قرار بر این شد که بخش دوم این تسهیلات به صورت ارزی تخصیص داده شود؛ اما نکته مهم این است که خودروسازان و قطعه‌سازان با ارز سروکار نداشته و تسهیلات ارزی برای آن‌ها کارایی ندارد؛ بنابراین امیدواریم طبق پیشنهاد ارائه شده این ۷۰۰۰ میلیارد تومان باقیمانده به صورت ارزی برای آن‌هایی که نیاز  ارزی دارند، پرداخت و از طریق آن‌ها به سایرین به صورت ریالی پرداخت شود؛ اما متاسفانه بانک مرکزی این موضوع را فراموش کرده است.

وی تصریح کرد: با توجه به اینکه اعتبار مصوبه پرداخت این تسهیلات در خرداد ماه به اتمام رسیده است؛ قرار بود مصوبه پرداخت تسهیلات ارزی به قطعه‌سازان تمدید شود که تاکنون خبری در این باره اعلام نشده است؛ حتی آخرین صحبت بانک مرکزی این بوده است که خودروسازان نیاز مالی خود برای پرداخت مطالبات قطعه‌سازان را از جای دیگر تامین کنند.

به‌نیا با بیان وجود بیش از ۱۶۰ هزار خودروی ناقص ادامه داد: وزیر صنعت دیگر امیدی به منابع بانک مرکزی ندارد چرا که وی به تازگی تاکید کرده خودروسازان باید با فروش منابع غیرتولیدی نسبت به تامین نقدینگی اقدام کنند که بدون شک این امر زمان‌بر خواهد بود . در حالیکه اگر منابع مالی کشور با احتساب دریافتی سازمان دارایی و با کسر آمار دریافت بیمه بیکاری و هزینه‌هایی از این دست از سازمان تامین اجتماعی باشد، درآمد واقعی دولت کاهش می‌یابد که لازم است هیات دولت این‌ موضوع را بررسی و نسبت به تغییر رویه موجود اقدام کند.

سخنگوی انجمن قطعه‌سازان در ادامه در رابطه با واگذاری سهام دولتی دو خودروساز بزرگ کشور و خصوصی‌سازی آن نیز گفت: تجدید ارزیابی دو خودروساز بزرگ پیش از واگذاری سهام آن‌ها باید صورت گیرد. در غیر این صورت با توجه به سابقه واگذاری‌ها در کشور، این واگذاری به هیچ‌وجه مورد تایید انجمن قطعه‌سازان نبوده و اگر روال به همان شیوه سابق ادامه پیدا کند، تنها باعث زیان انباشته دو خودروساز خواهد شد.

وی مشکلات مالیاتی قطعه‌سازان را دیگر مشکل این صنعت دانست و تصریح کرد: از رویه‌هایی که امروز شاهد هستیم این است که هر وزارتخانه‌ای سعی می‌کند آمار و ارقام تبلیغاتی درباره عملکرد خود اعلام کند؛ این در حالی است که بنگاه‌های قطعه‌سازی هم اکنون با توجه به افزایش قیمت مواد اولیه، دچار زیان هستند اما سازمان مالیاتی به این موضوع توجه نمی‌کند.

ارز برای قطعه سازان گرانتر شده

همچنین  دبیر انجمن قطعه‌سازان در این نشست با بیان اینکه قطعه‌سازان بهترین خریداران سهام خودروسازان هستند و بهترین اهلیت به آن‌ها تعلق دارد، گفت: سهام خودروسازان بزرگ باید به ارزش واقعی واگذار شود؛ چراکه سازمانی که سال‌ها از تجدید ارزیابی آن می‌گذرد و سند آن نیز با مشکل مواجه است، شایسته واگذاری نیست.

مازیار بیگلو ، میزان مطالبات دو خودروساز را ۲۰ هزار میلیارد تومان اعلام و تصریح کرد: از این مبلغ رقمی بالغ بر ۷ هزار میلیارد تومان سررسید شده که این رقم معادل همان رقمی است که قرار شد بانک مرکزی به قطعه‌سازان پرداخت کند تا از این وضعیت خلاص یابیم.

این عضو انجمن قطعه‌سازان با اشاره به موضوع ورود شورای رقابت به قیمت‌گذاری خودرو گفت: اگر قرار است شورای رقابت به قیمت‌گذاری بازگردد باید این بازگشت با فرمول جدید باشد؛ چراکه این شورا از سال ۹۰ با ورود به قیمت‌گذاری خودرو و انتخاب فرمول اشتباه، قیمت‌ها را سرکوب کرد که منجر به زیان انباشته زیادی برای خودروسازان شد

وی در ادامه درباره اظهاراتی مبنی بر ارزان شدن ارز و ارزان نشدن قطعات و خودرو، افزود: قطعه‌سازان مجاز به استفاده از ارز دولتی نیستند و ارز مورد نیاز آنها از طریق ارز نیمایی تامین می‌شود که در حدود ۵۰ درصد افزایش داشته است. این در حالی است که قیمت مواد اولیه نیز افزایش یافته است؛ بنابراین نه‌تنها ارز برای قطعه سازان ارزان نشده بلکه گران نیز شده است.

اقتصاد کلانپیشنهاد ویژه
شناسه : 37306
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا