صادرات این محصول با حذف ارز ترجیحی کاهش یافت

رئیس انجمن صنایع بیسکویت، شیرینی و شکلات با اشاره به کمبود سرمایه در گردش این صنعت بعد از حذف ارز ترجیحی کالاهای اساسی گفت: میزان صادرات این صنعت در مقایسه با سال های قبل ۳۰ تا ۴۰ درصد کاهش یافته است.

به گزارش جهان صنعت نیوز، جمشید مغازه ای در حاشیه نمایشگاه شیرینی و شکلات اظهار داشت. ۱۶ کشور خارجی نظیر کشور های بلژیک، آلمان، هلند روسیه در نمایشگاه امسال حاضر شده اند. شاهد افزایش تعداد شرکت کنندگان در مقایسه با سال قبل هستیم. حتی به خاطر محدودیت فضای نمایشگاهی از پذیرش برخی تقاضا‌ها معذور شدیم.

وی درباره وضعیت تولید و صادرات شیرینی و شکلات افزود. در بخش تولید با مشکلاتی برای تامین مواد اولیه مانند روغن، آرد و شکر مواجه هستیم. برای تامین به موقع آنها مجبور به خرید از بازار آزاد هستیم. این امر در قیمت تمام شده و بر حجم صادرات تاثیر گذاشته است.

واسطه گری در کالاهای اساسی دارای قیمت مصوب

رئیس انجمن صنایع بیسکویت، شیرینی و شکلات ادامه داد. درحالی که نرخ مصوب شکر ۲۵ هزار و ۵۰۰ تومان برای صنایع است. اما مجبور به خرید این محصول با قیمت ۳۲ هزار تومان از بازار آزاد هستیم.

وی تصریح کرد: پس از اجرای قانون انتزاع و انتقال وظایف بازرگانی به وزارت جهاد کشاورزی شرایط تامین مواد اولیه سخت تر هم شده است.

مغازه ای گفت: صادرات شیرینی و شکلات در سال ۹۸ نزدیک به یک میلیارد دلار بود. اما در سال گذشته شاهد کاهش ۳۰ تا ۴۰ درصدی در مقایسه به آن دوره بوده ایم.

وی تصریح کرد: سالانه ۳ میلیون تن گندم و ۵۰۰ هزار تن شکر در این صنعت استفاده می شود. یک چهارم شکر مصرفی کشور است. اما با مشکل تامین این محصول با قیمت مصوب هستیم.

کمبود سرمایه در‌گردش

مغازه ای گفت: بعد از برداشته شدن ارز ترجیحی کالاهای اساسی که مواد اولیه تولید در صنعت ما هستند. با تورم و کمبود سرمایه در‌گردش مواجه هستیم. برای رفع این مشکل تسهیلات بانکی می تواند راهگشا باشد.

وی گفت:‌ ظرفیت اسمی صنایع شیرینی و شکلات کشور ۲.۴ میلیون تن است. یک میلیون تن ظرفیت خالی وجود دارد. میزان تقاضا کاهش یافته و در نتیجه تولید کنندگان بر اساس سفارشی که دریافت می کنند اقدام به تولید می‌کنند.

وی یاد آور شد: در صنعت شیرینی، بیسکوئیت و شکلات، سالانه ۱۰۰ هزار نفر به صورت مستقیم مشغول به کار هستند.

منبع: تسنیم

اقتصاد کلانصنعت و معدن
شناسه : 373547
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا