امید به بازار سهام بازگشت؛

روزهای خوش بورسی فرا رسید؟

روند معاملات بازار سهام دوباره امید را در دل اهالی بازار سهام انداخت. آنگونه که از پیش بینی بورس کارشناسان بر می‌آید، هر چند این هفته احتمالا بورس شاهد جهش عجیبی نخواهد بود اما معاملات سبز رنگی را تجربه می‌کند.

به گزارش جهان صنعت نیوز، روند بازار سرمایه در هفته گذشته به‌گونه‌ای بود که تا حدودی امیدواری و انتظارات مثبت در آن حفظ شد و حالا فعالان  پیش بینی بورس را با دیدی خوش‌بینانه برای هفته جدید استوار می‌کنند.

در هفته گذشته احتمالا مهم‌ترین خبر برای بورس تغییر نرخ تسعیر خوراک بود که در تکمیل بخشنامه دولت درخصوص نرخ جدید خوراک گاز صنایع توانست پالس‌های مثبتی را به بازار صادر کند.

شهریور امیدوارکننده ‌بورس 

این موارد در حالی بود که بازار سرمایه در ماه‌های تیر و مرداد وضعیت کابوس‌واری را طی کرد و به‌طور مداوم آثار بخشنامه‌های خلق‌الساعه در فضای بورس دیده می‌شد و در چندین روز و حتی چندین هفته شاخص سیر نزولی پیدا کرد و حتی کانال دو میلیون واحدی را هم از دست داد.

اما از شروع شهریور ماه سناریوی دیگری برای بازار رقم خورد. در دو هفته گذشته تقریبا اکثر روزهای بازار مثبت بوده و شاخص از ۲ میلیون و ۱۰۰ هزار واحدی هم عبور کرد و حالا بسیاری پیش بینی بورس را بر اساس بازپس‌گیری کانال ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار واحدی را تا مهر و آبان امسال محتمل می‌دانند.

شرط بازگشت قوی بازار چیست؟

لبته این موضوع بستگی به میزان ورود پول حقیقی به بازار و وضعیت ارزش معاملات خواهد داشت که اگر مرزهای بالاتر از ۷۰۰۰ و ۷۵۰۰ هزار میلیارد تومان را ثبت کند، می‌تواند نشانه‌های مثبت بیشتری را برای دستیابی شاخص به مرزهای بالاتر نشان دهد.

 اما در مجموع در شرایط فعلی به نظر می‌رسد تا حدودی بدبینی و نااطمینانی گذشته از بازار رخت بر بسته و سیاستگذار به تدریج در حال عقب‌نشینی از تصمیمات اشتباه گذشته است.

استقبال بورس از اخبار مثبت

امیرعلی امیر‌باقری کارشناس بازار سرمایه درباره روند هفته گذشته بورس و همچنین پیش‌بینی در هفته جدید در گفت‌و‌گو با «جهان‌صنعت» اظهار کرد: در هفته گذشته با توجه به اخبار مثبت و عقلایی که به بازار مخابره شد و حداقل نشان از بازگشت فضای تحلیلی به اتمسفر کسب‌و‌کار داشت تا حدودی بازار سرمایه با این اخبار همراه شد. ضمن اینکه باید این نکته را در نظر بگیریم که بعد از اصلاح عمیقی که شاخص و اکثر سهم‌ها داشتند، طبیعتا نسبت به اخبار مثبت واکنش نشان می‌دهند. این اخبار مثبت چه به لحاظ موجودیت خودشان و چه به لحاظ چشم‌اندازی که برای آینده ترسیم می‌کنند.

 همین‌طور ادامه دیدگاه مثبتی که در فضای کسب‌و‌کار به وجود آمده و سرایت آن به سایر سهام، طبیعتا این امید در دل فعالان بازار سرمایه زنده نگه داشته می‌شود.

 او ادامه داد: از سوی دیگر جریان نقدینگی در کنار بازار است و با دیدن اخبار و فضای سوددهی وارد بازار خواهد شد. از طرفی با توجه به شرایط تکنیکالی بازار سرمایه چه در حوزه شاخص‌ها و چه در حوزه نمادها انتظار می‌رفت که چرخشی را در فضای بازار سرمایه مشاهده کنیم.

بورس در میان مدت و بلندمدت صعودی است

 در تحلیل کلان‌تر سرمایه‌گذاران باید این نکته را مدنظر قرار دهند که در میان‌مدت و بلند‌مدت با توجه به تورم ساختار‌یافته بودجه‌ای و تورم انتظاری که در کلیت اقتصاد ایران وجود دارد، فضای بازارها صعودی خواهد بود و این نوسانات مقطعی است، چرا‌که حتی اگر یک دیدگاه گذشته‌نگر هم در یک فریم ۲۰ ساله نسبت به بازارها داشته باشیم، می‌بینیم که خیلی از این نوسانات که به چشم فعالان بازار سرمایه پررنگ است، در کلیت شاخص یک نویز (noise) بوده است. طبیعتا سرمایه‌گذاران هوشمند با ورود سرمایه‌شان می‌توانند از این فرصت استفاده کنند.

پیش بینی بورس در هفته جاری

امیر‌باقری تصریح کرد: با توجه به رشدی که در چند روز هفته قبل داشتیم، انتظار می‌رود برای هفته جاری کماکان جریان ورود نقدینگی به بازار سرمایه ادامه‌دار باشد. ضمن اینکه با توجه به ترسی که هنوز در دل فعالان بازار سرمایه و ریسک‌هایی که در بدنه اقتصاد وجود دارد، نباید انتظار داشت که عرضه‌ای هم در بازار نداشته باشیم. ولی اینکه فضای ریزشی کماکان در بازار سرمایه ادامه‌دار باشد و فشار فروش را در کلیت بازار شاهد باشیم به نظر می‌رسد در چشم‌انداز هفته جاری این‌گونه نباشد و بازار سرمایه از این فضا به دور باشد.

این کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: بحث تسریع نرخ خوراک که از ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومان به ۳۷ هزار و ۵۰۰ تومان جا‌به‌جا شد؛ اول به لحاظ سهم‌های پتروشیمی و پالایشی می‌تواند تاثیر مثبتی داشته باشد، ولی مهم‌تر از آن این است که به صورت تلویحی بر کلیت نمادها این دیدگاه حاکم خواهد شد که راهی جز‌ گذار به سمت بازار آزاد وجود ندارد و هر تثبیت و دستوری در تمامی حوزه‌ها مثل زنجیره فولاد معدن و پتروشیمی در میان‌مدت و بلند‌مدت قطعا با شکست همراه می‌شود، فقط در کوتاه‌مدت رانتی است که تقدیم افرادی خواهد شد که این افراد از این رانت استفاده خواهند کرد.ولی با توجه به تجربیات سال‌های اخیر مثل دلار ۴۲۰۰ تومانی یا دلار ۱۲۲۶ تومانی یا دلار ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومانی همگی صرفا باعث هدر رفتن منابع شدند و به بهانه حمایت از حقوق مصرف‌کننده رانتی بزرگ به جیب افراد و عده‌ای معدود سرازیر شد. در میان‌مدت و بلند‌مدت این فضا دوام نخواهد داشت و آن چیزی که مسیر نهایی را تعیین خواهد کرد بازار آزاد خواهد بود. اگر همین پارادایم را قبول داشته باشیم بازار سرمایه به نسبت تمام بازارها در حال حاضر ارزنده‌تر خواهد بود و برای چشم‌انداز سرمایه‌گذاری در میان‌مدت و بلند‌مدت همان‌طور که مطالعات گذشته‌نگر نشان می‌دهد، بیشتر از بقیه بازارها خواهد بود.

اخبار برگزیدهبورس
شناسه : 373602
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا